کیفیت آموزش در مدارس مناطق مختلف یکسان نیست/ صرف ۱۷ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت آموزش در مناطق مختلف بکسان نیست گفت: امسال حدود ۱۷ میلیارد تومان در راستای تجهیز مدارس صرف می‌شود که بخشی از آن از مشارکت خیرین است.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان که صبح امروز در‌ پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار‌شد، اظهار کرد: تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش در نسل نو نیازمند مشارکت خانواده‌هاست، دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در ترکیب حضور و مشارکت خانواده‌ها میسر می‌شود. هر چه این پیوند عمیق‌تر برقرار شود، برکات بیشتر متوجه آموزش و پرورش خواهد شد، پس‌ باید با مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، مقابله کرد.

وی‌ ادامه داد: من به شکلی از پیوند اعتقاد دارم که به پیوند عمیق و همه جانبه میان تمامی سطوح منجر شود. یادگیری فراگیرترین رفتار انسان‌هاست، در تعبیر بزرگان آمده که ز گهواره تا گور دانش بجوی، انسان‌ها در‌ زمانی که به دنیا می‌آیند چیزی را فرا نگرفته‌اند و به تدریج در مسیر یادگیری قرار خواهند گرفت. اختلال در جریان یادگیری، اختلال در‌ حیات زندگی است، اگر در دوره‌ای از زندگی اختلالی در این جریان ایجاد شود، جبران آثار آن به همین سادگی نخواهد بود‌. به عنوان مثال اگر اختلالی در توان تنفسی افراد ایجاد شود، توان شخص در بسیاری از زمینه‌ها از بین می‌رود. حیات اجتماعی انسان‌ها نیز به همین صورت است، در صورت اختلال در حیات اجتماعی افراد، اختلالات جبران ناپذیری در آن ایجاد خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دانش‌‌آموزان باید نقش‌های دوست و همبازی را ایفا کنند و باید ایفای این نقش‌ها را بیامورند، تنها فرزندان نیستند که باید بیاموزند بلکه خود ما نیز باید در جریان یادگیری قرار گیریم. هر زمانی که جریان یادگیری دچار تعطیلی می‌شود، مخاطرات مختلفی ایجاد‌خواهد شد.

حاجی میرزایی افزود: زمانی که فرزندان در‌حال یادگیری هستند و ما یاد نمی‌گیریم، فاصله میان ما افزایش پیدا می‌کند هر چه این فاصله افزایش‌می‌یابد، زمینه بروز آسیب‌های مختلف‌ اجتماعی ایجاد خواهد شد. هر چه بتوان پیوند میان دانش‌آموزان و والدین عمیق‌تر شود، کودکان از آسیب‌های اجتماعی مصون‌تر خواهند شد.

وی اظهار کرد: ما تاکید کردیم باید پیوند بین مدرسه و خانواده برقرار شود، منظور برداشتن دیوار حائل فیزیکی میان خانواده و مدرسه نیست بلکه منظور ارتباط خانواده و مدرسه است. مدرسه کانون یادگیری دانش‌آموزان و خانواده‌هاست، بر اساس تعالیم دینی، خانواده‌ها مسئول تربیت فرزندان هستند و آموزش و پرورش در کنار آن‌ها به این امر کمک خواهند کرد‌.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیاری از والدین قادر نیستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. برقراری ارتباط با خانواده از جمله مهارت‌های اکتسابی است، همه ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم مهم‌ترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان این است که ایفای نقش دانش‌آموزان و اولیا را به آن‌ها آموزش دهند خانواده همکار آموزش و پرورش نیست بلکه شبیه آن است، آن‌ها یک هدف دارند و باید در راستای تحقق آن مسئولیت‌های خود را ایفا کنند.

وی افزود: در حال حاضر خانواده‌ها و دانش‌آموزان تغییر کرده‌اند، خانواده‌ها در‌حال حاضر عمدتا تحصیل کرده هستند و می‌توانند جریانات مختلف را راهبری کنند. ارتباط والدین و مدرسه ارتباط چند دقیقه‌ای و یک روزه نیست، بلکه باید به صورت مرتب و مستمر این ارتباط برقرار شود. هر چه اطلاعات والدین از محتوای آموزشی دانش‌آموزان بیشتر شود، امکان برقراری ارتباط با دانش‌آموزان بیشتر است.

حاجی میرزایی بیان کرد: ارتباط خانواده و مدرسه به عنوان اصل مهم و شرط لا ینفک از ماموریت‌های خود می‌‌دانم، برای برقراری این ارتباط به صورت عمیق‌تر دست نیاز به سوی اولیا دراز کرده و از آن‌ها می‌خواهم در مدارس حضور بیشتری داشته باشند.

وی افزود: مدرسه خانواده دوم دانش‌آموزان است و ساعات زیادی از زندگی آن‌ها در مدرسه می‌گذرد، تمامی تلاش خود را می‌کنیم که تجهیزات لازم را برای این امر فراهم شود. اما با توجه به گستردگی مدارس ممکن است نتوان به نحو شایسته به تمامی این مراکز رسیدگی کرد. کیفیت آموزش در مناطق مختلف بکسان نیست، باید در راستای افزایش توانمندی‌ افراد و مناطق تلاش کرد. پیشنهاد کردم تمامی مراکزی که قرار است تاسیس شود به اطلاع مردم برسد امسال حدود ۱۷ میلیارد تومان در راستای تجهیز مدارس صرف می‌شود که بخشی از آن از مشارکت خیرین است.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1030957

وب گردی

وب گردی