استرس اجتماعی؛ ارمغان تلفن همراه

رشد روزافزون فناور‌های گوناگون از یک سو برای زندگی بشر آسانی‌هایی را به ارمغان آورده اما از طرفی دیگر مضراتی را نیز به همراه داشته که یکی از آن‌ها ایجاد استرس اجتماعی برای نوجوانان است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تعداد زیادی از نوجوانان در سراسر جهان با مشکلات روانی روبرو هستند که این مشکلات در بسیاری از موارد تا زمانی که به دانشگاه بروند، بدون درمان باقی می‌مانند.

میزان هشدار دهنده‌ای از خودکشی و خودآزاری جوانان در سطح جهان و همچنین شیوع مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب تا کنون از سوی منابع مختلف گزارش شده است.

گزارش منتشر شده توسط ان بی سی واشنگتن از گرایشی در بین جوانان امروز نام برده که می تواند یک عامل مؤثر در سلامت روانی آنها باشد که آن را «استرس اجتماعی» می‌نامد.

از منظر رسانه های اجتماعی، امروزه نوجوانان هنگام حضور در رسانه و مطابقت با آخرین روندهای دیجیتال، با فشار و اضطراب شدید روبرو می شوند.

زندگی در دنیای دیجیتال، گوشی های هوشمند، iPad، رایانه ها و سایر ابزارهای دیجیتالی شخصی به جنبه مهمی از زندگی آنها تبدیل شده‌اند و وقتی بدون این ابزار باشند، احساس اضطراب و ترس می‌کنند.

برخی از دانش آموزان اعلام کرده اند که برای کار با پروفایل های آنلاین و رسانه های اجتماعی، استرس دارند زیرا همیشه باید آن را آنلاین و آپدیت نگه‌ دارند. برخی دیگر برای این که صدای اعلان‌های گوشی را نشنوند آن را از خود دورتر قرار می‌دهند.

این که دانش‌آموزان پانزده یا شانزده ساله در حال حاضر با این نوع اضطراب روبرو هستند، امری بسیار نگران کننده است. در کنار عوامل استرس زای معمولی مانند اضطراب امتحان، فشار همسالان و انتظارات از آینده، می‌توان انتظار داشت که بسیاری از افراد با سلامت روانی ضعیفی روبرو باشند.

تحقیقات کنونی به رسانه های اجتماعی مبتنی بر تلفن های هوشمند به عنوان یکی از بزرگترین عوامل استرس اشاره دارند. مواردی مانند شکست‌های ورزشی و لحظه‌های اجتماعی ناخوشایند، می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی تا همیشه زنده باقی بمانند.

دور کردن دستگاه‌هایی مانند موبایل از نوجوانان یا محدودیت دسترسی آنان راه مناسبی برای کنترل این امر نخواهد بود زیرا برخی از دانش آموزان بدون آنها احساس اضطراب بیشتری می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از فناوری برای مقاصد آموزشی به طور فزاینده ای متداول است و جلوگیری نوجوانان از دسترسی به این ابزار دشوار می نماید.

برخی مدارس و معلمان، افزایش سطح استرس دانش آموزان را زیر نظر گرفته و به بررسی تأثیرات سلامت روانی پرداخته و برای کمک به آنها گام برمی دارند.

به عنوان مثال، دبیرستانی در منطقه بلفاست یک واقعه #unplugged برگزار کرد اما متأسفانه، کمتر از 20 درصد دانش آموزان و کارمندان در آن شرکت کردند.

مدارس Bexley City در اوهایو در اقدامی دیگر برای رفع استرس ناشی از استفاده از تلفن های هوشمند، اعلام کردند که ورود وسایل الکترونیکی شخصی به کلاس ها در سال تحصیلی آینده ممنوع خواهند بود.

حرکات و رویدادهای دیگری نیز وجود دارند که سن مناسب استفاده دانش آموزان از رسانه های اجتماعی را کشف می کنند، مانند «‘Away for the Day» و‌ «Wait until 8th» که استفاده از تلفن های همراه توسط دانش آموزان دوره متوسطه را نادیده می گیرد.

به گفته ایندیپندنت آزمایش سلامت روان تا سال 2021 در مدارس برگزار می شود و دانش آموزان را به تکنیک های شل کردن عضلات، تمرین های تنفس و ذهن آگاهی آموزش می دهد.

ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان.

اگرچه شاید بتوان معادل‌های فارسی دیگر و شاید بهتری برای mindfulness یافت اما شاید «ذهن آگاهی» ترجمه مناسبی برای آن باشد.

ما در این مطلب ضمن معرفی ساده، ولی کاملی از فرایند ذهن آگاهی، نکاتی را بیان کردیم که می‌تواند در رسیدن به آرامش و لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی، رهایی از نگرانی آینده و همچنین حسرت‌های گذشته و همچنین بالابردن راندمان کاری، تاثیر مثبت داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031098

وب گردی

وب گردی