طرح مجلس برای حذف تنوع مدارس شتاب‌زده است / اجرای طرح به شرط افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی

یک کارشناس آموزش و پرورش طرح مجلس برای حذف تنوع مدارس را شتاب‌زده خواند و گفت: اگر این طرح به مرحله اجرایی برسد، باید نسبت به افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی اقدامات لازم صورت گیرد.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح حذف تنوع مدارس اظهار کرد: اگر به این طرح به عنوان یک رویکرد نگریسته شود، طرح خوبی است و با آن موافق هستم، در حال حاضر تنوع مدارس در کشور بالاست، باید اقداماتی در راستای حذف این تنوع در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف، تنوع مدارس به اندازه ایران نیست. این تنوع پیامد‌های منفی آموزشی، اجتماعی و فرهنگی زیادی در پیش دارد، به طور کلی تفکیک دانش‌آموزان از یکدیگر اقدام پسندیده‌ای نیست.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: صحیح نیست اگر دانش‌آموزان تیزهوش، سخت‌کوش یا پول‌دار را از یکدیگر جدا کرده و به مدارس مختلفی بفرستیم، در این صورت جامعه را با دستان خودمان تکه تکه کرده و اجازه نمی‌دهیم دانش‌آموزان از کودکی در کنار یکدیگر درس بخوانند و رشد کنند.

بهلولی با اشاره به بررسی طرح تنوع مدارس از دیدگاه آموزشی بیان کرد: از نظر آموزشی تنوع مدارس نیز چندان مطلوب نیست و منجر شده است که مدارس دولتی از دانش‌آموزان باهوش و سخت‌کوش بی‌بهره بمانند. دانش‌آموزانی که تیزهوش باشند باید در مدارس معمولی درس بخوانند.

وی افزود: در صورتی که دانش‌آموزان تیزهوش به کلاس‌های فوق‌برنامه نیاز داشته باشند، مدارس موظف هستند نسبت به برگزاری آن اقدام کنند،‌ این شیوه در بسیاری از مدارس جهان قابل اجراست. از طرفی طرح حذف تنوع مدارس تا حدودی شتاب‌زده مطرح شده و فرصت چندانی به آموزش و پرورش نمی‌دهد تا به وضعیت خود سر و سامان دهد. در این طرح اعلام شده که تنوع مدارس باید تا سال آینده حذف شود.

این کارشناس آموزش و پرورش طرح حذف تنوع مدارس را شتاب‌زده خواند و گفت: به نظر می‌رسد کارشناسان در تصویب این طرح شتاب‌زده عمل کرده‌اند، حتی برخی از مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند پیاده‌سازی این طرح دشوار است. یک‌سال برای این قانون فرصت کمی است و تنوع مدارس در طول سالیان مختلف، افزایش یافته است. در صورتی که مدارس بخواهند تمامی این مدارس را در طول یک‌سال حذف کنند، با مشکلات اجرایی مواجه خواهند شد که باید برای رفع آن تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در زمینه تاثیر اجرای طرح حذف تنوع مدارس و افزایش تقاضا برای تحصیل در مدارس غیر‌انتفاعی اظهار کرد: ممکن است با اجرای این طرح، برخی از والدین فرزندان خود را برای تحصیل به مدارس غیرانتفاعی بفرستند، البته ممکن است در کوتاه مدت شاهد وقوع چنین مسئله‌ای باشیم.

بهلولی بیان کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش به اصلاحات آموزشی به عنوان یک بسته نگریسته نمی‌شود و در زمان‌های مختلف نسبت به اجرای یکی از سیاست‌های آن گام برمی‌دارند. اصلاحات آموزشی موفق به اصلاحاتی اطلاق می‌شود که با سایر سیاست‌های آموزشی نیز هم‌پوشانی داشته باشد؛ همچنین باید تلاش شود کیفیت آموزشی در مدارس دولتی افزایش پیدا کند.

وی افزود: اگر طرح تنوع مدارس به مرحله اجرایی برسد، باید نسبت به افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی اقدامات لازم صورت گیرد، در غیر این صورت کیفیت آموزشی مطلوب در برخی از مدارس نیز ممکن است افت پیدا کند، در چنین شرایطی شاهد خصوصی سازی آموزش و افزایش تقاضا در مدارس غیرانتفاعی خواهیم بود.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان گفت: درصورتی که فرهنگ‌سازی لازم در زمینه توجه بیشتر به مدارس دولتی در جامعه ایجاد شود؛ همچنین سیاست‌هایی که از این فرهنگ پشتیبانی می‌کنند نیز مورد حمایت قرار گیرند، می‌توان پس از مدتی ادعا کرد حذف تنوع مدارس منجر به خصوصی‌سازی آموزش نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031269

وب گردی

وب گردی