تشخیص زعفران  تقلبی به کمک هوش مصنوعی توسط پژوهشگران واحد قائنات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائنات گفت: یکی از فعالیت‌های تحقیقاتی این واحد دانشگاهی در زمینه تشخیص زعفران و زرشک تقلبی توسط نرم افزارهای مربوط به کمک هوش مصنوعی است.

محمود مختاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائنات در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مأموریت این واحد دانشگاهی در طرح پایش اظهار کرد: با توجه به ویژگی خاص این واحد دانشگاهی، تمرکز ما در حوزه زرشک و زعفران بوده و بیشترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی قائنات در زمینه تولید، صادرات، بسته‌بندی و محصولات دانش بنیان مرتبط با این دو محصول است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قائنات فعالیت های تحقیقاتی هم انجام داده و در سه حوزه فعالیت می کند. یکی از فعالیت های ما در زمینه نرم افزارهای مرتبط با زرشک و زعفران است که این نرم افزار به تشخیص زغفران های تقلبی با کمک هوش مصنوعی می پردازد؛ در واقع این نرم افزار کمک می کند با عکس برداری از این محصول در فروشگاه ها به میزان تقلبی بودن این محصول پی ببریم و فکر می کنم تا دوماه آینده شاهد خروجی اولیه این پروژه باشیم.

مختاری از فعالیت این واحد دانشگاهی در زمینه محصولات دانش بنیان تشریح کرد: همچنین واحد دانشگاه قائنات در حوزه کود های زیستی فعالیت هایی انجام داده که کود ویژه درختان زرشک یکی از این اقدامات است که برای رنگ دهی دانه استفاده می شود؛ اقدامات اولیه تولید این محصول انجام شده ولی درحال حاضر به بازار ارائه نشده است. علاوه بر موارد ذکر شده، دانشگاه آزاد اسلامی با دستیابی به فرمولاسیون خاک برگ غنی شده زعفران، فعالیت هایی در این زمینه انجام داده است. تولید قارچ مایکوریزا، که هم زیست با محصولات زرشک، زعفران و پسته بوده؛ از دیگر اقدامات این واحد دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائنات با اشاره به دیگر فعالیت های در دستور کار این واحد دانشگاهی بیان کرد: این واحد دانشگاهی درصدد است در زمینه گردشگری محصولات زغفران و زرشک اقداماتی انجام دهد به این معنا که با آماده سازی نقشه گردشگری این دو محصول، در زمینه یافتن نقاطی که محصولات با کیفیتی تولید می کنند به گردشگران زراعی کمک کنیم.

وی تأکید کرد: به دلیل ارز آوری زعفران و بالا بودن مزیت نسبی این محصول در کشور، این امر می تواند در زمینه اشتغال و ارزآوری با توجه به شرایط تحریم کشور، موثر باشد. سال گذشته از فروش این محصول نزدیک به 60 میلیون تومان برای دانشگاه درآمد ایجاد شده است؛ همچنین در نظر داریم با توسعه کشت و فرآوری زعفران در کشور بتوانیم همکاری هایی با واحدهای دارای ظرفیت مانند زمین کشاورزی در زمینه تولید و فعالیت هایی مانند بسته بندی و استاندارد سازی در داخل دانشگاه داشته باشیم. پیش بینی ما این است که امسال هم از فروش زعفران حدود 60 میلیون تومان درآمد‌زایی داشته باشیم.

مختاری از ارتباط خوب این واحد دانشگاهی با صنعت خبر داد و گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی قائنات با دو شرکت مهم ارتباط برقرار کرده است. یکی از این شرکت ها، شرکت صادر کننده زعفران تحت عنوان تروند زعفران بوده که تفاهم نامه هایی را در حوزه تحقیقات زعفران، تولیدات و محصولات علمی زعفران امضا کرده است؛ همچنین با یک شرکت، در زمینه تولید شامپو و صابون زعفرانی که دارای خواص درمانی هم است، همکاری هایی داشته ایم. به طور کلی دانشگاه آزاد اسلامی قائنات ارتباط خوبی با صنایع دارد. همچنین در 11 آبان جشنی تحت عنوان جشن زعفران برگزار خواهد شد که کمیته علمی این جشن برعهده دانشگاه آزاد اسلامی قائنات و جهاد دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائنات افزود: علاوه بر وجود دفتری در صنعت، این واحد دانشگاهی درصدد است مجوز ایجاد یک مرکز مشاوره کارآفرینی را در سال جدید دریافت کند که خدماتی مانند مشاوره کسب و کار های کوچک در این مرکز ارائه کند. اگر چه صنایع برق و سیمان هم وجود دارند؛ ولی ارتباط واحد دانشگاهی ما با این صنایع کم بوده لذا بیشترین تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی قائنات در حوزه محصولات زعفران و زرشک است.

وی درباره روند تأمین درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی قائنات گفت: خوشبختانه در رابطه با این موضوع اقدامات موثری انجام شده به گونه ای که پیش بینی می شود 700 میلون تومان درآمد زایی داشته باشیم. این درآمد بیشتر از طریق اجاره دادن مجتمع رفاهی، ساخت مغازه در مجاور بیمارستان و تحویل آن به داروخانه ها، استخراج سالیانه یک تن زرشک از باغ یک هکتاری که این امر به تنهایی نزدیک به 40 میلیون تومان درآمد ایجاد کرده است؛ تأمین می شود.

مختاری ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده نزدیک به 600 میلیون تومان درآمد از طریق مدارس سما برای دانشگاه آزاد اسلامی قائنات ایجاد شده که در مجموع این رقم به بالای یک میلیارد تومان می رسد. به طور کلی نزدیک به 12 درصد درآمد های واحد دانشگاهی قائنات از طریق درآمدهای غیر شهریه ای تأمین می شود که در تلاش هستیم هر سال این رقم افزایش پیدا کند تا بتوانیم حقوق کارکنان را به طور کامل از این طریق پرداخت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قائنات از برنامه های در نظر گرفته شده جهت اشتغال دانشجویان گفت: واحد دانشگاهی ما در این زمینه اقداماتی انجام داده که می توان به ارتباط با چند خیر در این زمینه اشاره کرد و قرار است بر اساس صحبت های انجام شده با فراهم کردن شرایطی، دانشجویان را در محیط کار قرار دهند. در واقع در نظر داریم با موسساتی که به نیروی کار احتیاج دارند، ارتباط و همکاری هایی داشته باشیم.

وی از عدم استقبال دانشجویان از رشته های علوم پایه خبر داد و گفت: علی رغم در اختیار داشتن مجوز رشته های ریاضی و فیزیک، استقبالی از جانب دانشجویان دیده نشده که یکی از دلایل آن می تواند بازارکار نامناسب این رشته ها باشد. در حال حاضر بیشتر دانشجویان تمایل دارند در رشته پزشکی به‌ویژه رشته پرستاری تحصیل کنند. برای بهبود این امر لازم است اقداماتی توسط آموزش و پرورش مانند جذب دانشجویان فارغ التحصیل رشته های علوم پایه انجام شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031073

وب گردی

وب گردی