جریان تولید و فرایند صنعت در کشور باید عارضه یابی ومهندسی شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: با بیان این‌که متاسفانه جریان تولید و فرایند صنعت کشور به هیچ عنوان عارضه‌یابی و مهندسی نمی‌شود گفت: یکی از دلایل افزایش مشکلات و موانع تولیدی این شرکت‌ها، فقر علمی و برخوردار نبودن از نگاه دانش‌محور به این مسائل است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه واژه دانش‌بنیان بیشتر از هر واژه دیگری به گوش می‌رسد به طوری که انگار این کلمه با زندگی مردم عجین شده است و بعضی از مردم اعتقاد براین دارند که شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های نوپایی هستند که وارد چرخه اقنصادی کشور شده‌اند و عده‌ای نیز معتقدند که این شرکت‌های تازه تأسیس این روزها مثل درخت تنومند ریشه دوانده و قد کشیده‌اند.

به عبارت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه تغییرات گسترده در اقتصاد جهانی ظهور کرده‌اند که طی دهه‌ها باعث شده ‌است خدمات، اولویت بالاتری پیدا کنند. ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان نشانه‌ای از انقلاب صنعتی سوم که مرز میان صاحبان منابع تولیدی و کارگران است.

در دنیایی که هر لحظه شاهد تحول و دگرگونی است، پایه اقتصادهای صنعتی با محوریت منابع به سمت اقتصاد با محوریت سرمایه‌های فکری در حال حرکت است. از دیگر سو، جوانان نخبه و خلاق در هر کشور ارزشمندترین سرمایه آن سرزمین محسوب می‌شوند و ایران اسلامی از این حیث در زمره کشورهای غنی دنیا جای دارد.

نیروهای جوان و مبتکر در زمینه علوم دانش‌بنیان راه محقق شدن شعار سال جاری را برای ایران اسلامی هموار می کنند و این قشر نیاز به حمایت برای قرار گرفتن در مسیر خدمت به منظور تحقق رونق تولید دارند.

در همین راستا حسین علیزاده کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز،گفت: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرک توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شوند به طوری‌که رشد و رونق این شرکت‌ها جهش کشور را به سمت اقتصاد پایدار و دانش محور فراهم می‌سازد.

وی رکود صنعت و بازارهای داخلی، مشکلات اقتصادی کشور، کمبود نیروی خبره و نوآور، نبود تیم مدیریت حرفه‌ای و ارتباطات ضعیف برای شناسایی بازار، ناکافی بودن حمایت مالی از سوی مسئولان دولتی، نبود امنیت سرمایه‌گذاری برای ایده‌های خلاق و نوآور از جمله موانع کلیدی موجود بر سرراه شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

این کارشناس با بیان این‌که متاسفانه جریان تولید و فرایند صنعت کشور به هیچ عنوان عارضه‌یابی و مهندسی نمی‌شود گفت: یکی از دلایل افزایش مشکلات و موانع تولیدی این شرکت‌ها، فقر علمی و برخوردار نبودن از نگاه دانش‌محور به این مسائل است.

علیزاده تأکید کرد: حمایت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از یک‌سو باید با بهبود محیط کسب‌وکار، شرایط فعالیت بنگاه‌ها را تسهیل کند و از سوی دیگر، توانمندی‌های فنی، مالی و مدیریتی بنگاه‌ها را تقویت کرده تا بنگاه‌های دانش‌بنیان بتوانند نقشی موثرتری در تحقق توسعه اقتصادی ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این هدف جز با بهبود محیط کسب و کار و ایجاد بازار رقابتی به منظور فروش محصولات میسر نخواهد شد. چراکه طی سال‌های اخیر تلاش زیادی به منظور ایجاد و بهبود اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان شده است و بخش‌های مختلفی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، نهادهای دولتی، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال هستند که فعالیت آنها منوط به بهبود اوضاع داخلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030767

وب گردی

وب گردی