تحریم‌ها بر همکاری محققان خارجی با ایران تاثیری ندارد/ انجام ۵۰ پروژه علمی بین‌المللی مشترک

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تقریباً سالانه ۵۰ پروژه بین المللی بین ما و کشور‌های خارجی انجام می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود صدری‌نسب درباره مهمترین برنامه‌های تحقیقاتی مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مرکز مطالعات برنامه‌های متعددی را با محققان و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌ها، برنامه «جندی شاپور» به عنوان برنامه‌ای مشترک بین ما و فرانسه است که به‌واسطه آن سالانه ۲۰ پروژه مشترک بین محققان ایرانی و فرانسوی انجام می‌شود.

صدری‌نسب با اشاره به برنامه‌های دیگر این مرکز از جمله برنامه تحقیقاتی با ایتالیا بیان کرد: در برنامه «ایکارد» محققان ایرانی خارج از کشور می‌توانند طرح پژوهشی مشترکی را با یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های داخلی داشته باشند، همچنین این ظرفیت وجود دارد که طبق درخواست دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، از محققان دنیا که دستاورد جدیدی دارند، دعوت کنیم تا با حضور در دانشگاه یا پژوهشگاه‌ها طی برگزاری کارگاه، تجربیات خود را از آن نوآوری و دستاورد شرح دهند.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه تقریبا در طول سال ۵۰ پروژه بین المللی بین ما و کشور‌های خارجی انجام می‌شود، عنوان کرد: مرکز مطالعات اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز تمام وزارتخانه‌ها را دریافت می‌کند و به عنوان اولویت پژوهشی خود در سایت قرار می‌دهد تا مشکلات پژوهشی کشور را از این منظر حل کند.

صدری‌نسب در پاسخ به این سؤال که تحریم‌ها چقدر روی فعالیت این مرکز تأثیر گذاشته، گفت: تحریم روی فعالیت‌های مرکز و همچنین کاهش تمایل همکاری محققان و دانشمندان خارجی با ایران تأثیری نداشته است.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر تحقیقات بی‌شماری با کشور‌های اروپایی انجام گرفته و تحریم‌ها حتی مانع همکاری محققان آمریکایی با ایرانیان نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از پژوهشگران داخلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشاورزی و سازمان‌های مختلف جلسات مشترکی را ترتیب دادیم. برگزاری این جلسات موجب شد تا بتوانیم نیاز‌های آنها را براساس اولویت دسته‌بندی کنیم.

صدری‌نسب ادامه داد: ارائه دسته‌بندی‌های موجود برای محققین، این امکان را ایجاد می‌کند تا پژوهشگران پروپوزال‌های خود را متناسب با مشکلات جامعه تدوین کنند.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: محققین می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم از برنامه‌های متنوع این سازمان بهر‌مند شوند.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 1030611

وب گردی

وب گردی