چالش حل مسئله؛ روش‌ نوین آموزشی/ دانشجویان پایان هر ترم یک محصول تولید می‌کنند

مدیرکل اداره ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی کارکرد روش های نوین آموزشی در واحد تهران غرب را تشریح کرد.

حامد‌معیری کاشانی مدیرکل اداره ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره روش‌های نوین آموزشی در واحد تهران غرب اظهار کرد: تکنیک های نوین آموزشی در راستای توانمندسازی و پرورش خلاقیت دانشجویان با تمرکز بر دانشجویان ترم اول، کاربردهای اساسی دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در تکنیک «یادگیری برمبنای حل مسئله» یا “Problem-based learning”، به جای این که دانشجویان صرفا شونده حرف های استاد در کلاس باشند، استاد دانشگاه ‌درس را در قالب بیان یک مسئله تدریس می‌کند و دانشجویان برای حل این مسئله با یکدیگر مشارکت خواهند کرد.

کاشانی ادامه داد: به‌عنوان مثال در درس دینامیک ماشین برای دانشجویان رشته مهندسی مکانیک، باید تحلیل سرعت، شتاب، نیرو، درجه و... به دانشجویان آموزش داده شود؛ در تکنیک Problem-based learning به جای تدریس تئوریک این مباحث، در اولین جلسه، دانشجویان گروه بندی می‌شوند و برروی مشکل یا چالشی که استاد مطرح کرده، متمرکز می‌شوند. دانشجویان در گروه‌های مختلف تا پایان ترم این چالش را بررسی کرده و در نهایت منجر به ساخت محصولی برای حل این مشکل خواهد شد.

مدیرکل اداره ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد گفت: در این روش علاوه بر افزایش میزان کیفیت کار، دانشجویان کار گروهی را یاد می‌گیرند و خلاقیت آن‌ها نیز بهبود خواهد یافت. این تکنیک آموزشی در واحد تهران غرب، معطوف به یک استاد نیست بلکه از زمستان سال گذشته تاکنون، 19 گروه آموزشی از این روش نوین استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: نزدیک به 6 ترم است که استفاده از تکنیک Problem-based learning، سبب تولید محصولات دانش بنیان در از سوی دانشجویان شده است؛ همچنین مسابقه ای برای این محصولات برگزار می شود بهترین آن ها برای تجاری سازی انتخاب خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031095

وب گردی

وب گردی