آیا داروهای قلب، سرطان را درمان می‌کنند؟

هنگامی که سلول‌های بدن به طور نادرست پیر می‌شوند، گاهی اوقات پیشرفت یا گسترش سرطان را آسان‌تر می‌کنند. به همین دلیل، دانشمندان به دنبال داروهای جدیدی هستند که روی فرآیندهای مربوط به پیری سلول عمل کنند. در این میان آیا داروهای موجود می‌توانند موثر واقع شوند؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پیری سلولی که دانشمندان آن را پیری می‌نامند؛ فرآیندی طبیعی است که به بدن اجازه می دهد سلول های قدیمی و آسیب دیده را که دیگر هدف خود را انجام نمی دهند، فیلتر کنند.

با این حال، گاهی اوقات پیری نقص دارد و برخی محققان معتقدند که این امر می تواند به رشد و گسترش تومورهای سرطانی کمک کند؛ بنابراین، متخصصان برای یافتن داروهای جدید که آنها را سنولیتیک می‌نامند سخت کار کرده اند تا سلول های پیر را که تهدیدی برای سلامتی است، از بین ببرد.

مطالعات قبلی در مدل‌های حیوانات نشان داده که سنولیتیک ها می توانند مزایای بسیاری از جمله سالم نگه داشتن افراد برای مدت طولانی تر و طول عمر را داشته باشند. برخی از سنولیتیک ها، از جمله منبع navitoclaxTrusted، اثربخشی در درمان سرطان‌های خون از جمله سرطان و لنفوم را نشان داده اند. با این حال، navitoclax می تواند عوارض جانبی جدی از سطح غیر طبیعی پلاکت خون را داشته باشد.

اخیراً، محققان موسسه علوم پزشکی MRC لندن در انگلستان، یک سولولیت جایگزین به شکل داروی قلب موجود موسوم به ouabain را شناسایی کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی دریافتند که ouabain می‌تواند انواع مختلف سلول های پیری از جمله مواردی که به دلیل سرطان و یا در اثر قرار گرفتن در معرض رادیوتراپی یا شیمی درمانی، داروهای اتیوپوزید و دوکسوروبیسین پیر شده را به‌طور انتخابی از بین ببرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030972

وب گردی

وب گردی