بیشتر تحقیقات و اختراعات برخاسته از خلاقیت‌های شخصی است/ نیاز بازار برای تولید محصول در ایران جدی گرفته نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) گفت: سفارش تولید محصول براساس نیازسنجی بسیار کمرنگ است و هنوز جای پیشرفت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از جرقه ایده در ذهن خلاق محقق یا مخترع تا ساخت و تجاری‌سازی محصول، پروسه‌ای طولانی و گاهی فرسایشی است که در بعضی مواقع پژوهشگر را دلسرد می‌کند. موانع متعددی بر سر راه محققان وجود دارد که شاید تولد ایده‌ای کاربردی را در نطفه خفه کند. نیازسنجی بازار و تولید محصولی برای رفع نیازی اساسی در صنعت و حتی جامعه، مهم‌ترین نقدی است که به سیستم موجود وارد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) معتقد است ارتباط دانشگاه با صنعت در سال‌های اخیر، بهبود یافته؛ اما همچنان نواقصی دارد که باید مرتفع شود.

داود بی‌زری در این باره به ایسکانیوز، گفت: دو رویکرد اصلی برای تعریف پروژه وجود دارد. یکی رویکرد «مرز دانش» است. به‌طور مثال محصولی تا حدی پیشرفت کرده؛ اما متوجه می‌شویم قابلیت‌هایی در آن لحاظ نشده و باید اضافه شود. رویکرد دیگر «خلأ تحقیقاتی» است. به‌عنوان نمونه قرار بر ساخت 10 محصول بوده که تولید شده؛ اما موارد سه، پنج و هفت تولید نشده است. مثلاً محصولی برای اندام‌های تنفسی، قلبی و مغزی ساخته‌اند؛ اما روی محصول مربوط به پوست، پژوهشی انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: با دو رویکرد «مرز دانش» و «خلأ تحقیقاتی»، ایده‌های جدید ثبت می‌شود، طرح‌های تحقیقاتی پرورش می‌یابد و حتی گرنت‌های پژوهشی جذب می‌شود. عمده ایده‌ها براساس این دو رویکرد پر و بال می‌گیرند.

استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) درباره این‌که دانشگاه‌ها تا چه اندازه، بستری برای تربیت سیستماتیک محققان فراهم می‌کنند، گفت: بیشتر تحقیقات و اختراعات برخاسته از خلاقیت‌های شخصی است. اکنون نقش پارک‌های علم و فناوری پررنگ‌تر شده و جذب پروژه‌های تحقیقاتی از طریق این پارک‌ها صورت می‌گیرد. پارک‌ها هم نیاز صنعت را به دانشجو منعکس می‌کنند.

بی‌زری خاطرنشان کرد: به‌طور مثال پروژه بزرگی در کشور تعریف شده که تیمی 100 نفره روی آن کار می‌کند. ایده اولیه را یکی از نهادها مطرح کرد و سپس پروژه بزرگی تعریف شد که در حال حاضر متخصصان مکانیک، الکترونیک و رشته‌های دیگر روی ساخت آن تمرکز کرده‌اند. گاهی براساس چالش‌های علمی، پروژه‌های عظیمی را تعریف می‌کنند و اگر قابلیت تجزیه داشته باشد، در قالب چندین زیرپروژه تعریف می‌شود.

وی بیان کرد: در موارد امنیتی، زیرپروژه‌ای به‌صورت جداگانه تعریف می‌شود و بدون این‌که پازل کلی مشخص باشد، تکه‌های پازل را به دانشگاه‌های مختلف محول می‌کنند. به‌طور مثال بخش الکترونیکی به یک دانشگاه و بخش مکانیکی به دانشگاهی دیگر واگذار می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با اشاره به ساخت خون مصنوعی در ژاپن گفت: محققان ژاپنی خون مصنوعی ساخته‌اند تا در صورت مصدومیت یا مجروح شدن افراد، نیازی به خون فردی با گروه مشابه یا گروه خونی «اُ» نباشد. خون مصنوعی با توجه به بار سطحی و خواص بیولوژیک می‌تواند جان فرد با هر گروه خونی را نجات دهد.

بی‌زری در واکنش به این موضوع که به نظر می‌رسد نیازسنجی بازار برای تولید محصول در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود، گفت: سفارش تولید محصول براساس نیازسنجی بسیار کمرنگ است و هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. در چند سال اخیر به‌دلیل نیاز کاری، ارتباط دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با صنعت گسترش یافته؛ اما در بخش تجهیزات پزشکی، انتقال نیازها به دانشگاه بسیار کم اتفاق افتاده است.

وی در پایان یادآور شد: محققان در دانشگاه بیشتر روی حوزه‌های تئوریک فعالیت می‌کنند و می‌بینند در کدام زمینه، احتمال تحقیق و چاپ مقاله بیشتری وجود دارد. در واقع رفع نیازهای صنعت کمتر دیده شده؛ اما دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چند سال اخیر فعال‌تر شده است. این دفتر در گذشته کمرنگ‌تر فعالیت می‌کرد و اقدامات آن در حد کارآموزی فارغ‌التحصیلان بود؛ اما در حال حاضر نشریه چاپ کرده و نظرات محققان را درباره اهمیت موضوع منعکس می‌کند. در این نشریه تأکید می‌شود که تا چه اندازه نیاز است صنعت، پول خود را در دانشگاه صرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030560

وب گردی

وب گردی