سایه تعمیق اختلافات بر آسمان کنگره و کاخ سفید

روابط متشنج کنگره ایالات متحده و کاخ سفید در سایه بحران شمال شرق سوریه و مداخله ترکیه یک بار دیگر به مرز انفجار رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، تاریخ ایالات متحده همواره شاهد تضاد و اختلاف قوه مقننه با دستگاه اجرایی بوده است. هر دو طرف درصدد تثبیت قدرت و حتی تحمیل سیاست های خود به طرف مقابل بوده اند بنابراین طبیعی است که این دو نهاد در یک کشاکش دائمی به سر ببرند. اما روی کار آمدن «دونالد ترامپ» ابعاد و وجوه جدید و پیچیده ای به این تنش های قدیمی افزوده است.

اکنون روابط این دو نهاد در بدترین حالت ممکن خود قرار دارد و کنگره با پیش کشیدن استیضاح رئیس جمهور وی را در گوشه رینگ قرار داده و در مقابل ترامپ نیز با مواضع سیاسی مبهم و غیر استراتژیکش صدای کنگره را درآورده است.

چند روز پیش سکاندار کاخ سفید بدون اطلاع قبلی از خروج از سوریه خبر داد و چراغ سبز را برای لشکرکشی ترکیه به این منطقه روشن کرد. این استراتژی نه تنها صدای دمکرات ها بلکه جمهوری خواهان دوآتشه را نیز نگران ساخت.

در چنین فضایی کنگره برای بازگشت این تصمیم و تحت فشار قرار دادن ترکیه تلاش می کرد که ترامپ از رهبران آن برای تشریح سیاست های خود در قبال آینده سوریه و متحدانش دعوت به عمل آورد. پیش بینی می شد دو طرف به اجماعی حداقلی و میانی دست یابند. با این حال خروجی این نشست سایه اختلافات را به شکل فزاینده ای افزایش داد.

دوئل های پایان ناپذیر

چند هفته گذشته سپهر سیاست در آمریکا درگیر رسوایی «اوکراین گیت»بوده است. این رسوایی یا همان تقاضای غیرمعمول رئیس جمهور آمریکا از همتای اوکراینی اش برای تحقق درمورد پسر «جو بایدن» یعنی مهمترین رقیب انتخاباتی ترامپ، برای کاخ سفید بسیار گران تمام شد. کنگره بلافاصله روند استیضاح رئیس جمهور را کلید زد و از آن به عنوان زمینه سازی برای مداخله خارجی در انتخابات آمریکا یاد کرد.

سه کمیته کنگره نیز به عنوان مسئول رسیدگی به روند بازرسی ها انتخاب شدند. در مقابل اما کاخ‌سفید طی نامه‌ای رسمی به «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان اطلاع داده قصد همکاری با تحقیقات استیضاح را ندارد و بدین ترتیب روند دسترسی کنگره به اطلاعات متوقف ساخت. همین مساله واکنش شدید کنگره را برانگیخت.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به خبر خودداری ترامپ از همکاری با کمیته تحقیق در موضوع استیضاح، تاکید کرد «اقدامات رئیس جمهور امنیت ملی ما را تهدید و قانون اساسی ما را نقض می‌کند و باعث می‌شود که درستی انتخابات ما زیر سوال برود. نامۀ کاخ سفید آخرین تلاش برای پنهان نگه داشتن خیانت او به دموکراسی بوده است و اصرار بر اینکه او رئیس جمهوری فراتر از قانون است.

این دوئل سخت و نفس گیر در جریان بود که بحران دامنه دار سوریه نیز به آن افزوده شد. دوشنبه هفته پیش و پس از تماس تلفنی ترامپ با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه کاخ سفید در بیانیه ای رسمی اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است؛ اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد.

این مساله یک صدا رهبران سیاسی آمریکا را در مقابل رئیس جمهور قرار داد. همین مساله باعث شد رئیس جمهور تا حدودی از سیاست های خود عدول کند اما نتوانست مانع از انتقال پرونده سوریه و مداخله ترکیه به کنگره شود.

پرونده به کنگره رفت و درگیری آغاز شد

روز چهارشنبه نمایندگان کنگره آمریکا با ۳۵۴ رای مثبت به یک قطعنامه فراحزبی، سیاست خروج نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه یا همان استراتژی ترامپ را محکوم کردند.

در این قطعنامه فراحزبی، سیاست خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه، سیاستی خطا ارزیابی شده است. این قطعنامه تنها ۶۰ رای منفی داشت. به این ترتیب ۱۲۹ نماینده جمهوریخواه نیز با رای خود به این قطعنامه، با نمایندگان دموکرات در این رابطه هم‌صدا شده‌اند.

پس از این کاخ سفید میزبان رهبران کنگره بود تا بلکه از تعمیق اختلافات جلوگیری به عمل آورد. اما ترامپ به جای اقناع سازی پرده جدید از نابسامانی های سیاسی را کلید زد و دو طرف تا آستانه اتهام زنی های شخصی و خطاب کردن همدیگر به عنوان دیوانه و مجنون پیش رفتند.

ترامپ در این نشست نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان را «سیاستمدار درجه سه» خطاب کرده بود که باعث ناراحتی وی و ترک جلسه شد.

پس از پلوسی، «چارلز شومر» و «استنی هویر» رهبران اقلیت و اکثریت دمکرات در سنا و مجلس نمایندگان نیز این نشست را ترک کردند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از این نشست تاکید کرد من همیشه برای رئیس جمهوری (ترامپ) دعا می‌کنم و این را به او گفته‌ام. من برای ایمنی او و خانواده‌اش دعا می‌کنم. اما حالا باید برای سلامتی او دعا کنیم، چراکه در این مورد ترامپ به شدت از کوره در رفت.

کاخ سفید بلافاصله پس از ترک نشست توسط دمکرات‌ها اعلام کرد که یک نشست اطلاع‌رسانی درباره سوریه را که قرار بود روز پنجشنبه در صحن مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شود، لغو کرده است.

اما موضوع به اینجا ختم نشد؛ ترامپ تصاویری از نشست را در حساب توئیتر خود منتشر کرد که پلوسی را در حال اشاره با خشم به ترامپ نشان می‌داد. ترامپ او را متهم کرد که «به شکلی نامتعادل از کوره در رفته است».

ترامپ به این هم اکتفا نکرد و در پیام توئیتری دیگری نوشت «نانسی پلوسی به کمک فوری نیاز دارد! او یا مشکلی در «بالاخانه» خود دارد، یا اینکه مشخصا کشورمان را دوست ندارد. او امروز در کاخ سفید کاملا از کوره در رفت. دیدن این صحنه خیلی ناراحت‌کننده بود. برایش دعا کنید، او به شدت بیمار است!»

کارشناسان براین باور هستند دو قوه نه تنها قابلیت اجماع سازی و سیاستگذاری منطبق بر منافع ملی آمریکا را از دست داده اند بلکه هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نزدیک تر می شوند دامنه این تنش ها را نیز افزایش خواهند داد و هر دو طرف از تمامی ابزارهای موجود برای مشروعیت زدایی از سیاست ها و رویکردهای یکدگیر استفاده می کنند.

به نظر می رسد در چنین فضایی عرصه داخلی سیاست در ایالات متحده تا یک سال دیگر آبستن التهاب های پیش بینی نشده و منازعه های رادیکال باقی خواهد ماند.

کد خبر: 1030594

وب گردی

وب گردی