افزایش تولید برق تجدیدپذیر با بکارگیری توربین بادی ۲۵۰ کیلووات «ایران ساخت»

بار دیگر توانمندی متخصصان کشور به کار آمد تا این بار با اجرای طرح ملی فناوری «طراحی و ساخت توربین بادی ۲۵۰ کیلووات» اقتدار خود را نشان دهند و با اتمام آن باد پره‌های توربین‌های ایران ساخت شده را بچرخاند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسیرهای مختلفی برای قرار گرفتن کشور در جاده موفقیت قرار دارد اما بدون شک اتکا به توانمندی نیروی انسانی مهم‌ترین آنها است. ایجاد اشتغال در یک صنعت دانش بنیان مستقل از نفت دستاوردهای مهمی برای کشور به همراه دارد که منجر به رهایی از وابستگی و خودکفایی کشور می‌شود. در این زمینه طرح‌های کلان ملی فناوری با استفاده از توان و تخصص نیروی‌های کارآزموده در حوزه‌های مختلف با حمایت مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. طرح کلان ملی فناوری "طراحی و ساخت توربین بادی ۲۵۰ کیلووات" یکی از آنها است.

احد ضابط مجری این طرح ملی درباره آن بیان کرد: بر مبنای سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴، با توجه به کاهش ذخایر سوخت فسیلی، حفظ و نگهداری محیط زیست و نیاز روزافزون کشور به بهره‌گیری از انرژی‌های نو، بازار نیروگاه بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار آینده روشنی را در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد. پس ایران می تواند با تکیه بر پیشرفت‌های روزافزون در زمینه بومی‌سازی دانش ساخت توربین‌های بادی به عنوان یکی از تولیدکنندگان توربین بادی، بازار کشورهای منطقه را نیز تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ملی فناوری از توان و تخصص محققان و پژوهشگران پژوهشکده هوا خورشید بهره‌برده می‌شود. توربین بادی ۲۵۰ کیلووات در دسته متوسط توربین‌های بادی قرار دارد و به عنوان راهکاری پایدار برای استفاده از ظرفیت تولید داخل و ایجاد حداکثری ارزش افزوده، بهره‌وری از منابع تجدیدپذیر، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه مطرح است.

ضابط استفاده از تجربه و دانش فنی ایجاد شده برای تولید اقتصادی توربین بادی و زمینه‌سازی برای تولید توربین‌های بادی با اندازه بزرگتر را هدف اصلی اجرای این طرح دانست و آمادگی برای ورود به بازارهای کشورهای همسایه با توجه به تقاضای توربین بادی در این اندازه، استفاده از ظرفیت بادی خالی کشور، توسعه محصول و دانش فنی بومی و اقتصادی کشور، اشتغال‌زایی با تولید برق پراکنده و نزدیک به مصرف و توسعه صنعت بومی توربین‌سازی در راستای جلوگیری از خروج ارز را به عنوان سایر اهداف این طرح فناورانه برشمرد.

وی همچنین بیان کرد: مزیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین جهت‌گیری کشور در حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد بدون نفت از جمله دلایل و ضرورت‌های اجرای طرح است. طرحی که در ۱۰ فاز طراحی و عملیاتی اجرایی می شود. فعالیت طرح با فاز برنامه‌ریزی شامل مشاوره و بررسی‌های آماری و استانداردهای طراحی و ساخت آغاز شد تا در نهایت به تدوین دانش فنی دست یابیم.

ضابط در ادامه از مزایای بکارگیری این توربین‌های بادی گفت و عنوان کرد: از مزایای بکارگیری توربین‌های بادی مقیاس متوسط، همچون توربین بادی ۲۵۰ کیلووات هزینه سرمایه‌گذاری اولیه و متغیر کم(ریسک سرمایه‌گذاری پایین)، راه اندازی سریع پروژه، عدم نیاز به هزینه‌های بالای توسعه پروژه شامل بادسنجی، نصب، راه سازی، خطوط انتقال، نصب و راه اندازی است. همچنین در این زمینه می‌توان به استفاده از تعرفه‌های تشویقی تولید در محل مصرف و نیز ۲۱ درصد افزایش تعرفه خرید تضمینی برای حمایت از تولید داخل به عنوان افزایش توجیه‌پذیری اقتصادی پروژه اشاره کرد. پس از اتمام این طرح ملی، دانش فنی طراحی و ساخت توربین‌های بادی مقیاس متوسط کسب و زمینه تجاری سازی یک توربین بادی بومی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح امکان تحقق حداکثری زنجیره ارزش انرژی بادی در داخل کشور ایجاد می‌شود گفت: طرح کلان ملی دستاوردهای خرد زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون رشد صنایع مرتبط با ساخت توربین بادی، فراهم آمدن امکان جذب سرمایه‌های خارجی با توجه به سودآور بودن تولید برق تجدیدپذیر، فراهم آمدن امکان برق رسانی به مناطق محروم کشور و دستاوردهای استراتژیک در زمینه پدافند غیرعامل (مانند تولید پراکنده انرژی، عدم وابستگی به خارج از کشور در تامین انرژی از منابع غیر فسیلی) اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031224

وب گردی

وب گردی