نخستین دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر ,واحد نجف آباد از رساله خود دفاع کرد

نخستین دانشجوی مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با راهنمایی محمد نادری دهکردی (استاد راهنما)‌ و دکتر بهرنگ برکتین (استاد مشاور) با موفقیت از رساله دکتری خود دفاع کرد‎.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد نجف آباد، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از دفاع نخستین دانشجوی مقطع دکتری این دانشکده خبر داد.

وی افزود: مریم کیابد ورودی سال 1394به عنوان نخستین دانشجوی مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد موفق به دفاع از رساله خود شد.

برکتین ادامه داد: تحقیقات این دانشجو در حوزه حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی بوده است و با سخت کوشی، سرعت عمل همراه با دقت در روند انجام تحقیق و پیگیری مستمر، موفق به اتمام به موقع دوره تحصیلات مقطع دکتری شده است و داوران به اتفاق آراء نامبرده را شایسته دریافت دانشنامه دکتری دانستند.

وی در مورد زمینه تحقیقات مریم کیابد افزود: با گسترش شبکه های اجتماعی و همچنین افزایش داده های افراد در پایگاه داده های دیگر مانند پایگاه داده های سازمانها، بیمارستانها و مدارس، امکان کاوش این داده ها و استخراج الگوهای مفید از آنها امکان پذیر می باشد.

برکتین اظهار کرد: نتایج حاصل شده از این کاوش می تواند در جهت بهبود خدمت رسانی به افراد استفاده شود و علی رغم مفید بودن علم داده کاوی، اعمال این الگوریتم ها بر روی داده های افراد، می تواند حریم خصوصی افراد را نقض کند و در نتیجه هویت افراد و داده های حساس مرتبط با آنها آشکار گردد، به منظور ممانعت از آشکارسازی این اطلاعات، از الگوریتم هایی استفاده می شود که روی حریم خصوصی افراد متمرکز می شود و به این ترتیب، کاربران می توانند با احساس امنیت کامل در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و یا اطلاعات خود را در اختیار سازمانهای مختلف قرار دهند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: یکی از این شبکه های اجتماعی، شبکه های مبتنی بر مکان می باشد که کاربران در این شبکه می توانند از حضور دوستان خود در منطقه خاص اطلاع پیدا کنند، بنابراین اطلاعات اصلی ذخیره شده در این شبکه ها، مکان کاربر می باشد.

وی افزود: یکی از نگرانی های کاربران در این شبکه ها، آشکارسازی مکان آن ها توسط فرد متخاصم و در نتیجه سوء استفاده از اطلاعات حساس او می باشد و این اطلاعات می تواند توسط تحلیل گراف شبکه اجتماعی کشف شود و الگوریتم های حفظ حریم خصوصی با تغییر گراف شبکه اجتماعی، سعی در پنهان کردن این اطلاعات حساس دارد تا از طریق آن کاربران بتوانند در شبکه اجتماعی به راحتی فعالیت کرده و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک گذارند.

برکتین خاطرنشان کرد: آنچه باید توجه کرد این است که مقدار تغییر اعمال شده به گراف شبکه اجتماعی باید کمینه باشد تا سودمندی گراف برای انجام عملیات داده کاوی حفظ گردد، بنابراین چالش اصلی، ارائه الگوریتم هایی برای حفظ حریم خصوصی می باشد که بتوانند سودمندی گراف را حفظ نمایند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031031

وب گردی

وب گردی