40 شرکت و هسته فناور در واحد خوراسگان فعالیت دارند/ تولید مواد مرجع آزمایشگاهی در دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: 40 شرکت و هسته فناور در واحد خوراسگان فعالیت دارند و محصولات دانش‌‌‌بنیان بسیاری در این شرکت‌‌‌‌‌‌‌ها تولید می‌‌‌شود که منجر به خودکفایی برای ایران خواهد شد.

مجید طغیانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تولید محصولات دانش‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان در این واحد دانشگاهی گفت: تولید بذر که منجر به خودکفایی این محصول برای کشور می‌‌‌شود، مهم‌‌‌ترین دستاورد واحد خوراسگان در سطح ملی بوده که برخی از واحدهای دانشگاهی استان به طور جدی وارد فعالیت در این زمینه شدند. واحد مبارکه و مجلسی جزو واحدهایی هستند که برای احداث گلخانه و فعالیت تولیدی و تحقیقی ما در نظر گرفته شدند و کارهای اولیه و تجاری‌‌‌سازی این محصول در واحد خوراسگان انجام شده است.

وی تشریح کرد: از دیگر محصولات دانش‌‌بنیان واحد خوراسگان مالچ روسی بوده که برای بحث بیابان‌‌‌زدایی و مقابله با ریزگردها کاربرد دارد و به جای مالچ نفتی استفاده می‌‌‌شود؛ این محصول از جنس خاک بوده و آلودگی نفتی ندارد. این طرح مورد تایید معاونت علمی ریاست جمهوری قرارگرفته و در شهرهای مرزی سیستان و بلوچستان و خوزستان به عنوان پایلوت می‌‌‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه تولید مواد مرجع آزمایشگاهی هم وارد شدیم که خودکفایی در این زمینه یک دستاورد بزرگ ملی برای ما محسوب می‌‌شود و مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

طغیانی یادآور شد: تولید شیرینی‌‌‌جات فراسودمند و کیت‌‌‌های بیوتکنولوژی از جمله دستاوردهای مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی واحد خوراسگان است که با توجه به شرایط تحریم در ایران در زمینه تولید محصولات مورد نیاز که در حال حاضر به صورت وارداتی در کشور عرضه می شوند، فعالیت چشمگیری برای ایجاد خودکفایی در ایران دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، 40 شرکت و هسته فناور در واحد خوراسگان فعالیت دارند و محصولات دانش‌‌‌بنیان بسیاری در این شرکت‌‌‌‌‌‌‌ها تولید می‌‌‌شود که منجر به خودکفایی برای ایران خواهد شد؛ همچنین شرکتی هم داریم که در حوزه محصولات پزشکی و تولید دستگاه‌‌‌های لیزر فعالیت می‌‌‌‌‌کنند و نمونه اولیه این محصولات تولید شده و در حال اخذ مجوز برای تولید و تجاری‌‌‌سازی نمونه نهایی هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره طرح پایش و ماموریت این واحد دانشگاهی اظهار کرد: دو چالش امنیت غذایی و آب به عنوان ماموریت واحدهای دانشگاه آزاد استان اصفهان در طرح پایش تعیین شده که مبنای موضوع پایان‌‌نامه‌‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می‌‌گیرد. این موضوع به این معنا نیست که دانشجویان ما صرفا در دو حوزه مربوط به واحد خوراسگان، موضوع پایان‌‌نامه خود را انتخاب کنند؛ بلکه به تناسب رشته تحصیلی خود می‌‌‌توانند از میان 40 چالش اصلی دانشگاه آزاد در طرح پایش یک موضوع را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030850

وب گردی

وب گردی