جمعیت در معرض خطر آلزایمر شناسایی می‌شود

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه یک حسگر آرایه ای رنگ سنجی مبتنی بر نانوذرات برای تشخیص بیماری آلزایمر شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بررسی نسبت پپتیدها در پلاسمای انسانی یکی از نشانه‌های تشخیص اولیه بیماری آلزایمر است. بنابراین محققان به دنبال توسعه یک روش ویژه، اما نه بر اساس آنتی بادی برای تشخیص همزمان Aβ40 و Aβ42 در کاربردهای بالینی هستند.

در این راستا محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری پژوهشی انجام دادند.

فروغ قاسمی مجری این طرح پژوهشی گفت: در این پژوهش یک حسگر آرایه‌ای رنگ سنجی مبتنی بر نانوذرات را با استفاده از نانوذرات طلا و نقره بدون برچسب برای تشخیص چشمی پپتیدهای موثر در تشخیص بیماری آلزایمر توسعه داده شد. رفتارهای تجمعی مختلف نانوذرات از طریق ترکیب آنها با این پپتیدها و سپس برهمکنش با یون مس منجر به تغییرات طیفی و رنگی نانوذرات می‌شود.

وی ادامه داد: تغییرات طیفی با استفاده روش بازشناسی الگو با الگوریتم نظارت شده به صورت کمی آنالیز شدند. حسگر آرایه‌ای پیشنهاد شده قادر به تشخیص پپتیدهای موثر در ایجاد بیماری آلزایمر در غلظت‌های مختلف (50 تا 500 نانومولار) و همچنین مخلوط آنها است. علاوه بر این، حسگر آرایه‌ای توانایی شناسایی پپتیدهای Aβ با ساختاری مشابه را در نمونه‌های پلاسمای انسانی دارد. فناوری حسگر آرایه‌ای توسعه یافته ممکن است راه را برای یک پلتفرم ارزان و سریع، در عین حال قوی جهت غربالگری پلاسمای انسانی برای تعیین جمعیت در معرض خطر برای بیماری آلزایمر مهیا سازد.

بر اساس این گزارش، بیماری الزایمر یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در نتیجه تحلیل سلول‌های عصبی مغزی است. کاهش تدریجی توانمندی‌های شناختی در حوزه‌های مختلف از قبیل حافظه، ‌تصمیم‌گیری، یادگیری و سرعت پردازش اطلاعات از علائم بارز این بیماری است. سلول‌های عصبی آسیب دیده به علت بیماری الزایمر قابل بازگشت نیستند. بنابراین ‌تشخیص به موقع بیماری، قبل از شروع علائم شدید‌ و استفاده از برخی روش‌های درمانی موجود، می‌تواند باعث تاخیر روند رشد بیماری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030430

وب گردی

وب گردی