لزوم ایجاد نشاط در محیط‌ دانشگاه‌ها/ نهاد درمانی و بهداشتی مظلوم‌ترین بخش خدماتی کشور است

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: محیط دانشگاه باید از دلمردگی و ناامیدی به سمت نشاط حرکت کند تا سرمایه‌های ما به سوی انزوا نروند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید نمکی وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: از زحمات آقاجانی تشکر می‌کنم و به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شاهد زحمات وی بودم. آقاجانی زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بود، کمک زیادی به دانشگاه کرد، دانشگاه در آن زمان دچار سوءتغدیه شده بود؛ همچنین تلاش زیادی برای راه‌اندازی سایت و تاسیس پردیس دانشگاه کرد.

وی ادامه داد: آرزوی صبر، استقامت و توفیق برای زالی دارم. وی با نگاه برنامه‌محور و محاسبات دقیق، دانشگاه را به سمت اعتلا هدایت می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اگرچه با پای خود نیامدم؛ اما در روزهای سخت و بعد از پایان ماه عسل وزارت بهداشت آمدم چون سرباز نظام هستم. تلاشی برای حذف فرد و آوردن تیم خودم نکردم؛ چون تیمی نداشتم. اهل باند نیستم و لشکر و سربازی ندارم.

نمکی خاطرنشان کرد: در یکی از سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب قرار داریم و با نفت کمتر از ۳۰ دلار، بودجه بسته و تحویل گرفته‌ایم. سال را با گرفتاری در گرداب سیلابی آغاز کردیم که ۲۵ استان را درگیر کرد. من و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، سال تحویل را کنار خانواده نبودیم.

وی اضافه کرد: با وجود لاشه‌ها و مردارها در سیلاب، حتی یک مورد اپیدمی نداشتیم که کارشناسان و اهالی فن را شگفت‌زده کرد؛ همچنین بسیج ملی کنترل فشار خون را داشتیم که در کشور و حتی جهان بی‌سابقه بود. از صحنه پیاده‌روی اربعین نیز سربلند بیرون آمدیم. تمام این خدمات در حالی ارائه شد که شرایط سختی داشتیم و مورد بی‌مهری قرار گرفتیم.

وی افزود: به جرئت می‌توانم بگویم مظلوم‌ترین بخش خدماتی کشور، نهاد درمانی و بهداشتی است. در کدام تصادف جاده‌ای مقصر بوده‌ایم؟ هیچ خدمت‌رسانی درگیر سیاست‌زدگی نیست؛ اما متاسفانه کم بی‌مهری نمی‌بینیم.

وزیر بهداشت با انتقاد از هجمه‌های رسانه‌ای گفت: چهره‌های زیادی را می‌شناسم که نه‌تنها ویزیت نمی‌گیرند، بلکه پولی برای کرایه مسیر بیمار هم در نظر می‌گیرند؛ اما کدام دوربینی این اتفاقات را هم ضبط می‌کند؟ نمی‌گویم همکار متخلف ندارم؛ اما این سرمایه‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرند.

مکی بیان کرد: جامعه‌ای که دفاع مقدس را به‌ زیبایی اداره کرد، لایق این میزان بی‌مهری نیست و از رسانه‌ها می‌خواهم با ما مهربان‌تر باشند.

وی ادامه داد: به دکتر زالی توصیه می‌کنم با عشق و مهربانی، دانشگاه را اداره کند. اگر به‌جای همگرایی در این شرایط سخت، به سمت واگرایی برویم دچار مشکل خواهیم شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: تقاضا دارم محیط دانشگاه را از دلمردگی و ناامیدی به سمت نشاط سوق بدهید تا سرمایه‌های ما به سوی انزوا نروند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: روایتی است که فردی نزد یکی از استادان تار رفت و گفت: می‌خواهم تار بزنم. استاد گفت: درس اول این است که تار را نباید زد، باید نواخت. دانشجو و دانشگاه را هم باید نواخت.

نمکی ادامه داد: قبول ندارم به‌طور مثال n درصد تخت به ازای یک یا چند نفر جمعیت در نظر بگیریم. باید سیاست‌ها را بازنگری کنیم. نمی‌توانیم در تهران بنشینیم و برای سراسر کشور تصمیم بگیریم. از دکتر زالی می‌خواهم برنامه‌ای برای بازنگری در تمام گستره جغرافیایی خود تدوین کند.

وی افزود: درخواست دیگر من از دکتر زالی، رسیدگی بیشتر به مردم است. افراد بسیاری را می‌بینم که ساعت‌ها معطل می‌مانند تا پزشک متخصص یا فوق تخصص، ویزیت‌شان کند. این پروسه‌ها را تسهیل کرده و درد از دل مردم بردارید و با بوروکراسی، دردی به آنها اضافه نکنید.

نمکی یادآور شد: رسیدگی به معیشت پرسنل و کارکنان را نیز در دستور کار قرار دهید. مدیریت انجام دهید تا گسست اجتماعی ایجاد نشود و ما شرمنده جامعه پزشکی نباشیم.

گفتنی است مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030869

وب گردی

وب گردی