نقش بی بدیل و تاثیرگذار کرسی‌های ایران شناسی در دیپلماسی کشور

پژوهشگر مطالعات ایران معاصر در مورد علت اقبال و چشم انداز کرسی‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های خارجی گفت: تبادل فرهنگ‌ها، جابجایی و ارتباط آسان نخبگان، درگیر شدن جامعه مدنی در امور سیاسی- بین‌المللی و جهانی شدن فرهنگ‌ها  از جمله تاثیرات همایش‌های ایران شناسی در دیپلماسی عمومی کشور است.

کیمیا زارع، پژوهشگر مطالعات ایران معاصر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مورد اهمیت و جایگاه رشته مطالعات ایران و ایران شناسی در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: مطالعه جریان ایران شناسی بدون در نظر گرفتن پشتوانه کهن تاریخی و فرهنگ غنی ملت ایران امکانپذیر نیست و این مهم در بسیاری از تصویر سازی‌های کنونی مخدوش شده است و حتی ورود این تصاویر مخدوش به محافل دانشگاهی کاملا محسوس است.

زارع افزود: بنابراین در چند دهه اخیر این رشته مورد رغبت بسیاری از علاقمندان قرار گرفته و در حوزه دانشگاهی به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که با استفاده از منابع صحیح و دست اول با گستره‌ای از موضوعات اساسی مرتبط با ایران آشنا شوند و مانع از ایجاد نگرش تک بعدی به ایران شناسی در میان آنان می‌شود. علیرغم وجود تقاضای فراوان در این حوزه عرصه دانشگاهی ما ضعیف بوده است و همین امر بهترین فرصت را برای توسعه و نشر تصاویر غرض‌مند و سیاست زده نسبت به کشورمان فراهم کرده است.

این کارشناس و پژوهشگر مطالعات ایران در مورد علت اقبال و چشم انداز کرسی‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های خارجی گفت: تماس و ارتباط اروپاییان با فرهنگ ایرانی به آنچه در داخل ایران حاصل می‌شد، منحصر نبوده است. عطش و دستیابی به تالیفات شرقی از سوی ایران‌شناسان غربی از قرن شانزدهم به شدت احساس می‌شد و برای دستیابی به تالیفات شرقی می‌باید به کشورهای شرقی مسافرت می‌کردند یا از بازار کتاب اروپا خریداری می‌کردند، بنابراین مطالعه درباره زبان فارسی و تاریخ ایران جز ضروریات ایران‌شناسان غربی بود و در حال حاضر باید گفت که موضوع ایران‌‌شناسی در دانشگاه‌هایی که جنبه سیاسی ندارد، در حال به حاشیه رفتن است و تنها آنهایی پابرجا مانده‌اند که حامی مالی پیدا کرده‌اند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در روند تحول ایران شناسی بخصوص در غرب و اروپای شرقی و غربی و آمریکا با برخی بحران‌های گوناگون مواجه هستیم که هر یک از این بحران‌ها ممکن است به یک تحول جدید منجر شود البته ما برای آینده نمی‌توانیم پیش بینی کنیم و نتیجه این بحران در دراز مدت مثبت خواهد بود و یا امور را به ویرانی می‌سپارد.

زارع در پاسخ به تاثیر کرسی‌ها و همایش‌های ایران شناسی در دیپلماسی عمومی کشور گفت: کاملا آشکار است که برگزاری همایش‌های ایران شناسی در فرآیند دیپلماسی عمومی، ارتباط مردم یک کشور با عموم مردم کشورهای دیگر برای شناساندن ایده‌های خود و شناخت ایده‌های آن‌ها و آرمان‌های ملی، معرفی نهادها، فرهنگ و هنجارها و تبیین اهداف سیاست‌های خود بسیار تاثیر گذار و بی بدیل است، از سوی دیگر می‌توان تبادل فرهنگ‌ها، جابجایی و ارتباط آسان نخبگان، درگیر شدن جامعه مدنی در امور سیاسی- بین‌المللی، جهانی شدن فرهنگ‌ها را از جمله تاثیرات همایش‌های ایران شناسی در دیپلماسی عمومی کشور دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030781

وب گردی

وب گردی