رزمایش غیرعامل هسته‌ای در تهران برگزار می‌‌شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از برگزاری رزمایش غیرعامل هسته‌ای در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به مناسبت سالروز تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در محل سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد. سردار جلالی در این نشست درباره برنامه های این سازمان گفت: موضوع پدافند غیر عامل یعنی دفاع از مردم، دفاع از کشور و دفاع از زیرساخت های کشور که در این مدل از دفاع استفاده از تجهیزات نظامی مفهومی ندارد. به دلیل اینکه تهدیدات امروزه هم از نظر ماهیت و ابعاد متحول شده ممکن است الگوهای پدافند غیر عامل نیز نسبت به الگوهای دفاعی تا اندازه ای متفاوت تر شکل بگیرد.

سردار جلالی ادامه داد: مقام معظم رهبری تنها کسی هستند که در موضوع پدافند غیر عامل این موضوع را دنبال می کردند‌. ایشان همواره همواره در جلسات دولت و سازمان پدافند موضوع پدافند غیر عامل را در دستگاه های اجرایی پیگیری می کردند.

او گفت: از اواسط سال ۹۷ دور تهدیدات در کشور تند شد و در ابتدای سال ۹۸ وارد یک عرصه رویارویی با آمریکا شدیم که تحولات پدافند غیر عامل را نیز دچار تغییراتی کرد.

او درباره نقش سازمان پدافند غیرعامل در کشور ادامه داد: با توجه به اینکه اساسنامه سازمان به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، این سازمان یک سازمان حکومتی و فرادولتی تعریف شده است. به تعبیری سیاست گذار، راهبر و نظارت کننده و هدایت کننده دفاع در حوزه های غیر نظامی است. این حوزه ها هم می تواند حوزه های زیرساختی و غیر نظامی را در برگیرد.

او با بیان اینکه مسئولیت ما نسبت به دولت ها رصد و پایش تهدیدها و تشخیص تهدید در هر حوزه‌ای است ادامه داد: اول باید تهدید تشخیص داده شده و تعیین هویت شود تا بفهمیم چگونه می تواند روی کشور اثرگذار باشد. برای مقابله با این تهدید باید طرح های مختلف تهیه شود که این طرح ها در حوزه های مختلف مثل حوزه های استانی، ملی، شهری و غیره انجام می شود.

جلالی با بیان اینکه ما یک دستگاه اجرایی مشخص نیستیم اضافه کرد: راهبری همه دستگاه های اجرایی کشور در بخش غیر نظامی برای دفاع در مواقع تهدید به عنوان محدوده کار ما در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: اولین اتفاقی که در حوزه تهدیدات افتاده است این است که تهدیدات مردم محور شود به این معنی که دو ابزار به وجود آمده است که به آن ابزار رسانه گفته می شود. ابزار رسانه شکل جنگ و شکل تهدید را عوض کرده است و مردم را از هدف مستقیم جنگ به محور جنگ تبدیل کرده است. در واقع در یک مدل کلی که دشمنان از این ابزارها استفاده می کنند و فشارها و پتانسیل و نارضایتی را به مردم منتقل می کنند. دشمنان منتظر هستند از مردم با تحریک، هدایت و آموزش به سمت تغییر دادن حکومت ها حرکت کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امروز مردم محوری یکی از ویژگی های جدی جنگ های جدید است ادامه داد: مردم محوری ممکن است در حوزه نظامی، اقتصادی سایبری یا امنیتی باشد. دومین نکته اینکه دشمنان تهدیدات را در ذات فناوری ها شکل می دهند.

او گفت: اختلاف شدید فرصت و تهدید در فناوری شکل می گیرد. یعنی وقتی با یک فناوری مواجه می شوید آن حوزه فناوری هم فرصت و هم تهدید است. باید این ها را شناخته و از هم تشخیص دهیم.

سردار جلالی اضافه کرد: افکار عمومی در همه جای دنیا به یک دارایی حیاتی ملی تبدیل شده است. دارایی ملی یعنی برای همه حیاتی و نقش حیات دارد. بنابراین زیرساخت هایی که این دارایی را شکل می دهند و حفاظت می کنند می تواند برای کشور حیاتی باشند.

او گفت: از سال گذشته تا به امروز در ۵ حوزه سایبری، پدافند زیستی، پدافند هسته ای، رزمایش مردم محور و رزمایش پایداری موقت قطع برق رزمایش داشتیم.

جلالی گفت: سال گذشته به جز حوزه سایبری ۳۸۰ رزمایش در مدارس داشتیم که هم نقش آموزشی و هم میزان آمادگی مدارس در آن سنجیده شد. هزار رزمایش قطع برق مدارس نیز داشتیم که برق ها قطع و کنترل شد. در نهایت اشکالات احصا و به آن ها ابلاغ شد.

او اظهار کرد: تاکنون دو رزمایش غیر عامل هسته ای داشتیم که یکی در حوزه نیروگاه بوشهر بود. برابر تدابیری که آژانس انرژی هسته ای به ما ابلاغ کرده بود و علی رغم وجود ظرفیت های امنیتی انجام رزمایش پدافند از نظر آژانس ضروری است. بنابراین سالانه در بوشهر مانورهای مختلفی برگزار شد.

جلالی گفت: امسال نیز همین رزمایش را در حوزه راکتور تهران در امیر آباد خواهیم داشت. رزمایش پدافند بیولوژیک در استان آذربایجان شرقی در حوزه دامداری برگزار شد. ‌امسال نیز این رزمایش در خراسان رضوی برگزار می شود.

گفتنی است، هر سال هفته گرامیداشت پدافند غیر عامل از ۸ تا ۱۴ آبان برگزار می شود. ‌

انتهای پیام/

کد خبر: 1030884

وب گردی

وب گردی