تجاری‌سازی و تولید انبوه بذر هیبریدی در واحد شهر مجلسی/ احداث کارخانه برای  کشت گلخانه‌ای و فضای باز

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی تکنولوژی گلخانه و تولید انبوه بذر را دو مأموریت واحد مبارکه مجلسی اعلام کرد.

محمد گلناری عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره مأموریت ایجاد گلخانه و کشاورزی فضای باز برای تولید بذر هیبردی گفت: در راستای امنیت غذایی در کشور، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مسئله محور با نظر و راهنمایی دکتر طهرانچی مسئولیت و رسالت ارتقای مسئله امنیت غذایی را بر عهده گرفت. در این راستا مطابق کارهای تحقیقاتی که از 7 سال پیش تاکنون در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد در اصفهان مستقر هستند، به دنبال بومی سازی بذر صیفی جات بودیم.

او ادامه داد: این شرکت دانش بنیان اخیرا توانسته این صیفی‌جات را بومی سازی کرده و حالا قرار است از فاز تحقیقاتی خارج شده و به سمت تجاری سازی و تولید انبوه حرکت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی با بیان این که تولید انبوه نیاز به فضای بزرگتر و امکانات و زیرساخت های فناورانه داشت، اضافه کرد: با بررسی‌های که انجام شد دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه-مجلسی را به عنوان دانشگاهی که این شرایط را دارند انتخاب و به طور ویژه پروژه در واحد شهر مجلسی کلید خورد.

او گفت: 16 مرداد دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کلنگ پروژه تاسیس یک کارخانه در این زمینه را بر زمین زدند. در این پروژه بیش از 20 هکتار از زمین به کشت گلخانه ای بذر اختصاص داده شده است و مابقی 50 هکتار نیز به کشت فضای باز بذر اختصاص پیدا کرد.

گلناری عباسی درباره دیگر اقدامات نیز گفت: بعد از کلنگ زنی نیز اقداماتی انجام شد؛ از جمله این که کار تهیه نقشه‌ها و محاسبات فنی به سرعت انجام و کار اخذ پروانه احداث نیز انجام شده است. همچنین کار طراحی دو استخر یکی به ظرفیت هزار متر مکعب برای آبیاری فضای باز و یک استخر سرپوشیده به ظرفیت 3 هزار متر مکعب برای آبیاری گلخانه ها آغاز شد.

او ادامه داد: کار محاسبه و طراحی این استخرها شروع شده و در حال انجام است؛ به طوری که کار محوطه‌سازی تقریبا انجام شده است و استخر ها نیز بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی اضافه کرد: مرحله بعدی که روی آن کار می کنیم، اجرای سازه است؛ مجوز کمیسیون معاملات آن اخذ شده و در حال برگزاری مقدمات مناقصه و خرید تجهیزات هستیم که البته این موضوع منوط به تامین مالی است و مسئولان دانشگاه آزاد برای تامین سرمایه تلاش زیادی می‌کنند. به محض تامین مالی کار ساخت گلخانه ها انجام می شود و امیدواریم کمتر از 1 سال دیگر کار بهره‌برداری به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031037

وب گردی

وب گردی