کشف گنجینه ای دیگر از «لوکزور»

مصر از وسایل کشف شده در تابوت های باستانی کاوش شده در دره «لوکزور» رونمایی کرد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، مصر روز گذشته گنجینه ای نادر از 30 تابوت چوبی باستانی را رونمایی کرد که از هزاره های پیش در دره باستانی پادشاهان در لوکزور به خوبی حفظ شده بودند. این تابوت های باستانی چوبی همراه با جسدهای مومیایی داخل آن‌ها در شهر الاقصر در جنوب مصر کشف شد و بزرگترین کشف در نوع خود در یک قرن اخیر محسوب می‌شود.

وزارت باستان شناسی مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی که در محوطه پشتی معبد هاتشپسوت، در ساحل غربی رودخانه نیل برگزار شد از این گنجینه بی قیمت رونمایی کرد.

طبق بیانیه وزارت آثار باستانی مصر، این تابوت‌ها که روی آن‌ها حکاکی و رنگ شده است، سه هزار سال قدمت دارند. تابوت‌های کشف ‌شده قرار است پیش از نمایش عمومی در موزه جامع مصر، مرمت شوند.

در بیانیه وزارت آثار باستانی مصر آمده است: تابوت‌های حکاکی ‌شده و رنگ ‌شده، سه هزار سال قدمت دارند. تابوت‌ها و مومیایی‌های داخل آنها «به لحاظ نگهداری، رنگ و کتیبه‌ها در شرایط خوبی هستند. ما فقط کمک های اولیه حفاظتی را روی این تابوت های مرتب انجام دادیم. آنها از نظر شرایط بسیار خوبی به حساب می آیند.»

مصطفی وزیری، مسئول تیم حفاری گفته است: مومیایی‌ها به کاهنان زن و مرد و کودکان آنها تعلق دارد و به قرن دهم پیش از میلاد و به دودمان بیست‌ و ‌دوم فرعونی باز می‌گردد. اکنون در مصر امنیت بیشتری داریم بنابراین اتباع خارجی بیشتری هم برای گردش و بازدید به کشورمان می آیند. ما بیش از 250 ماموریت (باستان شناسی) در دستور کار داریم. بالطبع کار بیشتر برابر با اکتشافات بیشتر است.

وزیر آثار باستانی مصر گفته است تابوت‌های کشف ‌شده پیش از نمایش در موزه جامع مصر مرمت خواهند شد. موزه جامع قرار است سال آینده در کنار اهرام جیزه افتتاح شود.

ادامه کشف آثار باستانی در مصر اخیراً دولت این کشور را امیدوار کرده که بتواند به این طریق صنعت توریسم را بهبود ببخشد. سفرهای توریستی به مصر به دلیل بی‌ثباتی سیاسی این کشور و انتشار اخبار ناامنی کاهش یافته است.

اوایل ماه اخیر مصر از دو کشف آثار باستانی پرده برداشت. یکی از آنها یک منطقه صنعتی باستانی در دره غربی شهر الاقصر بود که به دره میمون‌ها نیز شهرت دارد.

مصر در تلاش است تا میراث باستان شناسی خود را ترویج کند و در تلاش است تا بخش حیاتی جهانگردی خود را که به دلیل ناامنی سیاسی و حملات تروریستی متحمل شده است ، زنده کند.

با این حال ، منتقدان به مکان ها و موزه های باستان شناسی رنج می برند که از سهل انگاری و مدیریت ضعیف رنج می برند اما عنانی ، وزیر باستانشناسی همچنان خوشحال است و این اکتشافات را برای شهرت مصر بسیار پرارزش می داند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030830

وب گردی

وب گردی