شیوه اجرای طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در صحن مجلس بررسی می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه اجرای طرح رفع زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور بر اساس پیشنهادهای مطرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات،‌ صحن مجلس و نظرات علمی کارشناسان بررسی شد.

فرهاد فلاحتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح اخیر مجلس در زمینه رفع انحصار آموزش زبان از نظام آموزشی کشور اظهار کرد: متاسفانه در فضای مجازی این طرح به عنوان حذف زبان انگلیسی از مدارس مطرح شد؛ در حالی که طرح رفع انحصار زبان انگلیسی، در راستای ارتقای نظام آموزشی کشور در نظر گرفته شده است. این موضوع در مجلس به صورت طرح مطرح شده و هنوز به مرحله قانون نرسیده؛ حتی در کمیسیون تخصصی آموزش نیز بررسی نشده است.

وی ادامه داد: طراحان این طرح به دنبال رفع انحصار از زبان انگلیسی هستند. طراحان معتقدند زبان علم دنیا فقط انگلیسی نیست. در حال حاضر چه کسی می‌تواند مدعی شود که زبان کره‌ای، چینی و روسی زبان علم دنیا به شمار نمی‌رود؟ این زبان‌ها در فضای علمی کشور شاخص هستند. از طرفی لفظ آموزش زبان انگلیسی در کشور طی سالیان گذشته، به منظور ارتباط بهتر با دنیا، شناخت تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و ارتقای فضای علمی صورت گرفته است، تمامی این موارد برای زبان‌های دیگر نیز مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف دانش‌آموزان در فراگیری زبان انگلیسی گفت: آموزش زبان انگلیسی در مدارس از دوره اول متوسطه آغاز می‌شود؛ اما چند نفر پس از گرفتن دیپلم، بدون شرکت در کلاس‌های زبان آموزشگاه‌های خصوصی می‌توانند تنها چند جمله به زبان انگلیسی صحبت کنند؟ روش آموزش زبان در مدارس به صورت گرامری بوده و چندان مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: در این طرح، فراگیری زبان انگلیسی مانند سایر زبان‌ها به صورت اختیاری خواهد بود؛ یعنی دانش‌آموز می‌تواند در کنار دروس اصلی خود، یک زبان خارجی را انتخاب کند؛ در چنین شرایطی دانش‌آموز می‌تواند زبان انگلیسی را انتخاب کند یا زبان آلمانی یا روسی و غیره را برگزیند.

فلاحتی افزود: ساز و کار این طرح، شیوه اجرای آن، قرارداد با آموزشگاه‌ها و غیره از جمله مواردی است که در روند اجرایی شدن قانون در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد. ممکن است شیوه اجرای این طرح به آموزش و پرورش سپرده شود، در این صورت باید تدوین آیین‌نامه‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

وی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور را طرحی مثبت خواند و بیان کرد: دانش‌آموزان و خانواده‌ها در این طرح حق انتخاب زبان دارند، بر علیه جریان‌سازی‌های اخیر هیچ هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل نخواهد شد. مگر در حال حاضر دانش‌آموزانی که در کلاس انگلیسی مدارس حضور دارند، از والدین وجه دریافت می‌کنند؟ در شرایط کنونی دانش‌آموز فقط می‌خواهد یک زبان دیگر بیاموزد.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه گفت: 6 ماده در طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور در نظر گرفته شده است، از جمله این موارد می‌توان به واگذاری آموزش زبان به مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد. دانشگاه‌ها بر اساس این طرح می‌توانند از طریق بورسیه‌ با کشور‌های مختلف و ارتباط با انجمن‌های علمی دنیا، زبان‌های خارجی متعددی را بر اساس قرار‌داد ارائه دهند.

وی افزود: آموزشگاه‌هایی که تمایل داشته باشند علاوه بر زبان انگلیسی، زبان دیگری را ارائه دهند، می‌توانند قراردادی با آموزش و پرورش منعقد کنند تا دانش‌آموزان برای آموزش زبان‌های دیگر به این آموزشگاه‌ها مراجعه کنند. تبصره‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد،‌ باید مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد. در پایان نقطه نظرات نخبگان، معلمان و متخصصان حوزه‌های تخصصی آموزش، تعلیم و تربیت جمع‌آوری و بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی را قابل اجرا خواند و بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از مدارس در جهان می‌توانند چندین زبان رسمی را به دانش‌آموزان ارائه دهند. دانش‌آموز نیز باید یک زبان را انتخاب کند، مثلا دانش‌آموزان در فنلاند می‌توانند به 2 یا سه زبان زنده دنیا صحبت کنند؛ همچنین زبان اصلی استرالیا، انگلیسی است؛ اما سایر زبان‌ها نیز به افراد آموزش داده می‌شود، آموزش زبان در این کشور به اندازه‌ای قوی بوده که بسیاری از افراد پایتخت، به زبان‌های مختلف با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنند.

وی در پایان گفت: شیوه اجرای این طرح بر اساس پیشنهادهای مطرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات،‌ صحن مجلس و نظرات علمی کارشناسان بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030747

وب گردی

وب گردی