ایران در تولید ماهی قزل‌آلا در دنیااول شد/ رشد سریع سرانه مصرف ماهی در کشور

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ایران جایگاه نخست تولید ماهی قزل‌آلا در دنیا را دارد، گفت: شرایط طوری است که برای هر میزان تولید، مجوز درخواست شود سازمان شیلات پاسخ‌گو خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نبی‌الله خون‌میرزایی در نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزی‌پروری و صنایع وابسته گفت: ایران در سالهای گذشته در تولید محصولات آبزیان و شیلات اقدامات بزرگی را انجام داده به طوری که در حال حاضر جایگاه نخست تولید ماهی قزل‌آلا را در دنیا دارد. همچنین در تولید ماهیان خاویاری جایگاه سوم جهان را کسب کرده و در تولید میگو هم جایگاه بسیار مناسبی را کسب کرده است.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین از افزایش سرانه مصرف ماهی ایران خبر داد و گفت: در حالی که در سال‌های گذشته سرانه مصرف ماهی در ایران حدود 8 کیلوگرم بود، اما سال گذشته این رقم به 12.1 کیلوگرم افزایش یافته و رشد جهشی داشته است.

با توجه به اینکه ایران در تولید گوشت قرمز خودکفا نیست و سالانه مجبور است 150 هزار تن از این محصول را وارد کند، سیاست کشور سوق دادن مصرف به سمت گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی است و رئیس‌جمهور هم سال گذشته به این مسئله تأکید کرده است.

خون‌میرزایی در ادامه به بیماری لکه سفید نیز اشاره کرد و گفت: این بیماری در تمام دنیا وجود دارد و در کشور ما هم بومی شده است، اما به رغم این مشکلات، سال گذشته تولید مناسبی را داشتیم و امسال هم پیش‌بینی می‌شود تولید ما در میگو از تعهدات ما بیشتر باشد.

وی درباره پیش‌بینی تولید و اینکه تکلیف برنامه چقدر است، پاسخی نداد و گفت: باید منتظر ماند که وضعیت تولید تا پایان سال چقدر می‌شود، اما مطمئناً وضعیت خوبی خواهیم داشت.

تولیدات شیلاتی از برنامه جلوتر است

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بخش تولیدات شیلاتی سال گذشته از تکلیف برنامه جلوتر بود، گفت:‌ امسال نیز مطمئن هستیم بیشتر از تکلیف برنامه تولید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون و 100 هزار تن تولیدات شیلاتی داشتیم که امسال حدود 150 هزار تن تولید ما بیشتر شده است.

به گفته خون‌میرزایی، مهم‌ترین سرمایه کشور ما در حوزه شیلات این است که دانش تولید کاملاً بومی است و هیچ نیاز به دانش وارداتی نداریم.

وی همچنین تأکید کرد: همکاری خوبی هم مراکز تحقیقاتی با بخش شیلات دارند که باعث هم‌افزایی در تولید محصول شده است.

صید غیر مجاز ذخایر ماهیان را کاهش داده است

خون میرزایی با بیان اینکه از هر گونه درخواست برای تولید و پرورش ماهی استقبال می‌کنیم، گفت: هیچ‌گونه محدودیتی در صدور مجوز و مجوز پرورش ماهی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا تجهیزات پرورش ماهی در قفس وارد می‌شود یا در داخل تولید می‌شود، گفت: برخی از نیازها در داخل تولید می‌شود و برخی هم وارداتی است، بستگی به این دارد که تولیدکنندگان ما چه تجهیزاتی را درخواست کنند و ما متناسب با آن به نیاز آنها پاسخ خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس اینکه اخیراً در منطقه چابهار، صیادان بومی می‌گفتند ذخایر ماهی بسیار کم شده و آنها مجبور هستند به کشورهای آفریقایی نظیر سومالی بروند، گفت: در حال حاضر برداشت صید بسیار بیشتر از ذخایر ماهیان است و در حقیقت بسیاری از آنها بدون اینکه مجوز و پروانه داشته باشند، اقدام به صید غیرمجاز می‌کنند و این دلیل بر کاهش ذخایر ماهیان هم شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران در مورد پیگیری صیادان دستگیرشده گفت: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری صیادانی است که در آبهایی مانند آب‌های سومالی دستگیر می‌شوند، اما حتی این صیادان اگر مجوزی هم نداشته باشند، اقدامات برای رهایی آنها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030903

وب گردی

وب گردی