اتاق فکر دانشگاه‌ها برای نخبگان برنامه‌ریزی کند/ تلاش برای پیشگیری از دلالی نخبگی

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: برای پیشگیری از دلالی نخبگی در مراکز علمی، دانشگاه‌ها باید برای فارغ‌التحصیلان و نخبگان در قالب اتاق فکر برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی آهون‌منش با اشاره به این که ایران دارای نیروی انسانی متخصص است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های ایران، وجود فارغ‌التحصیلان و نخبگان است که کشورهای خارجی برای آنها فرش قرمز پهن کرده و با ارائه تسهیلات مختلف رفاهی، آنها را در بخش‌های مختلف علمی کشورشان جذب می‌کنند. در این رابطه دانشگاه‌ها باید در مراکز علمی ما برای نیروی انسانی دانشگاهی برنامه‌ریزی کرده و آنها را جذب کنند.

وی افزود: پیشرفت علمی ایران دارای سند و مدرک است، به‌طوری که تمام سایت‌های علمی دنیا، پیشرفت‌های علمی کشور را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعلام می‌کنند. در حال حاضر ایران در بسیاری از فناوری‌های جدید مانند بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع نظامی جزو پنج کشور دنیاست.

آهون‌منش اضافه کرد: ایران در تولید مقالات علمی جایگاه بسیار خوبی در سطح دنیا دارد؛ اما یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که به گفته مقام معظم رهبری باید حاصل مقالات در زندگی مردم ورود پیدا کند. در واقع مقالات علمی باید به فناوری و در نهایت به ثروت تبدیل شود که در حال حاضر در این بخش دچار ضعف بوده و تا این هدف فاصله داریم.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصریح کرد: اگر امروز برخی از افراد به عنوان منتقدان پیشرفت‌های علمی از جایگاه ایران در فناوری‌های نوین انتقاد می‌کنند، به خاطر این است که در تبدیل مقالات علمی به تکنولوژی هنوز ضعف زیادی داریم که باید با تلاش و سرمایه‌گذاری در این زمینه فعالیت خود را افزایش دهیم.

وی در باره موضوع دلالی نخبگی در دانشگاه‌ها گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان دانشگاهی تأکید کردند؛ بسیاری از افراد به دلالی نخبگی می‌پردازند، به‌طوری که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را به خارج از کشور هدایت کرده و در این میان خودشان سهم دلالی می‌گیرند، این در حالی است که باید اتاق فکر دانشگاه‌ها روی نخبگان متمرکز شده و برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کد خبر: 1030607

وب گردی

وب گردی