اعلام آمادگی رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد برای نگهداری از آثار هنری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از آمادگی این دانشگاه برای نگهداری از آثار هنری جشنواره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برای عرضه در نمایشگاه قرآن سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، هفتادودومین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر شورا و دیگر اعضای شورا برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی با اشاره به ایام پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: براساس آمار اولیه‌ای که به دست آمده، حداقل چند صد هزار نفر از دانشجویان در این‌ مراسم حضور یافته‌اند و حتی آمار ۵۰۰ هزار نفری نیز دریافت شده است؛ اما برای دریافت آمار دقیق‌تر باید بیشتر صبر کرد.

وی به استقبال خوب اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌ها از پیاده‌روی اربعین نیز اشاره کرد و افزود: حضور استادان دانشگاه‌ها در این مراسم نیز پررنگ بوده است. این فرصت بی‌نظیری است که امیدوار هستیم تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به میزان حضور دانشجویان در جشنواره‌های قرآنی دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امسال در مسابقات قرآن بخش دانشگاهی حدود ۲۶۰ هزار دانشجو حضور داشته‌اند که در مقایسه با سال قبل ۳۰ هزار نفر افزایش مشارکت‌کننده داشته‌ایم. این افزایش با وجود کاهش تعداد دانشجویان در سال جدید بوده است.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: ارزیابی ما این است که قسمت دانشگاهی نسبت به دوره‌های قبل تقریباً جزو منظم‌ترین دوره‌های برگزاری بوده و دلایل عمده‌ای در رسیدن به این موفقیت نقش داشته است که یکی از آنها همدلی بین اعضا و در ادامه ورود جدی رئیس دانشگاه فرهنگیان بوده است.

تصویب تشکیل دبیرخانه و آرشیو مستمر آثار تولیدی دانشجویان در حوزه قرآن و عترت با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه اولین دستور این جلسه که به بررسی میزبانی دانشگاه فرهنگیان از بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اختصاص یافته بود، مطرح شد. در این بخش در ابتدا کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به بیان اقدامات صورت گرفته برای میزبانی مطلوب از بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: میزبانی از نمایشگاه قرآن دومین رویداد بزرگ قرآنی ما بوده و تلاش شد زمینه‌ای فراهم شود تا دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را به خوبی ارائه دهند که خوشبختانه نمود بسیار خاصی یافت.

وی به گره زدن جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا بخش دانشگاهی نمایشگاه بیش از هر زمان دیگری دانشجومحور برگزار شود. موضوع دیگر تعامل با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی نمایشگاه قرآن است. باید این تعامل در حدی باشد که بتوانیم فضای بهتری را در سال‌های آتی داشته باشیم.

در ادامه این نیز یکی از مدیران فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به بیان جزئیات بیشتری از بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن پرداخت. حضور ۴۰ چهره ملی در بخش دانشگاهی و برگزاری بیش از ۴۰ نشست به‌اضافه سه نشست ویژه تخصصی از جمله برنامه‌های اجرا شده در بخش دانشگاهی معرفی شد.

در بخشی دیگری از این نشست حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی با اشاره به اینکه میزبانی بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دوره‌ای که پشت سر گذاشته شد، کار قابل قبول و منظمی بود و از این جهت جای قدردانی دارد، گفت: برگزاری این بخش در دوره قبل می‌تواند الگو قرار بگیرد؛ اما با این رویکرد که به فکر ارتقای بیشتر باشند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه بخش دانشگاهی در دوره اخیر در نامناسب‌ترین جای ممکن بوده است، تصریح کرد: این در صورتی است که پیشانی نمایشگاه قرآن کریم، بخش دانشگاهی بوده و در کنار آن بخش حوزوی حضور دارد، بنابراین به اعتقاد من نگاهی که در این زمینه بوده و باعث چنین تصمیمی شده است باید اصلاح شود.

در ادامه نیز برخی از اعضا به بیان پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند که مهم‌ترین آنها، آغاز به موقع فعالیت‌های اولیه بخش دانشگاهی، حضور نماینده‌ای از وزارت ارشاد در جلسات شورای هماهنگی به‌ویژه در زمانی که بحث نمایشگاه مطرح می‌شود، توجه ویژه به بخش پژوهشی، توجه به حضور پررنگ استادان و دانشجویان و موارد دیگر بود.

در پایان عبدالحمید طالب‌تاش رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از آمادگی این دانشگاه برای نگهداری از آثار هنری این جشنواره برای عرضه در نمایشگاه قرآن سال آینده خبر داد و گفت: این موضوع به این شرح صورت خواهد گرفت که دانشگاه‌ها به‌صورت مکتوب مجوز نگهداری و نمایش را به ما بدهند.

ارائه گزارش دانشگاه آزاد اسلامی در مورد برگزاری سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

در این بخش ابتدا عبدالمجید طالب‌تاش،‌ رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی به بیان آخرین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری مطلوب این دوره پرداخت و گفت: شهر شیراز به عنوان میزبان این دوره از مسابقات معرفی شده است که این میزبانی به‌دلیل شرایط فرهنگی و مذهبی بوده است. این شهر از زیرساخت‌های خوبی نیز برخوردار است.

طالب‌تاش با بیان اینکه این دوره از جشنواره طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم آذرماه برگزار می‌شود،‌ بیان کرد: روی زمان برگزاری مراسم جهت حضور مدیران دستگاه‌ها نیز فکر شده و همچنین برای حضور وزرای دستگاه‌های دانشگاهی، برنامه سخنرانی در نظر گرفته شده است. تلاش خواهیم کرد محفل بسیار باشکوهی در حرم شاهچراغ (ع) و با جمعیت زیادی برگزار کنیم، علاوه بر این تلاش خواهیم کرد اختتامیه جشنواره نیز در این حرم نورانی برگزار شود. عزم خود را برای اجرای این اقدامات با بهترین کیفیت جزم کرده‌ایم، مطمئناً این امر محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه دیگر دستگاه‌های دانشگاهی نیز با ما همکاری لازم را داشته باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام صالحی بر لزوم بسیج همه دانشگاه‌های استان فارس با محوریت شورای هماهنگی استانی فعالیت‌های قرآن و عترت جهت برگزاری هر چه باشکوه‌تر و ایجاد موج فرهنگی مناسب در این باره تاکید کرد.

در این بخش نیز هر کدام از اعضا به بیان پیشنهادات خود پرداختند که مهم‌ترین آنها، انعکاس رسانه‌ای مطلوب جشنواره سی‌وچهارم، تأکید بر بحث نظارت، مراقبت و ... بود. در نهایت نیز مقرر شد کارگروهی سه نفره تشکیل و یک بسته پیشنهادی برای پیوند جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهیه و در جلسات آینده ارائه شود.

تخصیص بخش مشخصی از بودجه فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی و گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم

سومین دستور این جلسه در مورد پیگیری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود. در این‌بخش ابتدا مجموعه اقدامات دستگاه‌های دانشگاهی در زمینه حفظ قرآن کریم به اختصار بیان شد. همچنین اعلام شد برای استقبال بیشتر مخاطبان، حفظ یک جزء قرآن کریم که تاکنون تنها در مرحله دانشگاهی برگزار می‌شد به مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نیز اضافه شود. همچنین بر برگزاری مراسمی برای تجلیل از دانشجویان حافظ کل قرآن کریم با محوریت یکی از دستگاه‌های دانشگاهی نیز تأکید شد.

دانشگاه پیام نور برگزاری دومین جشنواره ملی قرآن و عترت را بررسی و اعلام نظر می‌کند

دستور چهارم این جلسه برگزاری جشنواره قرآن و عترت استادان بود. این جشنواره تاکنون یک دوره برگزار شده و با توجه به مشکلات بودجه‌ای، برگزاری دوره دوم آن که سال گذشته باید صورت می‌گرفت، به تأخیر افتاده و نهایتاً مقرر شد دوسالانه برگزار شود. در این بخش مقرر شد با دستگاه‌های دانشگاهی برای میزبانی این بخش رایزنی شود. دانشگاه پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان دو دستگاهی معرفی شدند که در صورت تمایل می‌توانند میزبان این جشنواره شوند.

دستور آخر این جلسه به موضوع اهتمام به نهج البلاغه مربوط می‌شد. در این بخش مجموعه‌ای از پیشنهادات جهت گسترش فرهنگ انس با نهج‌البلاغه در بین جامعه دانشگاهی مطرح و بر احیای جشنواره نهج‌البلاغه نیز تأکید شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030794

وب گردی

وب گردی