صیانت از اطلاعات در کشور مشکل  دارد

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه قدرت نرم از اطلاعات در حال شکل گیری در فضای مجازی است، گفت: صیانت از اطلاعات در کشور مشکل دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه حکمرانی در عصر جدید و در عصری که فضای مجازی به بلوغ رسیده، بدون اشتراک گذاری اطلاعات و منابع امکان پذیر نیست، گفت: آن چیزی که امروز تحت عنوان خدمات ابری در دنیا مطرح شده برآمده از این دیدگاه است که ما بتوانیم از منابع و اطلاعات مشترک و اشتراک گذاری آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که دسترسی به اطلاعات و اشتراک گذاری آن از الزامات حکمرانی جدید است و بدون آن نمی‌توان حکومت کرد، افزود: ما در کشور در سطح دولت الکترونیک هنوز در لایه دولت - دولت با مسائل اساسی مواجه هستیم و با توجه به گرایش‌هایی که در اصلاح حکومت‌ها با شکل‌گیری واژه‌های جدید مثل حکمرانی اطلاعات مطرح شده است، پیاده سازی دسترسی به اطلاعات در ایران با مشکلات اساسی مواجه است.

فیروزآبادی با بیان این که معمای حریم خصوصی و دسترسی آزاد به اطلاعات باید در کشور حل شود، افزود: مباحث حقوقی جدیدی در فضای مجازی مطرح شده و نیاز به بازتعریف دارد و تعاریف حریم خصوصی و آزادی دسترسی به اطلاعات باید در این فضا بازنگری شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که گمنامی و مسئولیت ناپذیری در فضای مجازی در حوزه رسانه به شدت در سال‌های اخیر آزار دهنده است، گفت: نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز بحث‌هایی درباره ترویج نفرت‌پراکنی و فیک نیوز و مباحث مربوط به دیپ فیک و تشخیص جعل از واقعیت مطرح می‌شود.

فیروزآبادی با بیان اینکه هنوز نگاه ما در حوزه حاکمیت داده، نهادگرایی و دستوری است، اضافه کرد: باید بدانیم که بعد از دسترسی و استطاعت آنالیز اطلاعات، چه کنشی در سطح محلی و جهانی باید داشته باشیم و آیا مساله کنش پذیری در دو سطح ملی و جهانی حل شده است؟

وی با بیان این که در سطح جهانی هنوز این مساله حل نشده است، افزود: یکی دیگر از مسائل فضای مجازی، شکاف اطلاعاتی عمیق بین صاحبان سکوها (پلتفرم ها) و کاربران است. چرا که پلتفرم ها در فضای مجازی در حال تمرکز بخشیدن به اطلاعات هستند و حکمرانی آنها در دنیا و سطح ملی در هیچ جا روشن نیست.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: این در حالی است که ما هنوز در رابطه با یک پلتفرم در سطح ملی و بین المللی یک خط هم تعیین تکلیف نکردیم و کار عمیقی نیز در زمینه هنجارسازی و ارزش گذاری برای نحوه دسترسی به این پلتفرم ها صورت نگرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: هم اکنون کمپانی‌های بزرگ این حوزه همچون گوگل، فیس بوک، مایکروسافت و اپل تعیین می‌کنند دسترسی چه باشد، چگونه باشد و با چه الگوریتمی باشد. به بیان دیگر یک سلطه‌گری (هژمونی) در حوزه پلتفرم‌ها در فضای مجازی شکل گرفته که باید جمع نخبگان و دانشگاهیان به بحث گذاشته شود.

وی با بیان اینکه در روند جهانی شدن پدیده سلطه‌گری در حوزه دسترسی اطلاعات در حال شکل‌گیری است، گفت: در این حوزه مباحثی همچون رابطه نظام‌های حکمرانی جدید با نظام دموکراسی و رابطه اینها با سلطه‌گری پلتفرمی در شکاف اطلاعاتی در سطح جهان مطرح است.

فیروزآبادی ادامه داد: در چالشی که بین رهبری دولت‌ها در سطح حاکمیت فضای مجازی مطرح است و از آن به عنوان تضعیف دولت و ملت و افزایش بازیگری نخبگان، جامعه مدنی و بخش خصوصی تعبیر می‌شود، باید توجه داشت که فاصله بخشی خصوصی با جامعه مدنی تهدید جدی است و در واقع بخش خصوصی و نوع جدیدی از سرمایه‌داری پلتفرمی در حال شکل گیری در این فضا است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه برای دسترسی به اطلاعات فقط نباید فشار را بر دولت‌ها بگذاریم، گفت: ما در ابتدایی‌ترین روابط این حوزه، نظام نداریم و حتی برای صیانت از اطلاعات مشکل وجود دارد. البته سایر کشورها زودتر گام برداشتند و در اروپا مقررات حفاظت از داده GDPR مطرح شده است؛ در حالی که ما باید زودتر حرکت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در نظام اقتصادی قدرتمند برآمده از ارزش اطلاعات و شبکه، نمی‌توان شعار دسترسی آزاد و رایگان به اطلاعات داد و باید وجوه اقتصادی آن را در نظر گرفت، درباره شکل‌گیری قدرت نرم از اطلاعات در فضای مجازی گفت: قدرت نرم در کنار قدرت سخت در حال تولد است و این قدرت برخلاف قدرت سخت، به شدت پراکنده است و در پلتفرم‌های فضای مجازی عاملیت می‌یابد.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه باید برای دسترسی اطلاعات، این موضوع را ساماندهی کنیم، گفت: در دسترسی به اطلاعات باید وجوه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در نظر گرفت. چرا که بیشتر از آنچه که امروز در داخل کشور، اطلاعات وجود داشته باشد، پلتفرم‌ها در حال دریافت اطلاعات هستند و باید مطمئن بود که اگر پلتفرم‌های سلامتی، آموزشی و تجاری در کشور توسعه یابد، قدرت بازدارندگی، اقتدار عملی و محرومیت‌زایی آنها نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل شورای عالی فضای مجازی کشور در تلاش است تا در این فضا وجوه دارای اولویت را ساماندهی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030437

وب گردی

وب گردی