یک میلیون و 200 هزار زائر اربعین به کشور برگشتند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از ابتدای ماه صفرتا کنون درمجموع بالغ بر ۲ میلیون و ۹۲۹ هزار زائر از مرزهای غربی کشور به مقصد کربلا خارج شدند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین به کشور بازگشتند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا رشیدیان با بیان اینکه این زائران از مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی از کشورخارج شده اند، گفت: ۵۶ درصد کل زائران خروجی از کشور طی این ایام با تعداد یک میلیون و ۶۴۹ هزار و ۷۵۲ نفر مربوط به مرزمهران و بعد از آن مرزشلمچه با تعداد ۷۲۲ هزار و ۲۵۰ نفر معادل ۲۵ درصد کل زائران می باشد.

وی گفت: آمار زائران خروجی از مرزچذابه هم طی این مدت به ۳۳۷ هزار و ۵۵ نفرمعادل ۱۱ درصد و از مرزخسروی به ۱۳۶ هزار نفر برابر با ۵ درصد زوار خروجی رسیده است.

وی عنوان کرد: 3 درصد زائران هم به تعداد ۸۳ هزار و ۹۷۷ نفر هم از طریق مرزهوایی در این ایام برای شرکت درمراسم اربعین حسینی عازم کربلای معلی شده اند.

وی با بیان اینکه روند بازگشت زائران به کشور هم از روز گذشته شدت گرفته است، افزود: تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۸۶ هزار زائر به کشور بازگشته اند که همچنان مرزمهران با۷۰۲ هزار و ۸۷۰ زائر در جایگاه نخست از نظربیشترین آمار زائران ورودی قراردارد و شلمچه با ۳۷۵ هزار و چذابه با ۳۳۷ هزار و خسروی با ۲۶ هزار نفر دررده های بعدی است.

وی اظهار کرد: همچنین بیش از ۱۲۸ هزار نفر از زائران هم به صورت هوایی به کشور بازگشتند.

تعطیلی موکب های عراقی از روز اربعین

رشیدیان با تاکید بر اینکه زائران ایرانی بعد از زیارت سریعتربه کشور بازگردند، افزود : از روز اربعین خدمات رسانی مواکب عراقی متوقف و عملا تعطیل می شوند اما بخشی از موکب های ایرانی تا یکی، دو روز بعد از اربعین برای رفاه حال زائران فعال می مانند اما به طور قطع پاسخگوی نیازهای حجم گسترده زائران نخواهند بود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۲ هزار موکب ایرانی درعراق فعالیت می کند که از این تعداد ۶۴۰ مورد در کنار ۳ هزار موکب عراقی درکربلای معلی خدمت رسانی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه زائران زودتر بازگردند تا هم درعراق با کمبود خدمات و هم درمرزها با مشکل ازدحام مواجه نشوند ، تصریح کرد : زائرانی که تا کنون خود را به کربلا رسانده اند پس از زیارت سعی کنند قبل از اربعین به کشور بازگردند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در ادامه از ملت ودولت عراق و مسئولان عتبه ها مقدس که نهایت میهمان نوازی و تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط مناسب برای زائران ایرانی انجام داده و می دهند قدردانی کرد.

وی گفت: باید بپذیریم که این حجم گسترده زائر ورودی به عراق نه تنها برای این کشور بلکه هر کشور دیگری می تواند سنگین بوده و ارائه خدمات رادچاراختلال کند ضمن آنکه ظرفیت ها و امکانات آنها هم مشخص و برای جمعیتی تعیین شده و نمی تواند پاسخگوی این حجم گسترده زائر از کشورهای مختلف باشد اما دولت و مردم عراق به خوبی دراین ایام همکاری و میهمان نوازی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030547

وب گردی

وب گردی