حمایت‌های لازم از دانشجویان کارآفرین دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نمی‌شود

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: متاسفانه در حال حاضر حمایت‌های کافی از دانشجویان کارآفرین دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای انجام نمی‌شود.

محمدرضا جلیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بیش از سایر دانشجویان درس‌های عملی را می‌گذرانند، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای برحسب تجارب کاری که در هنرستان‌ها کسب کرده‌اند با صنعت و فضای کار آشنایی دارند، همچنین بیشتر درس‌هایی که در هنرستان‌ها گذرانده‌اند جنبه کارگاهی و عملی است.

وی اضافه کرد: دانش آموزان بعد از اتمام تحصیلات در هنرستان وارد دانشگاه فنی و حرفه ای می‌شوند که بیش از 70 درصد دروس عملی و تنها 30 درصد نظری است. برخی از درس‌های نظری نیز مهارت‌‌های کلامی و اخلاقی در دروس معارف هستند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به تازگی تجهیزات خود را به‌روز کرده است، گفت: این دانشگاه متناسب با نیاز جامعه اقدام به تجهیز کارگاه‌ها و جذب استادانی که خود با صنعت همکاری دارند، کرده است.

بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند

وی دانشگاه فنی و حرفه ای را در تربیت نیروی ماهر موفق دانست و گفت: براساس آمارها و مشاهدات بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار و صنعت می‌شوند، که البته انتظار داریم این آمار با توجه به استقبال افراد برای تحصیل در این دانشگاه‌ها در سال‌های آتی بیشتر شود.

جلیلی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با سایر دانشجویان تفاوت دارند زیرا این دانشجویان از سنین کمتر بر اساس علاقه و انگیزه وارد هنرستان و بعد دانشگاه مهارت محور می‌شوند.

طرح سجا اولین گام برای تمرین مهارت‌های عمرانی

این استاد دانشگاه فنی‌‌و‌حرفه‌ای به طرح سجا(سفیران جوان اقتصاد مقاومتی) اشاره کرد و گفت: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باهدف آشنایی دانشجویان با مهارت‌های عمرانی، از آنها برای فعالیت‌های عمرانی دانشگاه استفاده می‌کند، همچنین دانشگاه هزینه این فعالیت‌ها را به دانشجویان پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان در مدارس دخترانه نمونه کار عملی و محصولات خود را به دانشکده دخترانه عرضه می‌کنند و از قبل ورود به دانشگاه برای تولید و ورود به بازار کار تلاش می‌کنند، دانشجویان نیز در نمایشگاه‌های دائمی و فصلی محصولاتی که در زمان تحصیل تولید کردند را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال تولید البسه، اقلام و کالاهای زینتی و محصولات دیجیتالی و الکترونیکی در این نمایشگاه‌ها به نمایش در می‌آید.

جلیلی عنوان کرد: دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی نیز ارتباط خود را با استادان و دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای قطع نمی‌کنند و راهنمایی جهت تحصیل در مقاطع بالاتر یا ورود به صنعت را از استادان دریافت می‌کنند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان این دانشگاه را کارآفرین دانست و گفت: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه غالباً اقدام به تاسیس یک حرفه درآمدزا می‌کنند، که طرح کارآفرینانه خود را به استادان و معاونت فرهنگی نشان می‌دهند و با معرفی استادان، دانشجویان نمونه را جذب طرح کارآفرینی خود می‌کنند.

عدم حمایت کافی از دانشجویان کارآفرین توسط وزارتخانه‌های علوم و صنعت

وی درباره ارتباط دانشگاه فنی و حرفه ای با صنعت بیان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت نسبت به سال‌های گذشته روند مناسب‌تری را داشته است به عنوان مثال در دانشگاه انقلاب نماینده شرکت ایران خودرو مستقر است؛ یا برخی از استادان خارج از دانشگاه نیز بازار کار، صنعت و کارخانه‌ها در ارتباط هستند و از دانشجویان نمونه برای استفاده در کارهایشان استفاده می‌کنند.

جلیلی ادامه داد: دانشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در رشته‌هایی مانند چوب، کشاورزی و برق عملکرد مناسبی دارد، وزارت علوم نیز سمت تربیت نیروهای ماهر و مهارت و صنعت پیش می‌رود، از لحاظ فرهنگی نیز برای خانواده‌ها فرستادن دانش آموزان به هنرستان و دانشجویان به دانشگاه‌ها فنی و حرفه‌ای فرهنگ‌سازی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای با وجود کسب مهارت‌های لازم در بازار کار موفقیت صد‌ در‌ صدی ندارند، گفت: وزارت علوم و صنعت و وزارت کار باید ارتباط قوی‌تری داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر حمایت‌های کافی از دانشجویان کارآفرین دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود.

وی با انتقاد از نبود بستر مناسب برای جذب کامل و 100درصدی دانشجویان دانشگاه‌های مهارت‌آموز گفت: متاسفانه صنعت و بازار کار به نیروی کارکرده و با تجریه اعتقاد دارند بی آنکه در نظر داشته باشند هر نیروی از اول باتجربه نبوده و دارای رزومه کار نیست، بها دادن به جوانان بدون سابقه کار در بازار و صنعت انجام نمی‌شود.

سرانه پایین دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای نسبت به سایر دانشگاه‌ها

جلیلی در تکمیل سخنان خود گفت: با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان در کشور، مجلس شورای اسلامی باید ادارات و وزارتخانه‌ها را ملزم کند تا از جوانان و افرادی که به تازگی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند استفاده کنند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای درباره حمایت مالی دانشگاه فنی‌و حرفه‌‌ای از دانشجویانی که طرح و ایده دارند، گفت: دانشگاه به منظور حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشجویان با صندوق نوآوری تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ است. همچنین کارویژه مراکز رشد و نوآوری که در دانشگاه‌ها مستقر هستند، حمایت از دانشجویانی است که خلاقیت یا طرح کارآفرینی دارند و به این منظور بودجه‌ای را در اختیار آنها قرار می‌دهد. اما دانشگاه متاسفانه به دلیل اینکه با مشکلات مالی و کسری بودجه مواجه است به طور مستقیم امکانش را ندارند که از دانشجویان حمایت مالی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای نسبت به سایر دانشگاه‌ها سرانه کمتری به خصوص در حوزه فرهنگی و ورزشی دارد و شاید زمان آن رسیده که وزارت علوم به این دانشگاه و دانشجویان آن توجه بیشتری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030935

وب گردی

وب گردی