دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اولین واحد دانشگاهی با کتابخانه ویژه نابینایان است

کارشناس کتابداری کتابخانه ویژه نابینایان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از امکانات منحصر به فرد این کتابخانه در واحد کرج در مقایسه با دیگر دانشگاه های کشور سخن گفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد کرج، محمدرضا گوراب‌زاد کارشناس کتابخانه نابینایان واحد کرج به مناسبت روز عصای سپید و نابینایان با قدردانی از حمایت‌های رئیس و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از قشر نابینا و کم‌بینای این واحد دانشگاهی گفت: واحد کرج که در سال ۱۳۸۸ با راه‌اندازی کتابخانه ویژه نابینایان نخستین گام را در حمایت از این دانشجویان برداشته است همچنان به عنوان نخستین و تنها واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور به‌صورت اختصاصی کتابخانه ‌ویژه‌ای را به دانشجویان نابینا و کم بینا اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اکنون در این کتابخانه بیش از ۳۸ جلد کتاب بریل، بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب صوتی و مجله ویژه نابینایان در اختیار این دانشجویان قرار دارد. به‌صورت روزانه و مستمر نیز تنها روزنامه کشور که ویژه نابینایان است در دسترس علاقه‌مندان بوده است.

کارشناس کتابخانه نابینایان واحد کرج که خود جزء این قشر از دانشجویان است و کارشناسی خود را در زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه و کارشناسی ارشدش را در واحد اسلامشهر اخذ کرده با اشاره به دیگر امکانات این دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: در این کتابخانه علاوه بر فراهم کردن فضای ویژه مطالعه برای دانشجویان نابینا و کم‌بینا، تجهیزات دیگری نیز در اختیار آنان قرار گرفته است.

به گفته گوراب‌زاد، مهم‌ترین تجهیزات در اختیار نابینایان شامل سیستم‌های رایانه مجهز به نرم‌افزارهای ویژه نابینایان، پرینتر بریل به‌منظور تبدیل متون به نسخه‌های بریل برای دسترسی راحت‌تر این دانشجویان به جزوات و مقالات علمی و آموزشی و دستگاه برجسته نگار با قابلیت تبدیل متون و نوشتار رایانه‌ای به خط بریل در لحظه به‌منظور دسترسی آسان‌تر به متون رایانه‌ای و اینترنت برای دانشجویان نابینا است.

وی به دانشجویان نابینا توصیه کرد که تا حد امکان از امکانات خوبی که واحد کرج در اختیار آنان قرار گذاشته استفاده کنند و ضمن تسهیل روند آموزش خود، مسئولان کتابخانه را در کشف و برطرف کردن کاستی‌های موجود یاری کنند.

کتابدار کتابخانه نابینایان واحد کرج با اشاره به برخی مشکلات موجود در و تهیه اقلام مصرفی از مسئولان واحد کرج خواست با حمایت و اطلاع‌رسانی بیشتر این دانشجویان را به تحصیل دلگرم‌تر کنند.

گوراب‌زاد پیشنهاد کرد که جلسات توجیهی ویژه‌ای برای دانشجویان نابینا و کم‌بینا در نخستین ترم تحصیل در دانشگاه برگزار و همه امکانات و تجهیزات موجود برای آنان به صورت جداگانه تشریح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030449

وب گردی

وب گردی