راه‌اندازی ۵G در ۱۶ کشور آسیایی تا سال دیگر

طبق پیش بینی کنگره جهانی موبایل، تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ کشور در آسیا و اقیانوسیه نسل پنجم ارتباطات (۵G) را راه اندازی می‌کنند و سهم سرمایه‌گذاری اپراتورها از این فناوری به ۶۳ درصد می رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، گزارش کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۹ (GSMA) در خصوص آینده نسل پنجم ارتباطات (۵G) را منتشر کرد.

براساس این گزارش، اپراتورهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که سهم عمده آن، حدود ۳۷۰ میلیارد دلار، برای توسعه نسل پنجم (۵G) خواهد بود. بر همین اساس سهم ۱۴ درصدی نسل پنجم تلفن همراه از سرمایه‌گذاریهای اپراتورها در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.

کره جنوبی در میان کشورهای آسیا- اقیانوسیه در راه‌اندازی ۵G پیشگام بوده و تا پایان سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰ درصد از مشترکانش به شبکه ۵G متصل می شوند. همچنین براساس اعلام وزیر علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور، ۲۶۰ هزار نفر برای سرویس ۵G ثبت‌نام کرده‌اند.

براساس این گزارش، به جز کره جنوبی، کشورهای استرالیا، گوام، هنگ کنگ، جزایر ماریانای شمالی و فیلیپین تا پایان سال ۲۰۱۹ و ۱۰ کشور دیگر از جمله چین و ژاپن تا پایان سال ۲۰۲۰ شبکه ۵G را پیاده‌سازی خواهند کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه فناوری ها و سرویس های موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه ۱.۶ تریلیون دلار (معادل ۵.۰۳ درصد GDP این منطقه) ارزش اقتصادی در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرده، پیش‌بینی شده است شکاف بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این منطقه در حال کاهش است. تا جایی که در ۷ سال آینده، ۸۵۰ میلیون نفر در این منطقه استفاده از اینترنت موبایل را برای اولین بار تجربه خواهند کرد که در نتیجه آن تعداد کل کاربران اینترنت موبایل در سال ۲۰۲۵ به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲ درصد جمعیت این منطقه خواهد رسید.

براساس گزارش GSMA، نسل پنجم تکامل اجتناب‌ناپذیر شبکه تلفن همراه است و اگر شرایط مناسبی فراهم شود فرصت های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی ایجاد خواهد کرد از جمله اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۵ سال آینده حدود ۹۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد منطقه آسیا – اقیانوسیه کمک کند.

همانگونه که سرعت رو به تکامل فناوری دیجیتالی، زمینه ظهور خدمات و برنامه‌های کاربردی جدید را فراهم می‌کند و سبک زندگی، کار و ارتباطات مردم را تغییر می‌دهد، از سوی دیگر مدل کسب و کار سنتی اپراتورها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد و بسیاری از اپراتورها باید به دنبال توسعه کسب و کار خود و کشف راه های جدید کسب درآمد باشند.

براساس گزارش کنگره جهانی موبایل، این تغییرات در حال حاضر حوزه فعالیت رگولاتوری‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. رگولاتوری‌های برخی از کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه در حال مطالعه و بررسی مقررات‌گذاری در زمینه ۵G هستند و برخی هم بر موضوعات حیاتی دیگری مانند مقررات‌گذاری در زمینه پرداخت دیجیتال و هویت دیجیتال تمرکز کرده‌اند تا راه را برای دیجیتال سازی جامعه خود هموار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031217

وب گردی

وب گردی