چگونه موبایل ها نارنجک می شوند؟

چرا باتری های تلفن منفجر می شوند و چگونه می توان از انفجار آن ها جلوگیری کرد؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تلفن هوشمند کوچکی که در جیب خود دارید توانایی آن را دارد تا ترکیده و از هم بپاشد و صد البته که این توانایی تنها محدود به انفجار باتری های برند سامسونگ نیست. مهم نیست که باتری لیتیوم یونی در چه دستگاهی قرار می گیرد، خطرات همه آنها یکسان است.

این خطرات چیست؟ و چگونه می توانید آنها را از تلفن خود کاهش دهید؟ این همان چیزی است که ما در این مقاله می خواهیم کشف کنیم.

حقایقی درباره انفجار باتری تلفن های هوشمند

هرچند که تلفن شما هم می تواند منفجر شود اما به احتمال زیاد این اتفاق نمی افتد.

باتری های لیتیوم یونی قابل شارژ مدرن، امروزه در همه وسایل از تلفن های هوشمند گرفته تا وسایل نقلیه و ماشین های تسلا به کار برده می شوند، به دلیل مزایایی که دارند نسبت به سایر باتری ها ترجیح داده می شوند.

نقطه ای که انفجار در آن رخ می دهد ناگهانی بسیار داغ می شود اما در خارج از محیط آزمایشگاهی که افراد کارهای زیادی را انجام می دهند که منجر به داغ شدن باتری می شود، اما در دنیای واقعی این باتری ها چگونه منفجر می شوند؟

در این جا ترتیب وقایع رخ داده در داخل باتری لیتیوم یونی قبل و حین انفجار را توضیح می دهیم:

به دلیل وجود اتصال کوتاه در مدار شارژ یا هر دلیل خارجی دیگری، یکی از قسمت های باتری خیلی گرم می شود.

واکنش شیمیایی داخل ناحیه گرم نیز تولید گرمای خود را آغاز می کند که در فرآیندی، به نام گرمای بیش از حد الکترولیت به مناطق دیگر گسترش می یابد.

سرانجام ، این گرمای ساختاری باعث می شود که الکترولیت جریان خود را خاموش کند که این امر نیز باعث از کارافتادگی محفظه باتری می شود.

مایع بسیار قابل اشتعال و داغ (که البته چندان شبیه ناپالم نیستند) آزاد شده و معمولاً پوشش گوشی و هر آنچه که در اطراف تلفن است را می سوزاند و ذوب می کند.

این واکنش ، معروف به «فرار حرارتی»، بسیار ناخوشایند است اما یک واقعیت وجود دارد که باید ذهن شما را راحت کند: سازندگان باتری های یون لیتیوم دائماً در حال به روز کردن و بهبود بخشیدن ویژگی های جدید ایمنی هستند که احتمال وقوع این اتفاق را کاهش داده یا حداقل آسیب های ناشی از آن را کاهش دهد.

ویژگی های ایمنی باتری تلفن هوشمند

برخی از این ویژگی های ایمنی عبارتند از:

مواد افزودنی غیرقابل اشتعال به پوشش های الکترولیت و باتری اضافه می شوند.

مدار داخلی که در برابر موج های فعلی محافظت می شود.

وسایل قطع مدار که اگر فشار سلول بیش از حد ایمنی باشد، مدار را باز می کنند.

دریچه های ایمنی بدون نقص که اگر سلول فراتر از حد ایمنی باشد، گازها را آزاد می کنند.

فیوزهای حرارتی که وقتی دما به حد ایمنی برسد، مدار را می شکنند.

بنابراین برای تلفن های متوسطی که باتری سالم در آن ها نصب شده، بدترین سناریوی ممکن این است که پیش از رسیدن به این کابوس«فرار حرارتی» پیامی بر روی گوشی نمایان می شود مبنی بر این که گوشی باید خاموش شود یا این که به سادگی باتری کار خود را متوقف می کند.

با این وجود ، شرایطی وجود دارد که هنوز هم می تواند باعث منفجر شدن یک باتری شود.

1. رها کردن و آسیب رساندن به باتری

همان طور که گفته شد تا زمانی که با یک باتری سالم سر و کار دارید، همه چیز خوب خواهد بود. یکی از مشکلاتی که می تواند بر سلامتی باتری تأثیر منفی بگذارد آسیب جسمی گوشی است.

بیشتر افراد برای ترمیم صفحه نمایش خود در صورت بروز این اتفاق، به یک مرکز تعمیر محلی می روند. اگر تلفن هنوز هم کار کند، آنها حتی فکر دیگری نمی کنند که چه باتری چه فشارهایی را متحمل شده است.

متأسفانه یک قطره می تواند ساختار مکانیکی یا شیمیایی داخلی باتری را تغییر دهد. این تغییرات می تواند باعث شود که هر یک از مدارهای بی خطر در شرایط تنش شدید شکست بخورد.

چگونه می توانید بگویید که آیا یک باتری آسیب دیده است؟ در و پوشش گوشی را برداریدو نگاهی به باتری بیندازید. در صورت وجود هر یک از شرایط زیر ، فوراً آن را جایگزین کنید:

ورم

تغییر شکل

گرمای غیر قابل توضیح بیش از حد و مکرر

در بسیاری از مواقع، با توجه دقیق به علائم آسیب باتری موجود می توانید از خرابی و انفجار آن جلوگیری کنید. برای ایمنی باتری گوشی های هوشمند، تمام ویژگی های ایمنی داخلی آن باید به درستی کار کنند. بنابراین مهم است که هرگز از باتری استفاده نکنید که علائم قابل توجهی از آسیب دیدگی داشته باشند.

2- دمای گرم و محیط

اگرچه ممکن است برای اطمینان از گرم نشدن بیش از حد باتری شما، باتری هایی ساخته شده باشد که در هنگام گرم شدن بیش از حد خاموش شود اما مهم است که در وهله اول باتری را از دما دور نگه دارید.

بسیاری از عناصر به طور طبیعی در گرم شدن تلفن شما نقش دارند. این موارد عبارتند از:

  • اجرا کردن گرافیک فشرده که بار سنگینی را بر GPU تحمیل می کند
  • استفاده از برنامه هایی که فشار زیادی را بر روی CPU ایجاد می کنند
  • ابزارک هایی که هنگام کار چند وظیفه ای با تلفن مرتباً اجرا می شوند
  • وقتی که اتصال تلفن همراه یا وای-فای شما متلاطم است و اتصال به طور منظم در حال بررسی است
  • تماس های تلفنی طولانی

به طور معمول هر یک از این کارها خوب است اما اگر آنها را در محیطی که بسیار گرم است انجام دهید ، قطعا با مشکل روبرو می شوید. به عنوان مثال استفاده از تلفن در نور مستقیم خورشید در استخر، ضمن گوش دادن به Spotify و مرور وب می تواند باعث شود تا یک تلفن هوشمند برای خنک کردن خودش به دردسر بیوفتد.

حتی اگر این امر باعث انفجار باتری نشود ، می تواند به روند پیری تلفن کمک کرده و طول عمر طولانی باتری را به چالش بکشد.

با این وجود هنوز هم شرایطی وجود دارند که می تواند باعث منفجر شدن باتری شود.

شارژ کردن تلفن تحت این شرایط می تواند بیش از حد آن را گرم کند. گوشی به طور طبیعی هنگام شارژ، گرما ایجاد می کند.

روش های زیادی برای خنک نگه داشتن تلفن و جلوگیری از این مشکلات وجود دارد:

هنگام شارژ کردن تلفن را از قابش خارج کنید.

تلفن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

تلفن خود را برای مدت طولانی در ماشین داغ نگذارید.

تلفن را در حالی که در جیب یا داخل کیف یا هر مکان دیگری است که گرما را به دام می اندازد، شارژ نکنید.

3. استفاده از شارژر اشتباه

واقعیت این است که تولید کنندگان شارژرهای ارزان قیمت کابل هایی تولید می کنند که همیشه مشخصات مورد نیاز دستگاه های USB-C را برآورده نمی کنند.

بعد از مدتی استفاده، تلفن هنگام شارژ شدن گرم می شود و حتی در درگاه شارژر گیر می کند. پس از این که در حال تلاش برای بیرون کشیدن شارژر باشید یک پف کوچک از دود از پورت شارژر خارج و اگر خوش شانس باشید،گوشی می سوزد و منفجر نمی شود.

درس مهمی که باید از این اتفاق گرفت خرید از نام های معتبر تجاری و خرید شارژر از فروشندگان معتبراست.

شما می توانید شارژر غیر OEM خریداری کنید اما باید مطمئن شوید که آنها را تمام مشخصات مورد نیاز گوشی شما را در خود دارند. این نوع شارژرهای ارزانقیمت از مواد باکیفیت زیر استاندارد و یا سیم نادرست استفاده می کنند که فاقد محافظت بیش از حد و مناسب است.

اگر برای یک شارژر باکیفیت سرمایه گذاری نکنید حداقل مشکلات به وجود آمده در قسمت شارژ شدن گوشی تان رخ خواهد داد اما در بدترین حالت، نه تنها گوشی گران قیمت خود را نابود کرده اید، حتی ممکن است سلامت خودتان را هم در معرض خطر قرار دهید.

4. مرطوب شدن تلفن

لیتیوم هنگام تماس با بخار آب یا بخار، آتش گرفته و می سوزد. باتری ها به خوبی مهر و موم شده اند، بنابراین این نوع تماس نباید به طور عادی اتفاق بیفتد.

بسیاری از تلفن های مدرن ضد آب هستند. با این حال، یک تلفن هوشمند ارزان قیمت را با یک باتری سوراخ شده ترکیب کنید و دستور تهیه فاجعه را در دست خواهید داشت.

5- سوراخ باتری

لیتیم هم به آب و هم به اکسیژن واکنش نشان می دهد، بنابراین سوراخ کردن یک باتری لیتیوم یونی واکنش شدیدی ایجاد می کند. این واکنش ها ممکن است از کمی دود و بوی وحشتناک گرفته تا یک انفجار تمام عیار باشد و بدیهی است که واکنش آن بسیار سریع باشد. این بدان معناست که اگر گوشی هوشمند در حین تصادف یا هر موقعیت خشونت آمیز دیگری دچارسوراخ شود ، همیشه خطر وجود دارد.

ایمنی در باتری های گوشی هوشمند

مهم است به خاطر داشته باشید که باتری موجود در تلفن هوشمند شما در شرایط شدید، توانایی تبدیل شدن به یک وسیله خطرناک را دارد.

بنابراین باید ازایجاد شرایط شدید جلوگیری کرد. تلفن هوشمند خود را به شکلی نگهداری، شارژ و حفاظت کنید تا در صورت بروز هرگونه اتفاق، از آسیب جدی در امان باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030462

وب گردی

وب گردی