تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی یک نکته مثبت است

جلسه 171 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 171 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوشنبه 15 مهرماه به ریاست حداد عادل و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش‌روی این پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی ارائه کرد و گفت: تمام اقدامات آموزشی و پژوهشی رشته‌های علوم انسانی و هنر در معاونت مربوطه در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز شده است. در این معاونت همچنین دفاتر کل متعددی به صورت تخصصی رشته‌های مربوط به علوم انسانی و هنر را پوشش می‌دهند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به موضوع تحول و ارتقای علوم انسانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ساماندهی نشریات علمی در حوزه علوم انسانی، گفت: این معضل که دانشجوی دکتری برای دفاع از رساله خود و یا عضو هیئت علمی برای ارتقا مجبور باشد برای انتشار مقاله‌اش در یک نشریه علمی پژوهشی پول خرج کند، واقعاً مایه تأسف است.

پس از گزارش رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی، حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: این موضوع که بیش از 600 هزار دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند، نشان می‌دهد باید برای این موضوع و واقعیت یک برنامه ریزی درست داشته باشیم.

وی افزود: اصل تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، یک نکته مثبت است.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه در مورد همکاری این شورای تخصصی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در دیداری که به تازگی با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم، تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌ها گرفته شد.

بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته «مربیگری کسب‌وکار» در دانشگاه تهران

در ادامه، بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته «مربیگری کسب و کار» در دانشگاه تهران در دستور قرارگرفت و گزارشی در این زمینه ارائه شد. در این گزارش با اشاره به اهمیت و ضرورت تربیت مربی کسب و کار، تعریفی از این مفهوم ارائه شد و همچنین اهداف از راه اندازی این رشته و خصوصیات و توانمندی‌های فارغ التحصیلان رشته «مربیگری کسب و کار» تشریح شد.

پس از ارائه این گزارش، حداد عادل در مورد برخی واژگان غیر فارسی به کار رفته در این گزارش، گفت: فرهنگستان زبان و ادب به جای واژه «استارت آپ» واژه «کمک نوآور» را تصویب کرده است. حتماً باید جایگاه مناسب این رشته در میان شاخه‌های مختلف علوم انسانی معلوم شود یعنی باید بدانیم این رشته مثلاً ذیل مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع و اقتصاد و ...تعریف شده است.

اینترنت و برنامه‌های کاربردی آن، شکل جدیدی به بازار کار داده است

پس از سخنان حداد عادل، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ با تاکید بر اهمیت این رشته درسی و حضور افراد متخصص در تدوین سرفصل‌ها و برنامه‌های ارائه شده، گفت: امروز مسئله مهم برای ما، پیوند میان رشته‌های علوم انسانی و بازارکار است و این رشته درسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نقش فضای مجازی در تغییر و تحول در بازار کار ادامه داد: شبکه جهانی اینترنت و برنامه‌های کاربردی تحت این فضا شکل جدیدی به بازار کار داده و ما شاهد هستیم که بسیاری از مشاغل سنتی از بین رفته‌اند و متقابلاً مشاغل بسیار دیگری به وجود آمده است.

در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در عناوین پیشنهادی این برنامه درسی، ارتباط این رشته با رشته‌های دیگر علوم انسانی، دقت در تفاوت بین «مربی کسب و کار» و «کارآفرین»، لزوم نگارش متون علمی و درسی برای این رشته و میان رشته‌ای بودن رشته «مربیگری کسب وکار».

پس از ارائه نظرات اعضا، طراحان رشته «مربیگری کسب و کار» _ که اساتید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بودند_ به نکات ذیل اشاره کردند: ورود دانش‌آموختگان این رشته به حوزه تخصصی و مهارتی خود و ایفای نقش مربیگری در آن رشته، وجود ابعاد مشترک در کلیات سرفصل‌های درسی شاخه‌های مختلف این رشته درسی و تفاوت این رشته با رشته درسی مدیریت کسب و کار.

در ادامه، کلیات این برنامه‌ درسی و سرفصل آموزشی با رأی مثبت اعضای شورا تصویب شد و بررسی جزئیات آن، به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030909

وب گردی

وب گردی