آیا البغدادی کشته شده است؟

تردید و اما و اگرهای روسیه درمورد ادعای ایالات متحده، عملیات کشته شدن رهبر داعش در شمال غرب سوریه را با شُبهات متعددی روبرو ساخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، تا پیش از این چهار بار رسانه های شناخته شده و برخی از مقامات سیاسی و دفاعی ایالات متحده خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» رهبر تروریست های دولت اسلامی عراق و شام را منتشر کرده‌اند و هر بار نیز روس ها با تشکیک در این قضیه اصالت آن را زیر سوال برده اند. بعدها نیز معلوم می شد اطلاعات سرویس های جاسوسی روسیه تطابق دقیق‌تری با واقعیت دارد.

با این حال یک بار دیگر و این بار رئیس جمهور ایالات متحده در یک نمایش رسانه ای به سبک خود از نابودی رهبر خطرناکترین سازمان تروریستی جهان خبر داد و در یک کنفرانس خبری جزئیات این عملیات به قول خود پیچیده و خطرناک را افشا کرد.

با این حال همه چیز از این کنفرانس خبری شروع شد و شبهاتی درمورد صحت و سقم سخنان «دونالد ترامپ» مطرح شد. روس ها یک بار دیگر موضع آمریکایی ها را مردود شمردند و هرگونه عملیات هوایی و هلی بورن نیرو در شمال غرب سوریه را شوخی با واقعیت دانستند. در این میان می پرسیم آیا احتمال دارد البغدادی همچنان زنده باشد و دولت آمریکا بنا بر برخی از مصالحش واقعیت ها را جعل کرده باشد؟

کنفرانس خبری دردسرساز

دونالد ترامپ روز یکشنبه در نطقی رسانه‌ای با تشریح جزئیات عملیات کشته شدن رهبر داعش اعلام کرد البغدادی در طول سالها در فرار بود؛ اما به دستور من به عنوان فرمانده کل قوای آمریکا او دیگر نمی تواند در این جهان به کشتار و ترور ادامه دهد.

ترامپ در سخنانش تاکید کرد عملیات در شمال غرب سوریه با موفقیت کامل انجام شد و در استان ادلب صورت گرفت. ارتش آمریکا یک عملیات جسورانه در شمال غرب سوریه انجام داد، نیروها فوق‌العاده بودند، بسیاری از بخش‌های عملیات را شخصاً نظاره‌گر بودم، هیچ کدام از نیروهای آمریکایی در این عملیات کشته نشدند؛ اما بسیاری از جنگجویان همراه البغدادی و همراهانش کشته شدند.

وی در ادامه گفت ممکن بود که گلوله باران شویم، روسیه با ما بسیار خوب همکاری کرد و مسیرهایی را فراهم کرد. همکاری عراق بسیار فوق العاده بود، اگرچه نمی دانستند که عملیات ما چیست. کردها هم اطلاعات مفیدی به ما دادند. با ترکیه هم در تماس بودیم و بر فراز برخی اراضی آنها پرواز کردیم و هیچ محدودیتی برای ما ایجاد نکردند. ماموریت مخفیانه بود اما با سرعت این کار را انجام دادیم.

تا این جای کار همه چیز عادی پیش می رفت. عراقی ها، ترکیه و حتی کردهای سوریه ضمن تایید گفته های رئیس جمهور ایالات متحده بر آن صحه گذاشتند؛ اما گویا در نقشه و نطق ترامپ به اشتباه از روس ها یاد شده بود.

روسیه ادعای ترامپ را تکذیب کرد

وزارت دفاع روسیه در واکنش به قدردانی ترامپ در همیاری با عملیات، هرگونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرد و آب سردی بر پیکره ادعای رئیس جمهور ایالات متحده ریخت.

رویترز گزارش داد که سرلشکر «ایگور کوناشینکوف» اعلام کرده است: «ما از هرگونه کمک ادعا شده درباره پرواز نیروی هوایی ارتش آمریکا در محدوده هوایی ادلب در این عملیات بی‌اطلاع هستیم».

سخنان جنجالی سخنگوی وزارت دفاع روسیه به همین جا ختم نشد. وی همچنین در اعتبار موفقیت این عملیات تردید کرده و تاکید کرد که با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان مستقیم و کشورهایی که مدعی شرکت در این عملیات هستند و هر کدام جزئیاتی کاملا متناقض را عنوان می‌کنند؛ پرسش هایی موجه پیش می‌آید و درباره اعتبار و به‌ویژه موفقیت این عملیات تردیدهایی مطرح می‌شود.

سرلشکر کوناشینکوف تاکید کرد هیچ حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی یا به اصلاح ائتلاف بین‌المللی روز شنبه یا روزهای اخیر در ادلب ثبت نشده است و معلوم نیست آنان چگونه بر عملیات در ادلب تاکید دارند؛ در حالی که در این منطقه هیچ ردی از جنگنده های هوایی مشاهده نشده است.

در این باره «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله ای با اشاره به این موضوع اظهار داشت، اطلاعاتی که ترامپ درباره این عملیات، قتل البغدادی، همسرش و ۳ تن دیگر از فرزندانش با کمربند انفجاری منتشر کرد، شاید درست باشد و شاید هم اینگونه نباشد و ما در این زمینه شک و تردید زیادی داریم که فقط با مدارک مستند و تصاویر زنده و ثابت برطرف می شود؛ زیرا روس‌ها که ترامپ به خاطر همکاری آنها در این عملیات از آنها تشکر کرد، آگاهی از این عملیات را تکذیب کردند و اعلام کردند که در احتمال کشته شدن البغدادی تردید دارند.

عطوان در بخش دیگری از نوشته خود در «رای الیوم» به موضوع جالب دیگری اشاره کرده است که تامل در صحت ادعاهای آمریکا را تشدید می کند.

برای نمونه نیروهای آمریکایی زمانی که «عدی » و «قصی» دو پسر صدام حسین را ترور کردند، آنها را جلوی عکاسان و دوربین های تلویزیونی نشان دادند و برای به تصویر کشیدن نحوه اعدام پدر آنها اصرار زیادی داشتند و جسد معمر قذافی را تا چندین روز در یک ظرف خنک کننده سبزیجات در معرض نمایش گذاشتند تا جایی که بوی تعفن از آن بلند شد؛ اما چرا هیچ مدرکی دال بر کشته شدن سه شخصیت دیگر یعنی اسامه بن لادن، پسرش و ابوبکر بغدادی ارائه نکردند؟ راز چنین رفتاری چیست؟

اگر این شبهه ها در کنار فشار روزافزون به ترامپ در داخل آمریکا و خطر استیضاح او قرار دهیم، می توان یک فرضیه قابل تامل و در عین حال منطقی مطرح کرد.

رئیس جمهور غیرمتعارف ایالات متحده برای برون‌رفت از فشارهای داخلی و تضمین پیروزی خود در انتخابات 2020 این کشور دست به یک قمار خطرناک زده و با جعل واقعیت ها روایت دیگری از نابودی و کشتن رهبر داعش ارائه کرده است.

اگرچه برای تبیین این فرضیه و دور شدن از توهم توطئه، به حقایق و دانسته های بیشتری نیاز داریم و باید برای این موضوع منتظر دریافت اطلاعات جامع و دقیق تری باشیم با این حال و تا آن زمان شک و شبهه در ادعاهای ترامپ منطقی و واقعی خواهد بود.

کد خبر: 1031410

وب گردی

وب گردی