شورای عالی انقلاب فرهنگی با حذف مدارس سمپاد مخالفت نکرده است/ حضور نداشتن رئیس جمهور علت عدم تایید مصوبه

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی که در زمینه مغایرت نداشتن قانون حذف تنوع مدارس با اصل 75 قانون اساسی مطرح شده است، گفت: وظیفه تشخیص این موضوع به عهده شورای نگهبان است.

میرحمایت میرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره انتقاداتی که در زمینه قانون حذف تنوع مدارس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان مدعی هستند این قانون با سخنان رهبری در زمینه حمایت از نخبگان مغایرت ندارد. مقام معظم رهبری در سخنان خود اشاره‌ای بر ساخت مدارس تیزهوشان نداشته و نفرمودند دانش‌آموزان تیزهوش را از سایر دانش آموزان جدا کنید. بلکه فرمودند فکری به حال نخبگان کرده و در راستای حمایت از آن‌ها تلاش کنید تا استعدادهای آن‌ها پرورش یابد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصاً کشورهای توسعه یافته، مدرسه‌ای به نام تیزهوشان وجود ندارد؛ بلکه دانش‌آموزان مستعد در کنار دانش‌آموزان عادی درس می‌خوانند. اما سیستم آموزشی تلاش می‌کند که دانش‌آموزان تیزهوش را شناسایی کند و از طرفیت‌های آنان نیز بهره ببرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در گروه‌بندی‌های کلاس درس این مدارس، تلاش می‌شود در کنار هر 4 دانش آموز ضعیف، یک دانش آموز مستعد حضور داشته باشد تا باقی دانش‌آموزان نیز بتوانند از ابتکار، خلاقیت و مدیریت آن استفاده کنند. بنابراین توجه به دانش‌آموز تیزهوش و بها دادن به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید به این دانش‌آموزان میدان داد تا بتوانند در راستای پرورش استعدادهای خود فعالیت کنند.

وی بیان کرد: صحیح نیست که به دانش‌آموزان مارک تیزهوشی بزنیم، این موضوع در طولانی مدت منجر به افزایش انتظارات این قشر خواهد شد. در صورتی که تیزهوشان باید بتوانند در میان مردم زندگی کرده و حتی سختی‌های جامعه را نیز تجربه کنند. این افراد باید توجه داشته باشند پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، حتی اگر جزو نفرات برتر کشور نیز باشد، لازم است در کشور بماند و به مردم خدمت کند. استفاده از ظرفیت افراد تیز هوش و پرورش استعدادهای آن‌ها مد نظر ماست، پس باید از ظرفیت این دانشجویان در کنار دانشجویان عادی استفاده کرد.

میرزاده با اشاره به مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه شورای آموزش و پرورش مبنی بر حذف مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با این موضوع مخالفت نکرده است؛ بلکه شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای در این زمینه ارائه داده است. قانوناً رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است، رئیس جمهور به علت حضور نداشتن در این جلسه این مصوبه را تایید نکرد.

وی افزود: رئیس جمهور، دولت و آئین‌نامه‌ها باید تابع قانون باشند، وظیفه قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده مجلس شورای اسلامی است. اگر مجلس قانونی را وضع کرده، این قانون از چندین فیلتر عبور کرده و فعالیت‌های کارشناسانه‌ای برای آن انجام شده است. همچنین صاحب‌نظران در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز حضور دارند و در مواقعی که نیاز به مخالفت باشد، نظرات تخصصی خود را اعلام می‌کنند.

نماینده مردم گرمی اظهار کرد: نظر مرکز پژوهش‌ها، کمیسیون آموزش، کارشناسان و صاحب‌نظران مجلس شورای اسلامی در یک قانون لحاظ شده و پس از آن به تصویب خواهد رسید. برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند در یک محیط در کنار یکدیگر پرورش یابند، قانون حذف تنوع مدارس در کشور به نفع دانش‌آموزان و نظام آموزشی کشور در نظر گرفته شده است، باید منتظر ماند تا فرآیند بعدی این قانون به کجا خواهد رسید.

وی با اشاره به انتقاداتی که در زمینه مغایرت نداشتن قانون حذف تنوع مدارس با اصل 75 قانون اساسی مطرح شده است، گفت: وظیفه تشخیص این موضوع به عهده شورای نگهبان است، در صورتی که مصوبه مجلس شورای اسلامی بر خلاف شرع و قانون اساسی باشد، شورای نگهبان آن را تشخیص خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030529

وب گردی

وب گردی