حمایت ویژه وزارت علوم از پارک‌های علم و فناوری در راستای حل مشکلات جامعه

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه سرپرست پارک علم و فناوری یزد، بر حمایت ویژه وزارت علوم از پارک‌های علم و فناوری در راستای حل مشکلات جامعه تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز مسعود برومند در آیین تکریم و معارفه سرپرست پارک علم و فناوری یزد، بر حمایت ویژه وزارت علوم از پارک‌های علم و فناوری در راستای حل مشکلات جامعه تأکید کرد.

برومند در این آیین ضمن تقدیر از زحمات داریوش پورسرجیان، رئیس سابق پارک علم و فناوری یزد، گفت: برای تصدی ریاست پارک نیاز به یک فرد جوان، باانگیزه، دارای ایده و خلاق و درعین‌حال باتجربه داشتیم و در انتخاب سرپرست جدید تمام این معیارها را در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه در نگاه جدید وزارت علوم، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید مسائل و مشکلات کشور را شناخته و آن‌ها را حل کنند، گفت: دانشگاه‌ها و پارک‌ها باید به آنچه در شرایط حاضر به‌عنوان یک نیاز از جانب رهبری، ریاست جمهوری و دولت مطرح می‌شود اعم از توسعه و رونق تولید و اشتغال‌زایی به‌ویژه در بخش فارغ‌التحصیلان توجه کرده و آن‌ها را حل کنند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه هرگونه حمایتی که لازم باشد انجام می‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، حوزه علم و فناوری را بسیار پیچیده دانست و گفت: باید در این حوزه از تجربیات دیگران بهره‌مند شد و درعین‌حال در مورد طرح‌های جدید و نوآورانه تفکر کرده و فرآیندها را بازنگری کنیم.

وی با اشاره به استانداری‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین ذی‌نفعان پارک‌های علم و فناوری، گفت: اولین ذینفع شما مدیریت استان است که باید برای رفع مشکل آن تلاش کنید.

برومند، دانشگاه‌ها و مؤسسات فناور را دیگر ذی‌نفعان پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: پارک‌های علم و فناوری باید با توجه به تأمین نیروی انسانی خود از دانشگاه‌ها تعامل خوبی با این مراکز علمی در استان داشته و باوجود اهمیت جمعیت مستقر در پارک‌ها به لحاظ شاخصی، تعامل خوب و سازنده‌ای نیز با شرکت‌های مستقر و تحت پوشش خود داشته باشند.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در منابع کشور گفت: با توجه به کمبود منابع مالی در کشور از شما هم انتظار داریم فضایی را در استان برای رفع نیازهای دستگاه‌ها ایجاد کنید تا آن‌ها برای رفع مشکلات خود بخشی از هزینه‌ها را متقبل شوند.

برومند در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید پارک علم و فناوری یزد خطاب به او گفت: در زمان اتمام مسئولیت خود جانشین‌پروری را فراموش نکنید، تیم خود را گسترش داده و مدیران آینده فناوری استان را در مجموعه خود رشد دهید.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در سایه همکاری تمام دستگاه‌ها

محمدمهدی لطفی، سرپرست پارک علم و فناوری یزد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات داریوش پورسراجیان، رئیس سابق پارک یزد در طول مدت فعالیت خود، گفت: وی چه در زمان ریاست پارک و چه قبل از آن، منشأ خیر و اتفاق‌های مثبت برای پارک بودند و امیدوارم بتوانیم این برنامه‌ها را ادامه داده و از خدمات ایشان در پارک یزد و استان، به‌صورت مقتضی استفاده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری و همیاری همه افراد در مجموعه پارک یزد اعم از مدیران و پرسنل ستادی و مدیران عامل شرکت‌های مستقر در پارک، در جهت رشد و شکوفایی پارک یزد و استان گام برداریم.

لطفی دارایی‌های پارک یزد را به دو بخش مشهود و غیرمشهود تقسیم کرد و گفت: پارک علم و فناوری یزد از دارایی‌های غیرمشهود به‌مراتب بیشتری برخوردار است به‌طوری‌که در سال‌های فعالیت خود منشأ اثرات خوبی در سطح استان و حتی کشور بوده است.

سرپرست پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: بنابراین نقشی که برای خود به‌عنوان ریاست پارک قائل هستم بیشتر نقش تسهیل‌گر و حمایت‌کننده برای رشد و شکوفایی استعدادها و پتانسیل‌های موجود در پارک است.

لطفی با انتقاد از نگاه بخشی به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: این نگاه که سردمداران اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها هستند، نگاه صحیح و دقیقی نیست. زیرا در یک اقتصاد دانش‌بنیان واقعی همه دستگاه‌ها و اجزا و ارکان در خدمت مفاهیم و مباحث دانش‌بنیان هستند.

وی تصریح کرد: بنابراین باید یک نگاه زنجیره‌ای به این موضوع داشته باشیم و این نگاه را در کل اکوسیستم به جریان بیاندازیم.

لطفی بابیان اینکه دیگر مانند گذشته نوآوری و فناوری صرفاً در اختیار دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی نیست، گفت: امروز بخش زیادی از تولید دانش و فعالیت‌های نوآوری در بخش‌های خصوصی و شهرک‌های صنعتی اتفاق می‌افتد و این‌گونه نیست که همانند گذشته تولید فناوری تنها به دانشگاه‌ها و مراکز علمی محدود شود لذا باید مجموعه‌ای گسترده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در استان شکل‌گرفته و پارک بیشتر نقش تسهیل‌گری و توانمندسازی را در این اکوسیستم ایفا کند.

وی با اشاره به سه نقش محوری برای پارک‌های علم و فناوری، گفت: نقش اول نقش متداول و سنتی پارک‌های علم و فناوری که همان نقش حمایتی شرکت‌های فناور است اما به نظر می‌رسد که در دو سطح دیگر پارک‌ها باید در اکوسیستم استان تأثیرگذار بوده و نقش ایفا کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری یزد تلاش برای توسعه پایدار منطقه‌ای با همکاری و مشارکت در طرح‌های پیشران، کمک به تدوین و حتی اجرای سند آمایش و گسترش شبکه مراکز نوآوری در کل زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان و درنهایت حداکثر بهره‌گیری از نخبگان و نیروهای تحصیل‌کرده استانی را ازجمله نقش‌های دیگر پارک علم و فناوری برشمرد.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد مراکز نوآوری در بخش صنعت، گفت: معتقدیم که در آموزش‌وپرورش به‌عنوان ابتدای این زنجیره باید کارهای مهمی صورت بگیرد حتی در بحث خانواده پارک باید نقشی جدی‌تر و اساسی‌تر ایفا کند.

لطفی در پایان درخصوص افزایش اعتبارات جاری و قرار دادن مجدد بودجه عمرانی برای پارک‌ها و بهبود شرایط استخدام پرسنل پارک از وزارت علوم و در خصوص حل مشکل کمبود فضا برای شرکت‌های پارک از استاندار یزد درخواست مساعدت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031056

وب گردی

وب گردی