برخی عرصه‌ها و فضاهای موقوفات مستعد در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد قرار می گیرد

مدیر کل اوقاف هرمزگان از در اختیار گذاشتن بخشی از موقوفات متصرفی اقدام نشده در این استان به شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، حجت‌الاسلام حسین مهدیان در «همایش وقف و جذب خیرین در نهادینه کردن فرهنگ وقف در حوزه آموزش عالی» که با حضور استادان متخصص در علم فقه و حقوق این واحد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه اثر وقف باید در جامعه به وضوح پیدا باشد، گفت: فرهنگ وقف باید با به فرهنگ عمومی مبدل شود و این مهم زمانی می تواند جامه عمل بپوشد که مردم برکات وقف را به وضوح ببینند و لمس کنند.

وی یادآور شد: در حوزه تبلیغ و ترویج این سنت حسنه، دست نیاز به سوی دانشگاهیان درازه کرده‌ایم تا بتوانیم با کمک همدیگر برای رسیدن به اهداف روشن و جامع حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه امروز باید با توجه به وضعیت اقتصادی افراد، موقوفات از انفرادی به مشارکتی و جمعی تبدیل شود تا بتوان در برآورده شدن نتیجه در راستای نیات مورد نیاز روز جامعه، با قدرت و پشتوانه بهتری عمل کرد، افزود: در موقوفات مشارکتی به دلیل حضور جمعی افراد در اجرای نیت مشخص شده، امکان حصول به نتیجه نهایی یعنی ایجاد موقوفات جدید سریع‌تر است.

وی با اشاره به موقوفات متصرفی و غیر متصرفی گفت: در موقوفات متصرفی، اوقاف اجرای نیت را بر عهده دارد و می تواند از طرف واقف، اجرای نیت را به عهده بگیرد، در حالی که در موقوفات غیر متصرفی تولیت از طرف واقف در جریان است که اوقاف فقط به چگونگی اجرای آن نظارت دارد.

مهدیان با تإکید بر تشکیل کارگروه عملیاتی در دانشگاه گفت: تشکیل کارگروه تخصصی در زمینه وقف می تواند ما را در رسیدن به اهداف کمک کند که می طلبد دانشگاه در تشکیل این کارگروه سهیم بوده و با جدیت عمل کند. بخشی از موقوفات متصرفی اقدام نشده در استان هرمزگان به شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واگذار می‌شود.

در این همایش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز ضمن تسلیت فرا رسیدن رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن (ع) و علی بن موسی الرضا (ع) و گرامیداشت هفته وقف، سنت وقف را یکی از سنت های زیبا و مهم اسلامی دانست که توانسته کمک شایان توجهی به اقتصاد جهان اسلام کند.

احسان کامرانی،با اشاره به آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار در باب وقف افزود: اهمیت و ارزش وقف همین بس که در قرآن کریم و کلام گوهربار ائمه اطهار (ع) به طور مستمر بر آن تأکید شده است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ وقف باید از حالت سنتی خود فاصله بگیرد و به‌روزرسانی شود تا بتواند با نیازهای امروزی جامعه منطبق باشد، گفت: سمت و سو دادن به موقوفات باید با معیارها و نیازهای امروزی جامعه منطبق باشد تا بتوان با استفاده از فناوری نوین علمی و پژوهشی، موضوع وقف و نیاز جامعه را با توجه به اولویت های مردم به‌طور آگاهانه و تحت آموزش های لازم به واقفان آموخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه را در موضوع وقف قابل تأمل دانست و گفت: کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها، سوق دادن موقوفات به سمت آموزش عالی، دانشجویان بی‌سرپرست، خوابگاه های دانشجویی، ساخت بیمارستان و ... از نیازهای امروزی جامعه است که باید اداره کل اوقاف با تعیین خط مشی لازم به واقفان و آگاه‌سازی آنها از نیازها و اولویت‌های جامعه، این مهم را عملیاتی کند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد هرمزگان، عقد تفاهم‌نامه همکاری را منوط به عملیاتی شدن آن دانست و تأکید کرد: عقد تفاهم‌نامه همکاری باید با در نظر گرفتن نیازهای جامعه و طرفین بسته شود و در عملیاتی و اجرا کرد مواد آن نیز باید اولویت های جامعه را به خوبی پایش و در نظر گرفت.

این نشست با اظهار نظر استادان رشته حقوق و هیئت رئیسه دانشگاه ادامه یافت و پیشنهادات کاربردی و عملی جهت اجرایی شدن مصوبات این جلسه به تأیید طرفین رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031366

وب گردی

وب گردی