هر 11 ثانیه یک مادر یا کودک می میرد

سازمان ملل متحد اعلام کرد که هر 11 ثانیه یک مادر یا نوزاد در جهان می میرند. داده ها همچنین نشان می دهد که میزان مرگ و میر مادران و نوزادان طی 17 سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سازمان ملل متحد اعلام کرد که کاهش جهانی مرگ و میر کودکان و مادران در دوران بارداری مشاهده شده است. داده های ارائه شده در این گزارش نشان می دهد تعداد زنانی که به دلیل عوارض ناشی از زایمان و بارداری جان خود را از دست داده اند یک سوم کاهش یافته است. بر این اساس ، مرگ مادران از 451 هزار نفر در سال 2000 به 295 هزار نفر در سال 2017 کاهش یافته است.

مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از اوایل دهه 2000 تقریباً در سراسر جهان به نصف کاهش یافته است و به 5.3 میلیون در سال رسیده است. نیمی از این مرگ و میرها فقط در ماه اول پس از تولد نوزادان رخ داده است. علاوه بر این ، طبق اطلاعات ارائه شده ، در سال گذشته روزانه حدود 7 هزار نوزاد تازه متولد شده جان خود را از دست داده اند.

این اطلاعات نشان داد که مرگ و میر به طرز چشمگیری در حال کاهش است ، اما هنوز هم روزانه حدود 800 زن در دوران بارداری یا زایمان می میرند.

اگرچه مرگ و میر زنان باردار و نوزادان در سطح جهان کاهش یافته است ، اما 13 کشور وجود دارد که میزان مرگ و میر در آنها افزایش یافته است. این کشورها سوریه و ونزوئلا را شامل می شوند ، جایی که سوریه درگیر جنگ داخلی است و ونزوئلا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

مرگ در حاملگی در آفریقا 50 برابر بیشتر از سایر نقاط

سازمان ملل متحد توجه جهانیان را به نابرابری در دسترسی به خدمات پزشکی در دوران بارداری و پس از زایمان جلب کرد. این وضعیت به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا شدیدتر است. در این گزارش تأکید شده است که در مقایسه با کشورهای پیشرفته، میزان مرگ و میر مادران در کشورهای این منطقه 50 برابر بیشتر است و علاوه بر این در کشورهای فقیر نوزادان 10 برابر بیشتر با خطر مرگ پس از تولد روبرو هستند. براساس داده های سازمان ملل متحد ، از هر 13 کودک در این منطقه یک نفر بدون دیدن پنجمین سالگرد تولد خود می میرد. این میزان یک در 196 کودک در کشورهای اروپایی است.

هر تولد در هر 11 ثانیه یک تراژدی برای خانواده به ارمغان می آورد

Tedros Adhanom Gbrebreesus ، رئیس سازمان بهداشت جهانی ، توجه جهانیان را به این واقعیت جلب کرد که مادران و نوزادان در کشورهایی سالم می مانند که خدمات بهداشتی با کیفیت بالا برای همه در دسترس است.

هنریتا فور ، از یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) ، نیز خاطرنشان کرد که هر تولد باعث خوشحالی است ولی این رخداد در هر 11 ثانیه باعث یک تراژدی می شود. فور گفت :« برای مادران یک دست ماهر برای کمک ، آب تمیز ، مواد غذایی کافی ، داروهای ضروری و واکسن ها می توانند تفاوت زندگی و مرگ را تعیین کنند.» مقام یونیسف همچنین خواستار سرمایه گذاری در سیستم های بهداشتی برای نجات جان مردم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030647

وب گردی

وب گردی