خلیفه تروریست ها در پایان راه!

رسانه های آمریکایی یک بار دیگر و در اوج اختلافات داخلی این کشور و تضعیف جایگاه «دونالد ترامپ» خبر کشته شدن رهبر داعش را منتشر می کنند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، با نگاهی به کارنامه ایالات متحده در مبارزه با تروریست های تکفیری نسبت بسیار قابل تاملی در این تقابل وجود دارد. هر زمان بحران داخلی جامعه آمریکا تشدید می شود و تضعیف جایگاه، روسای جمهور این کشور را تهدید می کند خبرها و گزارش هایی درمورد نابودی و کشتن رهبران بلندپایه القاعده، داعش و گروه های هم مسلک آنان منتشر می شود.

در این روزها نیز که جامعه آمریکا درگیر تنش های بی سابقه دمکرات ها و جمهوری خواهان است و خطر استیضاح ترامپ را تهدید می کند و حتی برخی از نظرسنجی ها از کاهش محبوبیت شدیدش خبر می دهند یک بار دیگر الگوی فوق الذکر درستی خود را نشان داد.

در اوج این تنش ها و در منطقه ای که تاکنون در آن داعش حضور و نفوذی نداشته، رسانه های شناخته شده ایالات متحده به نقل از مقامات عالی رتبه این کشور خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» را منتشر می کنند. در چنین شرایطی می پرسیم آیا در ابتدا این ادعای آمریکایی ها صحت دارد یا خیر؟ و بعدها به کنکاش در این مساله می پردازیم که چگونه این موضوع می تواند روند رخدادهای داخلی آمریکا را تغییر دهد.

گرگ سیاه کشته شد

مجله «نیوزویک» به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون گزارش داد که در عملیات روز شنبه بالگردهای ارتش آمریکا در شمال غربی شهر «ادلب» سوریه رهبر داعش کشته شده است. براساس این گزارش، البغدادی در چند سال اخیر مورد هدف عملیات مخفی آمریکا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است.

با انتشار گزارش مجله نیوزویک، یک مقام ارشد ارتش آمریکا کشته شدن سرکرده داعش در عملیات روز شنبه را تایید کرد. پنتاگون نیز به کاخ سفید اعلام کرد‌ بغدادی در عملیات روز شنبه بالگردهای آمریکا مورد هدف قرار گرفته، اما بررسی های بیشتر در حال انجام است.

طبق منابع آگاه مجله نیوزویک، اعضای تیمی از فرماندهی عملیات ویژه مشترک روز شنبه عملیات سطح بالا را پس از دریافت اطلاعات انجام داده اند. یک مقام ارشد پنتاگون در تشریح جزئیات این عملیات گفته است که بعد از ورود نیروهای آمریکایی به محل استقرار البغدادی، درگیری مختصری اتفاق افتاده و سپس البغدادی با منفجر کردن جلیقه انفجاری‌اش، خودش را کشته است.

هنگام این عملیات خانواده البغدادی نیز در محل حضور داشته‌اند و تصور می‌شود که دو همسر سرکرده داعش هم بر اثر انفجار کشته شده‌اند.

همزمان شبکه «سی‌ا‌ن‌ان» هم به نقل از یک منبع نظامی نوشته است که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم در این عملیات نقش داشته و اطلاعات محل حضور البغدادی را در اختیار پنتاگون قرار داده است.

ترامپ؛ ماهی گرفتن از آب گل آلود

رئیس جمهور آمریکا نیز که تحت فشار شدید دمکرات ها با آینده سیاسی تیره و تاری دست به گریبان است بلافاصله به این مساله واکنش نشان داد.

ترامپ شامگاه شنبه در توئیتی از «وقوع اتفاقی مهم» خبر داده و نوشته است «اتفاق بسیار بزرگی الان روی داد». بدون آنکه به جزئیات بیشتری اشاره کند.

پس از این نیز کاخ سفید هم در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که ترامپ امروز (یکشنبه) ساعت 9 به وقت واشنگتن(4:30 به وقت تهران) سخنان بسیار مهمی ایراد می‌کند.

کارشناسان براین باور هستند ترامپ از هم اکنون از این مساله برای تقویت جایگاهش در ایالات متحده استفاده خواهد کرد و سعی می کند از خود به عنوان رهبری قدرتمند در مبارزه با تروریسم یاد کند. اما رئیس جمهور ایالات متحده نمی تواند با این دستاورد شُبه های متعدد کشته شدن البغدادی را پاک کند.

ادعای هدف قرار دادن البغدادی در استان ادلب در حالی مطرح می‌شود که این منطقه از چند سال پیش در کنترل نیروهای جبهه النصره وابسته به القاعده قرار دارد که دشمنی عمیقی با داعش دارند. به عبارت بهتر حضور رهبر داعش در منطقه نفوذ دشمن تا حدود زیادی با واقعیت و اصول منطقی و استراتژیک همخوانی ندارد.

این مسئله در توئیتر هم مورد توجه شماری از کارشناسان آمریکایی قرار گرفته است، خصوصا آنکه ادلب با آخرین مناطقی هم که زمانی تحت سیطره داعش بود هم پیوستگی جغرافیایی ندارد.

علاوه براین در اوایل اردبهشت ماه که نوار ویدئویی رهبر داعش پس از پنح سال منتشر شد او در منطقه ای نزدیک به مرزهای عراق در استان «دیرالزور» قرار داشت. بنابراین تنها راه رسیدن البغدادی به ادلب عبور از مناطق تحت نفوذ ایالات متحده در سوریه خواهد بود. این نکته به این موضوع دامن می زند که آمریکایی ها نقش اصلی را در انتقال رهبر داعش به ادلب ایفا کرده اند.

با این حال اما روسای جمهور آمریکا در حال تکرار تاریخ هستند. در تاریخ 1 مه 2011 و به فاصله چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری، «باراک اوباما» خبر کشته شدن «اسامه بن لادن» رهبر القاعده را در عملیات «شکار گرگ سفید» منتشر کرد.

اوباما از این موضوع برای تقویت جایگاه خود در انتخابات استفاده کرد و از آن به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای خارجی دولتش یاد کرد.

به نظر می رسد ترامپ نیز همان مسیر اوباما را طی خواهد کرد. با این تفاوت که ترامپ تحت فشار شدید افکار عمومی و خطر استیضاح قرار دارد.

به عبارت بهتر ترامپ احتمالا از این دستاورد برای منحرف کردن افکار عمومی و مشروعیت زدایی از خواسته های دمکرات ها استفاده خواهد کرد و خود را در قامت یک رهبر ملی و قدرتمند نشان می دهد و رقبا را به تضعیف جایگاه رئیس جمهوری متهم می کند که امنیت آمریکا را افزایش داده است.

در این میان اما واکنش دمکرات ها نیز جالب توجه خواهد بود و آیا آنان مرعوب نمایش های رسانه ای ترامپ خواهند شد یا بدون توجه به این موضوع به کمپین استیضاح رئیس جمهور ادامه خواهند داد؟

کد خبر: 1031337

وب گردی

وب گردی