تاثیر منفی تاکسی‌های اینترنتی بر درآمد راننده تاکسی ها و آژانس‌ ها

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: فعالیت اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی مورد استقبال مردم واقع شده و باعث کاهش درآمد رانندگان تاکسی و دفاتر آژانس شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: در تهران بیش از ۸۰ هزار تا و در کل کشور نزدیک به ۳۲۰ هزار تاکسی فعال هستند. تاکسی‌های سنتی باید از تکونولوژی استفاده کرده و زمینه مناسب برای رقابت با تاکسی‌های اینترنتی ایجاد شود.

افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه تاکسی

ضامنی درباره استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه تاکسی گفت: استفاده از روش‌هایی که باعث کم شدن مشکل مواجهه با کمبود پول خرد می‌شود، رو به رشد بوده، اما هنوز فراگیر نشده است.

وی ادامه داد: کارکرد این نرم افزار‌ها نسبت به سال گذشته رو به افزایش است، اما تغیراتی در این اپلیکیشین‌ها باید صورت گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: QRCODE، کد‌هایی هستند که به روی تاکسی‌ها نصب می‌شوند و مسافران با استفاده از اسکن این کد‌ها به پرداخت کرایه تاکسی اقدام کنند. متاسفانه در حال حاضر، هر کدام از اپلیکیشن‌ها کد اختصاصی خود را دارند که این مسئله مورد رضایت شهروندان نیست.

وی ادامه داد: کدی که برای هر تاکسی تولید می‌شود باید برای همه شرکت‌ها قابل استفاده باشد و مردم برای هر نوع کد مجبور استفاده از یک نرم افزار خاص نباشند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت : پیگیر هستیم که یک کد واحد برای هر تاکسی ایجاد شود و این کد در تمام نرم افزار‌های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی قابل استفاده باشد.

ضامنی گفت: هر چقدر که امکان استفاده از این نرم افزار‌ها برای مردم بیشتر و راحت‌تر وجود داشته باشد، استفاده مردم نیز بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح سراسری نیست افزود: در حال حاضر همه تاکسی‌ها به این نرم افزار‌ها مجهز نشده اند و این در طرح در برخی کلان شهر‌ها مانند تهران و مشهد اجرا شده است.

تاثیر منفی تاکسی‌های اینترنتی بر درآمد تاکسی داران و آژانس‌های تلفنی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به کارکرد تاکسی‌های اینترنتی گفت: نوع کاربری تاکسی‌های سنتی با تاکسی‌های اینترنتی متفاوت است. عموما تاکسی وسیله‌ای که ۴ مسافر را در مکان‌های مختلف سوار کرده و در مقصد‌های متفاوت پیاده می‌کند. اما استفاده از نرم افزار‌های سفارش تاکسی، به نوعی تاکسی سفارشی است و کارکردی شبیه دفاتر آژانس دارند.

وی درباره تفاوت دفاتر آژانس با نرم افزار‌های درخواست تاکسی اینترنتی افزود: نوع درخواست تاکسی‌ها در این روش متفاوت است. یکی تلفنی و دیگری با استفاده از نرم افزار‌های آنلاین.

ضامنی افزود: قیمت پایین و تسهیل فراخوان خودرو باعث شده این روش‌ها مورد استقبال مسافران قرار گیرد که این مسئله بر روی کارکرد تاکسی‌های سنتی و آژانس‌های تلفنی تاثیر گذاشته است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: در این رابطه حوزه تاکسیرانی سنتی نیز باید به سمت استفاده از تکنولوژی برود. همچنین قاعده‌ای خاص برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی تدوین و ابلاغ شد. بر این اساس، تاکسی‌های اینترنتی باید سن فرسودگی، گواهی نامه خاص، ساعت کاری و معاینه فنی رعایت کنند تا فضای کاری مساوی ایجاد شود.

امکان فعالیت تاکسی‌ها در نرم افزار‌های تاکسی اینترنتی وجود دارد

ضامنی با اشاره به اینکه لازم است استفاده از تکنولوژی‌های نوین در زمینه تاکسیرانی نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: با توجه به دستورالعمل ساماندهی و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که توسط وزاری کشور و صمت تایید و ابلاغ شد امکان فعالیت تاکسی داران با مجوز لازم در این شرکت‌ها فراهم شده است بنابراین سهمی که از تاکسی‌ها کم شده است از این طریق جبران شد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: این فضای کسب و کار، بیشتر برای بخش خصوصی مناسب است و ما به عنوان نهاد شهرداری باید شرایطی را ایجاد کنیم که این افراد فعالیت مساوی داشته باشند.

ضامنی افزود: تاکسی‌های برخط یک نابه سامانی ایجاد کرده بودند که با یک دستورالعمل جدید، ساماندهی شدند و زمینه فعالیت برابر ایجاد شد. گزینه‌هایی که خدمات بهتری داشته باشند صرف نظر از نامشان می‌توانند مسافر بیشتری جذب کرده و موفق‌تر باشند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: وظیفه ما این بود زمینه را برای رقابتی مساوی ایجاد کنیم که انجام دادیم و امیدواریم با همکاری همکاران، تاکسی‌ها هم در حوزه تکنولوژی فعالیت کنند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1030776

وب گردی

وب گردی