گرداب پایان ناپذیر برگزیت

تصمیم جدید پارلمان بریتانیا مبنی بر تعویق خروج این کشور از اتحادیه اروپا، یک بار دیگر نشان داد برگزیت همچون یک گرداب پایان ناپذیر ساختار سیاسی و اداری لندن را به بن بست کشانده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، برگزیت یا همان بن بست بی انتها و گرداب بی پایان، قصد ندارد به این راحتی ها سایه سنگین خود را از آسمان لندن و بروکسل بردارد. چهار شنبه هفته گذشته با توافق نخست وزیر بریتانیا و رئیس کمیسیون اروپا کور سوی امیدی برای خروج همراه با توافق ایجاد شد. اروپایی ها با استقبال از این توافق از آن به عنوان یک مبنای حقوقی مستحکم یاد کردند.

اما از همان ساعت اولیه معلوم بود که «بوریس جانسون» کار سختی در مجلس عوام در پیش دارد و به راحتی نمی تواند مخالفان سرسخت این پروژه را قانع سازد. پیش بینی ها درست از آب درآمد و یک بار دیگر پارلمان ضمن رد توافق خواستار تمدید مهلت خروج بریتانیا شد.

جانسون هم که مخالف دو آتشه تمدید خروج پس از 31 اکتبر محسوب می شود در یک مخمصه واقعی گرفتار شده است. طرف های اروپایی ها در این میان متذکر شده اند حاضر به پذیرش حضور بریتانیا در این اتحادیه تا مهلت مقرر شده نیستند.

در این میان خواهیم پرسید سرنوشت برگزیت یا همان کابوس بی پایان بریتانیایی ها به کجا خواهد رسید؟

رد توافق و تمدید مهلت

نمایندگان پارلمان انگلیس روز شنبه متممی را به تصویب رساندند که به موجب آن دولت این کشور باید طی نامه‌ای رسمی به اتحادیه اروپا خواستار به تعویق افتادن برگزیت تا روز 31 ژانویه (10 دی‌ماه) شود.

پارلمان انگلیس در جلسه‌‌ای تاریخی (نخستین جلسه‌ای که در 37 سال اخیر در روز شنبه برگزار می‌شود) با 322 رأی موافق در برابر 306 رأی مخالف، متمم پیشنهادی «اولیور لتوین» که به متمم لتوین شهرت یافته است را تصویب کرد تا دولت بوریس جانسون با مانع تازه‌ای برای نهایی کردن برگزیت مواجه شود.

در مقابل «گونتر اوتینگر»، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا به پارلمان انگلیس در این باره به لندن هشدار داد و تاکید کرد که بحث ها و مذاکرات بیشتر در این باره به نتیجه بهتری منجر نمی شود.

اوتینگر اعلام کرد که هیچ تغییر دیگری در توافق برگزیت وجود نخواهد داشت و هیچ راه سومی در کنار این توافق به جز یک خروج سخت بدون توافق را نمی بینم.

وی تاکید کرد که اعتقاد ندارد بحث ها و مذاکرات بیشتر می تواند به نتیجه بهتری منجر شود. به گفته وی این بهترین توافق ممکن درباره برگزیت برای هر دو طرف است و زمانی که مجلس عوام بریتانیا این را رد می کند یعنی درصدد به بن بست کشیدن روند مذاکرات است.

پس از تصویب این متمم، جانسون بلافاصله در اظهاراتی جنجالی اعلام کرده است که حاضر به ارسال نامه تعویق برگزیت به اتحادیه اروپا نیست. او تاکید کرد قانون نمی‌تواند من را مجبور به این کار کنید. تاخیر بیشتر برای کشور بد خواهد بود.

به نظر می رسید جانسون در یک دو راهی سخت قرار گرفته است. او در ماه های گذشته یکی از طرفداران پرو پاقرص خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 اکتبر بود.

به عبارت دیگر اگر جانسون دستورکار پارلمان را اجرا کند علیه باورهای خود کودتا کرده و احتمالا در آینده نزدیک به سرنوشت دو نخست وزیر قبلی بریتانیا دچار خواهد شد. با این حال جانسون که تحت فشار شدید پارلمان به درخواست آنان تن داد و خواستار تعویق خروج بریتانیا شد.

قمار جانسون با سرنوشتش

براساس اعلام یک منبع وابسته به دولت انگلیس، بوریس جانسون یک نامه امضا نشده به اتحادیه اروپا فرستاده و در آن درخواست به تعویق انداختن برگزیت را مطرح کرده اما در نامه‌ امضا شده دیگری همراه با آن، گفته خواستار چنین تعویقی نیست.

نامه اول نخست وزیر انگلیس به «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا، خواستار به تعویق انداختن فرآیند برگزیت می شود. او بر اساس قانون موسوم به «بن» که ماه پیش در پارلمان تصویب شد موظف به این کار است. نسخه اصلی و نسخه الکترونیکی (ایمیل) این نامه از سوی تیم بارو، نماینده انگلیس در بروکسل، منتقل شد.

جانسون علاوه بر این نامه دو سند دیگر تحویل اتحادیه اروپا داده است.

سند اول یاداشتی از سوی بارو است که توضیح می دهد نامه به معنی اطاعت از قانونی است که مورد توافق پارلمان بریتانیا قرار گرفت اما نامه دوم از طرف جانسون، که این بار امضا شده، توضیح می دهد که به عقیده او تاخیر در اجرای بریگزیت غلط است.

این نامه همچنین از رهبران اتحادیه اروپا درخواست می کند از نمایندگان پارلمان انگلیس بخواهند در تصمیم خود تجدید نظر کنند و فورا به توافقی که اخیرا جانسون و اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت منعقد کرده‌اند رای دهند.

جانسون در این نامه سوم که از سوی خبرنگار فایننشال تایمز در بروکسل در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد نوشته است من از زمانی که نخست وزیر شدم تصریح کردم و به پارلمان نیز تصریح کرده‌ام که از نظر من و همچنین بر مبنای موضع دولت، تمدید دوباره ضرب‌الاجل برگزیت، به منافع بریتانیا و شرکای ما در اتحادیه اروپا و روابط میان ما آسیب وارد خواهد کرد.

جانسون گفت، اطمینان دارد که پروسه به سرانجام رساندن قانون برگزیت در پارلمان کشورش تا قبل از 31 اکتبر تکمیل خواهد شد.

در مقابل تاسک نیز ضمن تایید دریافت نامه از سوی جانسون، در پیامی در توئیتر نوشت: رایزنی با رهبران اروپایی را آغاز خواهیم کرد تا ببینیم چگونه باید واکنش نشان دهیم. به نظر می رسد اروپایی ها از این به بعد فشارهای خود را تشدید خواهند کرد.

اکنون جانسون هم تحت فشار پارلمان بریتانیا قرار دارد که خواستار تعویق و تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپاست و هم باید با فشارهای خرد کننده شرکای اروپایی اش دست و پنجه نرم کند. در چنین شرایطی نخست وزیر تهدید کرده است که قانون مربوط به خروج از اتحادثه اروپا را هفتۀ آینده به پارلمان کشور تقدیم می‌کند.

«مایکل گوو»، وزیر مشاور انگلیس در امور برگزیت نیز اعلام کرده است به رغم اینکه قانونگذاران این کشور جانسون، را مجبور به درخواست تمدید اجرای طرح خروج از اتحادیه اروپا کردند، برگزیت در ۳۱ اکتبر اجرایی خواهد شد.

حال معلوم نیست در این کلاف سردرگم و پیچیده آیا طرفداران خروج با توافق به پیروزی دست خواهند یافت یا مخالفان خروج با توافق. در هرحال کارشناسان براین باور هستند پس لرزه های برگزیت همچنان جامعه بریتانیا را خواهد لرزاند و این کشور فعلا با ثبات سیاسی فاصله بسیاری دارد.

کد خبر: 1030823

وب گردی

وب گردی