مسائلتان را در خواب حل کنید

محققان توانستند از توانایی منحصر به فرد مغز در جهت حل مسئله در طول خواب استفاده کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان با استفاده از نشانه های صوتی، بر روی عده ای از شرکت کنندگان آزمایشاتی را برای حل مساله در خواب انجام دادند.

در رویاها قطعات واقعیت، تخیل و حافظه با هم می‌آمیزند و کمی حس بیدار بودن را برای انسان به وجود می‌آورند. پیش از این به نظر می‌رسید که مطالعه قبل از خواب روشی مناسب برای حفظ اطلاعات است.

اکنون محققان برای اولین بار، توانسته‌اند حل مساله در خواب را برانگیزند که نتایج آن در شماره اکتبر علوم روانشناسی منتشر می شود.

فرضیه محققان

«کریستین سندرز» نویسنده این مطالعه اظهار کرد:« ما می‌دانیم که افراد خاطرات را هنگام خواب تمرین یا آنها را تثبیت می‌کنند.»

فرضیه مورد بررسی در مطالعه سندرز با این درک آغاز شد که حل یک مشکل دشوار و تفکر خلاق به طور کلی می تواند تابعی از آنچه توسط جستجوهای قبلی شناخته شده و کشف راه حل برای موارد جدید باشد.

محققان این تحقیق به دنبال راه حلی بودند تا مغز افراد خواب را بدون اینکه بیدار شوند به سمت حل مساله هدایت کنند.

سندرز گفت:« تحقیقات قبلی نشان داده است که این پروسه طبیعی را می‌توان با پخش صداهای مرتبط با اطلاعات آزمایش تقویت کرد.»

حل مسئله بخشی از زندگی روزمره همگان است. در حالی که ما در مطالعه خود از معماهای دشوار استفاده می کنیم، فرایندهای شناختی اساسی می تواند به حل هر مساله ای که فرد با رویکرد نادرست قادر به حل آن نیست یا درآن گیر کرده است مربوط شود.

آزمایشات این مطالعه

محققان به دنبال این بودند تا بدانند که آیا 57 شرکت کننده می‌توانند معماها را هنگام خواب حل کنند یا خیر. بنابراین، عصر روز قبل از خواب مجموعه ای از بازی‌های فکری مغز به شرکت کنندگان ارائه شد.

هر معما با صدای خاص به خود همراه و از این رو با آن در ارتباط بود. شرکت کنندگان در حالیکه برخی از معماهای آنان حل نشده بود به خواب رفتند. محققان برای نیمی از افرادی که معماهای آنان حل نشده بود سطحی از صدا به گونه‌ای پخش شد که فرد را از خواب بیدار نکند. هدف این بود که توجه ذهن خواب را برای اکتشافات بیشتر به معمای مورد نظر جلب کنند.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان توانستند 31.7درصد از معماهای مرتبط با صدا‌ها را در هنگام خواب حل کنند که نسبت به 20.5درصد معماهایی که بی دلیل حل شده اند 55درصد پیشرفت داشته است.

این مطالعه نشان داد که می‌توان با دستکای کردن خواب فرد راه حل‌هایی در جهت آنچه در بیداری امکان پذیر نیست ارائه داد و استعدادهای منحصر بفرد شخص را برای حل مساله بکار برد. این تکنیک محققان می‌تواند برای تمامی مواردی که شخص در آن اطلاعات لازمه را دارد اما نمی‌تواند به راه حل برسد کارایی داشته باشد.

نویسنده ارشد این تحقیق گفت:« این مطالعه شواهد بیشتری را ارائه می دهد که پردازش مغز در هنگام خواب برای شناخت روز مفید است.»

به طور کلی، این نتایج نشان می دهد که اطلاعات یک پازل در هنگام خواب می تواند حل را تسهیل کند، بنابراین خواب یک تکنیک جدید برای پیشبرد درک حل مسئله و شناخت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031380

وب گردی

وب گردی