نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما توسط ایرلاین ها

یکی دیگر از دلایل قیمت گذاری بر روی بلیط های هواپیمایی رقابت است. خصوصا رقابت در شهرهای کوچکتر که پروازهای مشخصی هم ندارند!

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ، برای کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، دغدغه پیدا کردن بلیط هواپیما خارجی همیشه مهم بوده است. چراکه هر یک از این بلیط ها قیمت های متفاوتی دارند که این قیمت ها هم توسط ایرلاین ها ارائه می شود.

اما ممکن برای شماهم این سوال پیش بیاید که ایریلاین ها چگونه قیمت بلیط را محاسبه می کنند؟ آیا عوامل خاصی در این خصوص تاثیر گذار است یا خیر؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با یک جستجوی ساده برای خرید بلیط هواپیما متوجه شوید که هر سایت یک قیمت متفاوت دارد. با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

علت متغیر بودن بلیط هواپیما چیست؟

نمی توان این موضوع را کتمان کرد که ایرلاین ها از طریق فروش بلیط هواپیما بیشترین سود را به دست می آورند. چراکه این هر یک از این ایرلاین ها روش های خاص خودشان را دارند، برای مثال هنگامی که تقاضای مردم برای خرید بلیط یک مسیر افزایش می یابد آن ها هم از فرصت استفاده کرده و قیمت را ها افزایش می دهند. این روش نه تنها در خرید بلیط هواپیما بلکه در هر خرید دیگری هم صدق می کند.

قیمت گذاری صندلی های هواپیمایی

قبلا در ارتباط با عوامل تاثیر گذار در قیمت پرواز ها مواردی را بررسی کرده ایم, بدیهی است که پروازهای داخلی بلیط های ارزان تری دارند اما همیشه قیمت بلیط هواپیماهای بیزنس کلاس یا فرست کلاس بیشتر است و صندلی های اکونومی هم قیمت بالاتری دارند. البته عوامل بسیاری در این زمینه دخیل هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

انتخاب زمان خرید برای بلیط

همانطور که در قسمت بالا هم گفتیم بیشترین قیمت ها بر روی بلیط هواپیماهایی گذاشته می شود که بیزنس کلاس سا فرست کلاس باشند آن هم درست وقتی که فقط چند دقیقه به پرواز مانده، قیمت شان به طور عجیبی بالاتر می رود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم زمان خرید بلیط هواپیما را درست انتخاب کنید تا پروازهایی با قیمت مناسب تر نصیب تان شود.

رقابت

یکی دیگر از دلایل قیمت گذاری بر روی بلیط های هواپیمایی رقابت است. خصوصا رقابت در شهرهای کوچکتر که پروازهای مشخصی هم ندارند!

تکمیل صندلی ها برای پرواز

مسلما هیچ ایرلاینی از پرواز با صندلی های خالی خوشش نمی آید! پس این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی قیمت صندلی های هواپیما و مقصد پروازی آن دارد. برای مثال اگر شما شهر کیش را برای مسافرت انتخاب کنید ممکن است به دلیل اینکه مقصدهای پروازی کیش تا حدودی در شهرستان ها محدود هستند پیدا کردن بلیط هواپیما کیش کمی دشوار تر باشد و یا اینکه تقاضا برای خریدش آنقدر کم باشد که ایرلاین ها آن را با قیمت کمتری ارائه دهند.

میزان تقاضا

ایرلاین ها به عنوان یک شرکت مسافرتی خوب می دانند که مردم در چه زمانی بیشتر مسافرت می کنند. برای مثالبیشترین زمان مسافرت مردم در تابستان ها و یا ایام تعطیلات مانند تعطیلات نوروزی است. در این زمان آن ها قیمت ها را تا حدودی بالاتر می برند و می دانند که مسافران باز هم هر طور که شده آن را پرداخت خواهند کرد.

پرواز در زمان های کم طرفدار

معمولا مردم در اواسط هفته و یا در برخی از ماه ها مانند ماه مهر کمتر به مسافرت می روند پس تقاضا برای عرضه بلیط و پروازهای مسافرتی کاهش می یابد و در این صورت قیمت بلیط ها هم تا حدود چشم گیری کمتر می شود. همچنین در زمان های به خصوصی مانند نیمه های شب آن هم درست زمانی که وقت شام است، بهترین موقعیت برای خرید بلیط می باشد چراکه تا حدودی قیمت ها کاهش می یابند.

نکته

ایرلاین ها قیمت بلیط های هواپیمایی را بر اساس رفتار مسافرین در زمان خرید به دو دسته تقسیم می کنند. دسته اول افرادی هستند که قصد شان از خرید بلیط و مسافرت کاملا تفریحی بوده و هیچ حساسیتی بر روی زمان سفر و پرواز ندارند و به دنبال ارزان ترین بلیط های هواپیمایی می گردند. دسته دوم افرادی هستند که برای سفرهای کاری و تجاری به مسافرت می روند و باید در زمان و روز و ساعت مشخصی در مقصد مورد نظرشان حضور داشته باشند و هزینه سفر و بلیط هم برای شان زیاد مهم نیست.

بنابراین افرادی که جز دسته اول بودند و به صورت تفریحی سفر می کنند به طور معمول از چندین ماه قبل برنامه سفر خود را می چینند و اینجاست که به قول معروف ایرلاین ها زرنگی می کنند و سر بزنگاه قیمت های پروازی خود را بالاتر می برند پس تمام برنامه ریزی ها اینجا ممکن است به ضرر این دسته از افراد تمام شود! اما برای افراد دسته دوم که سفرهای شان تجاری بود معمولا قیمت بلیط هواپیما چندان زیاد نمی شود چراکه این افراد معمولا خیلی زود یا با هدف و برنامه ریزی خاصی اقدام به خرید بلیط نمی کنند و معمولا برای برنامه ریزی خرید بلیط هم از یکی دو روز قبل اقدام می کنند.

کد خبر: 1031071

وب گردی

وب گردی