تأثیر آنتی بیوتیک روی باکتری های روده

دانشمندان با بررسی‌های مدل گورخرماهی دریافتند که باکتری‌های روده در حضور آنتی بیوتیک‌ها فرمی متراکم به خود می‌گیرند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، میکروب های روده حتی به دوزهای پایین آنتی بیوتیک‌ها بسیار حساس هستند و چنین دوزهای کمی به طور معمول در محیط یافت می شوند. محققان با استفاده از میکروسکوپ سه بعدی و تحقیق روی گورخرماهی دریافتند که قرار گرفتن در معرض سیپروفلوکساسین روی باکتری های روده به طور چشمگیری تأثیر می گذارد.

محققان دریافتند که در حضور آنتی بیوتیک، باکتری‌ها که معمولاً سریع شنا می کنند، رفتار تنبل گونه‌ای پیش می‌گیرند و فرمی متراکم به خود می‌گیرند. علاوه بر این، باکتری هایی که به طور معمول در کلونی های متراکم جمع می شوند، در نهایت مستعمرات بزرگتری را تشکیل می دهند.

مدل گورخرماهی می‌تواند چارچوبی برای درک اثرات آنتی بیوتیک ها در انسان و حیوانات فراهم آورد زیرا آنها شباهت های آناتومیکی زیادی با انسان و سایر مهره داران دارند و میکروب های روده ای آنها را می توان مستقیم مشاهده کرد.

گورخرماهی (Danio rerio) نام یک گونه از تیره کپورماهیان است که به طور بومی آب های آزاد جنوب آسیا یافت می شود و از جمله ماهیان آکواریومی است. در پژوهش های علمی (خصوصا زیست شناسی) درباره مهره داران، از گورخرماهی به عنوان یک مدل نسبتا ایده آل استفاده می‌شود.

از جمله دلایل محبوبیت بالای این ماهی در مطالعات زیست شناسی (بیولوژیکی) می توان به مدت زمان کوتاه رشد جنینی (۷۲ ساعت از زمان لقاح تا تولد) و شفاف بودن پیکره ماهی در این دوران اشاره کرد. گورخرماهی عضوی مشتق شده از سرده دنیونین ها هستند و یک خویشاوندی گروه-خواهری (Sister group) با (Danio aesculapii) یا (پلنگ ماهی) دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031085

وب گردی

وب گردی