ساخت دستگاه درمان زخم‌های پوستی بیماران دیابتی از طریق پلاسما

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزک اتمی و مولکولی در دانشگاه واحد علوم و تحقیقات موفق به ساخت دستگاه درمان زخم‌های پوستی بیماران دیابتی شده است.

سارا فتح الله دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک اتمی‌ومولکولی واحد علوم وتحقیقات و محقق طرح درمان زخم های پوستی دیابتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده در زخم بیمارات دیابتی، مطالعه روی روشی نوین و درمان زخم های دیابتی در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات آغاز شد. شرکت اوپاد صنعت پلاسما که یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است، دستگاهی را در حوزه تجهیزات پزشکی با کمک پلاسما تولید می کند.

او ادامه داد: از این دستگاه برای ترمیم زخم‌های دیابتی و مزمن استفاده می‌شود. حدود 5 تا 7 سال است که روی این دستگاه تحقیق می‌شود و در سال 92 ثبت اختراع و در حوزه حیوانی کار را آغاز کردیم. مقاله آن نیز در نیچر چاپ و بعد از آن چون نتایج خوب بود، پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از کمیته اخلاق مجوز گرفتند تا روی 70 بیمار نیز کار بالینی را انجام دهیم.

فتح الله تصریح کرد: این کار از سال 95 شروع شد و در طول دو سال تراپی انجام و نتایج مثبتی داشت و منجر به این شد که این سیستم در کلینیک بیمارستان شریعتی ارائه خدمت کرده و برای ترمیم زخم های دیابتی و مزمن به فروش برسد.

این پژوهشگر واحد علوم‌وتحقیقات ادامه داد: استفاده از دستگاه پلاسما‌جت برای تولید پلاسمای سرد گاز هلیوم که حاوی ذرات واکنش پذیر، رادیکال‌های آزاد، یون ها وذرات خنثی، به عنوان روشی نوین برای ترمیم زخم های بیماران دیابتی مطرح شده است.

فتح الله با بیان این که نام این دستگاه پلاسمای سرد فشار اتمسفری است، اضافه کرد: دغدغه زیادی درباره دریافت مجوز این دستگاه داشتیم؛ چون در بسیاری از مواقع به ما پیشنهاد سرمایه‌گذاری داده می‌شد؛ ولی چون در سیستم تجهیزات پزشکی کشورمان مجوزی برای آن گرفته نشده بود و باید برای آن استاندارد تعریف شود با مشکل مواجه می‌شدیم.

او تصریح کرد: تنها دغدغه من از زمانی که نتیجه بالینی را گرفتم در حوزه مجوز است؛ چون دریافت مجوز پروسه سخت و هزینه‌بری برای شرکت‌های نوپا است. در واقع پروسه مجوز گرفتن برای وارد شدن به سیستم پزشکی کار زمان‌بری است؛ چون تا وقتی مجوز گرفته نشود، نمی‌توانیم این محصول را مخصوصا در بخش دولتی به فروش برسانیم.

فتح الله گفت: سیستم ما نتیجه گرفته است و از سوی وزارت خانه تعرفه تعیین کردیم؛ اما پروسه مجوز هنوز یکی از دغدغه‌های ماست. بیشترین کمکی که به ما شده نیز حالت سرمایه گذاری بوده و با صحبتی که با دکتر صدری مهر سرپرست اداره کل امور پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلام داشتیم، قرار شد جلسه ای در این مورد برگزار شود و در این حوزه به ما کمک کنند.

پژوهشگر و مخترع واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: البته در این زمینه که سیستم زیر نظر بیمارستان های دانشگاه آزاد معرفی شود، همیشه از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استقبال شده است.

به گفته او عدم آسیب رسانی به بافت سالم، استریل کردن سطح زخم، سرعت بالای درمان، ارزان و قابل کنترل بودن این روش ازجمله مزیت های این روش درمانی به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030959

وب گردی

وب گردی