دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تعلیم و تربیت مدون و با برنامه برای جوانان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درس "دانش خانواده" به منظور تقویت فضایل اخلاقی دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تدریس خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه همفکری برای طرح درس دانش خانواده و مشاوره در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، امور زنان و خانواده و اساتید این حوزه برگزار شد.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با تأکید بر لزوم توجه ویژه به مبحث تعلیم و تربیت در دانشگاه، گفت: تعلیم و تربیت نیز مانند نماز زمان خاص خود را می طلبد و اگر در زمان خاص اقدامی نشود، زیان فراوان به دنبال خواهد داشت، چرا که قضای نماز را می توان به جای آورد، اما قضای تعلیم و تربیت را نه.

لزوم اثرگذاری محیط آموزشی در مبحث تعلیم و تربیت

وی با بیان اینکه در دانشگاه ها و در مبحث تعلیم و تربیت، اقدامات مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی در نظام تربیتی ما این است که محیط آموزشی در بحث تربیت بی‌رمق وارد شده، اما محیط رفاقتی در این موضوع به صورت پررنگ حضور دارد. از این رو باید محیط آموزشی نیز بتواند اثرگذاری مطلوب در بحث تعلیم و تربیت داشته باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تعلیم و تربیت مدون و بابرنامه برای جوانان است

دکتر طهرانچی با اشاره به یکی از احادیث نبوی مبنی بر اینکه سه دوره هفت‌ساله برای تربیت فرزندان لازم است، تصریح کرد: هفت سال اول کودک به تربیت خانواده‌محور بستگی دارد و هفت سال دوم مربوط به تأدیب و آموزش می‌شود، اما هفت سال سوم که دوره تربیت اجتماعی و دوران وزارت نام دارد، مربوط به تربیت و رشد جوان می‌شود و در این دوره است که دختران و پسران وارد دانشگاه می‌شوند، اما آموزش عالی برای تربیت آنها برنامه‌ای نداشته است. دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تعلیم و تربیت مدون و بابرنامه برای دوره هفت‌ساله سوم جوانان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به علت ضرورت بحث تعلیم و تربیت به صورت جدی در دانشگاه مقرر شده درس دانش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی در ترم اول در واحدهای دانشگاه تدریس شود، گفت: این طرح ابتدا در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تدریس خواهد شد تا پس از رفع نواقص، در کل کشور اجرایی و عملیاتی شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: اساتید این درس باید در متن قضیه وارد شده و با وقت گذاری جدی به صورت دوستانه به دانشجویان مشاوره های لازم را ارائه کنند و تربیت دانشجویان را برعهده گیرند. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در این قضیه بسیج شده و اثرات منفی که تاکنون وجود داشته را به اثرات مثبت در جامعه تبدیل کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای درس «دانش خانواده»، مجموعه‌ای از اساتید کارآزموده که کلاس درس برای آنها صرفاً کلاس درس نباشد، در نظر گرفته شده است، گفت: کلاس های درس سنتی در تربیت دینی نقش پر رنگی نداشته و امروز زمان اجرایی کردن طرح های نو رسیده است. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه برنامه جدی دارد.

در این جلسه جمعی از اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درخصوص اجرایی کردن روش های تدریس دانش خانواده پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031112

وب گردی

وب گردی