بومی‌سازی و پرورش میوه‌های گلخانه‌ای در مزرعه تحقیقاتی واحد اردبیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: بومی‌سازی و پرورش میوه‌های گلخانه‌ای فیسالیس و موز سردسیری در مزرعه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی به ثمر رسیده و تولید بذر پنبه و سیب‌زمینی در مزارع این دانشگاه دنبال می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسحاق رسولی از اجرایی شدن طرح‌ جهادی دانشگاه آزاد واحد اردبیل برای توسعه روستای ۲ هزار نفری «سوها» خبر داد و گفت: به‌دنبال این هستیم که الگوی توسعه همه‌ جانبه و به‌ ویژه اقتصاد مقاومتی دانشگاه آزاد اسلامی را در این روستا به‌ عنوان نمونه پیاده کنیم.

وی افزود: در این زمینه مطالعات و هماهنگی‌های اولیه با مسئولان استانی، شهرستانی، بخشی و روستایی انجام و برنامه توسعه‌ای تدوین و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ادامه داد: سوها روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد. روستای سوها در ابتدای جنگل گیلان قرار دارد و از آب و هوایی معتدل برخوردار است؛ اما علت نام‌گذاری این روستا وجود چشمه‌ها و آب‌های فراوان در اطرافش بوده و برای رسیدن به این دریاچه و البته روستای سوها می‌توان به‌راحتی از جاده اردبیل به بریس استفاده کرد و به نیارق رفت. سپس از آن‌جا به سمت شهرستان نمین که این روستا در آن واقع شده حرکت کرد.

تولید ۱۰ محصول در عرصه گیاهان دارویی

وی درباره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: تولید چراغ روشنایی هوشمند برای بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و محوطه‌ها و ۱۰ محصول در عرصه گیاهان دارویی از محصولات دانش‌بنیان این واحد دانشگاهی است.

رسولی افزود: تولید دستگاه‌های اسانس‌گیری، میوه خشک‌کنی و خشک‌کن گیاهان دارویی در واحدهای فناور صورت می‌گیرد و این دستگاه‌ها هم وارد بازار شده‌اند و تولید نیمه‌صنعتی رنگ‌های طبیعی خوراکی آغاز شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با تأکید بر توسعه فعالیت‌های سرای نوآوری این واحد دانشگاهی بیان کرد: طرح‌ها و پروژه‌های مزرعه تحقیقاتی و گردشگری سبز این واحد دانشگاهی با ایده فراهم کردن تجربه زندگی در مزرعه برای گردشگران توسعه می‌یابد.

برگزاری دوره‌های مهارتی در دستور کار

وی با بیان این‌ که ۵۰ تفاهم‌نامه همکاری با نظام‌مهندسی استان اردبیل در برگزاری دوره‌های آموزشی نظام‌مهندسی و همکاری با آموزش‌ و پرورش در ارائه آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموزان در دست اجراست، اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصص برای دانشجویان و غیردانشجویان دوره‌های مهارتی طلاسازی، گوهرتراشی، چرم‌دوزی، آموزش ارزهای دیجیتال، بازار بورس و آموزش نرم‌افزارهای تخصصی گروه‌های علمی در دستور کار قرار دارد.

رسولی عنون کرد: فاز نخست هتل آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل(یونی هتل) در شهر توریستی سرعین با همکاری استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جامعه هتل‌داران اردبیل برنامه‌ریزی‌ و راه‌اندازی می‌شود.

بومی‌سازی و پرورش میوه‌های گلخانه‌ای

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل درباره فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در حوزه کشاورزی گفت: بومی‌سازی و پرورش میوه‌های گلخانه‌ای فیسالیس و موز سردسیری در مزرعه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی به ثمر رسیده و تولید بذر پنبه و سیب‌زمینی در مزارع این دانشگاه دنبال می‌شود و پیگیر به ثمر رسیدن پروژه به‌نژادی، پرورش و ترویج‌نژاد خاصی از بوقلمون در مزرعه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی هستیم.

وی توضیح داد: فیسالیس میوه استوایی بومی آمازون بوده که در آفریقا و آسیا یافت می‌شود. این میوه دارای بوته‌های کوچک مخملی کرم‌رنگ سه گوش بوده و تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. این میوه نارنجی‌ رنگ متمایل به زرد و طعمی ترکیب از میوه‌های توت‌فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس دارد. هر بوته در صورت نگهداری صحیح توانایی تولید دو یا پنج کیلو میوه دارد. این میوه بی‌نظیر تقریباً هم سایز عناب بوده و خواص دارویی استثنایی دارد.

رسولی با توجه به برنامه تحولی واحد دانشگاهی اردبیل و تبدیل آن به دانشگاه مسئله‌گرا و کارآفرین گفت: مطمئن‌ترین راه برای پایایی و پویایی دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل‌ به دانشگاه مسئله‌گرا و کارآفرین بوده که در این رویکرد در درجه اول راه‌اندازی جنبش کارآفرینی در واحدهای این استان را دنبال می‌کنیم. ثمرات این رویکرد کارآمدتر شدن دانشگاه آزاد اسلامی و تقویت هم‌افزایی علم و ثروت در جامعه است.

جذب دانشجوی غیرایرانی در نیم‌سال دوم

این مسئول با بیان این‌که در ترم جاری با همت همه همکاران در مقایسه با سال گذشته این واحد دانشگاهی جذب دانشجو بهتر داشته، بیان کرد: در زمینه جذب دانشجوی خارجی زیرساخت‌های لازم ازجمله راه‌اندازی سایت چهارزبانه، چاپ بروشورهای تبلیغاتی، شناسایی و ارتباط‌گیری در کشورهای همسایه صورت گرفته و امیدواریم در نیمه دوم سال بتوانیم جذب دانشجوی غیرایرانی هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030668

وب گردی

وب گردی