اختراع پژوهشگر ایرانی به کام شرکت‌های خارجی / مخترعان چشم‌انتظار حمایت مسئولان

موضوع عدم حمایت از مخترعان و سرمایه‌گذاری برای تجاری‌‌سازی اختراعات آن‌ها، داستانی تکراری است که همچنان در سایه بی‌توجهی مسئولان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شایان دنیادیده_ بیست و پنجمین دوره مسابقات «ایگ نوبل» که مخترعان از تمام کشورهای دنیا، اختراعات جالب و بامزه خود را در معرض رقابت قرار می‌دهند، امسال نیز در اوایل ماه اکتبر برگزار شد.

این مسابقات امسال برای ایرانی‌ها رنگ و بوی دیگری داشت؛ چرا که ایمان فرح بخش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی توانست جایزه بهترین اختراع مهندسی سال 2019 این مسابقات را به‌دست بیاورد.

این دکتر خلاق، نام اختراع خود را دستگاه «بچه‌شور» گذاشته است که شکلی مانند ماشین ظرف شویی دارد. این دستگاه دارای محفظه‌ای با درپوش شیشه‌ای، صندلی کودک، کمربند ایمنی، آبپاش و خشک‌کن است که بر اساس فایل پتنت (US patent 10034582) حداقل شستن بخشی از کودک را تضمین می‌کند.

این اولین بار نیست که مخترعان و نخبگان ایرانی‌تبار در مسابقات علمی و پژوهشی افتخار آفرینی می‌کنند؛ اما نکته قابل توجه این است که مسئولان مربوط، هیچ برنامه‌ای برای حمایت از آن‌ها و کمک به تجاری سازی این اختراعات ندارند. این موضوع سبب می‌شود که شرکت‌ها و کمپانی‌های مطرح خارجی برای تجاری سازی این اختراعات و استفاده از آن‌ها در کشورهای خود، سر و دست بشکنند! موضوعی که بلای جان مخترعان ایرانی شده و همواره از آن گلایه‌مند بوده اند.

به عنوان مثال شهرام غفاری مخترع ارومیه‌ای که کم‌مصرف‌ترین رادیاتور دنیا را اختراع کرده است چنین می‌گوید: «عدم حمایت از سوی مسوولان باعث شده سایر کشور‌های جهان از امتیازات علمی کشورمان استفاده کنند و متاسفانه از سوی مسؤولان کشوری و استانی حمایت نشده و هم اکنون کشور هم جوار آذربایجان‌غربی؛ یعنی ترکیه برای پیشرفت و آبادانی کشور خود از نابغه‌های ایرانی نهایت استفاده را می‌کند».

ایمان فرح‌بخش نیز از این داستان تکراری مستثنی نیست و از نبود سرمایه گذار و عدم حمایت مسئولان گلایه‌مند است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قابلیت‌های دستگاه خود گفت: این دستگاه قابلیت تعویض پوشک، شست‌و‌شو و خشک کردن نوزاد را به صورت اتوماتیک دارد؛ به این صورت که کودک زیر 3 سال روی صندلی دستگاه قرار می گیرد و پس از فشردن دکمه استارت، دستگاه به صورت افقی صندلی را به صورت داخل هدایت و پوشک از بدن نوزاد جدا می شود. سپس شست و شو شروع می شود و در پایان نوزاد را خشک می کند.

اختراعی بدون نمونه داخلی و خارجی

وی افزود: دستگاه برای اولین در تاریخ بشر ساخته شده و هیچ نمونه داخلی یا خارجی ندارد؛ همچنین این دستگاه حدود یک سال است که در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده و برند شده است.

فرح‌بخش با اشاره به میزان درآمدزایی ساخت این دستگاه ادامه داد: دستگاه تعویض پوشک همانند ماشین ظرف شویی که امروز در بیشتر خانه ها وجود دارد، می‌تواند به عنوان یکی از ملزومات در هرخانه‌ای وجود داشته باشد و به همین دلیل تجاری سازی آن، میزان درآمدزایی و ارزآوری خوبی را خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان گفت: این دستگاه در تمام خانواده‌هایی که دارای فرزند نوزاد چند قلو و فرد کهنسالی که مبتلا به بیماری عدم کنترل ادرار است، کاربرد دارد.

کمپانی‌های مطرح دنیا در صف همکاری!

وی درباره تجاری سازی این دستگاه اضافه کرد: در راستای تجاری سازی این محصول با کمپانی‌های مطرح دنیا درحال رایزنی هستیم؛ متاسفانه هیچ کمپانی از داخل کشور پیشنهاد سرمایه گذاری برای تجاری سازی این دستگاه را نداده است؛ اما به امید خدا تا دو سال آینده نمونه واقعی دستگاه با طراحی عالی به بازار عرضه خواهد شد.

فرح‌بخش با بیان این که صرفا از چند پارک علم و فناوری محدود پیشنهاد همکاری داشته است، تصریح کرد: طراحی های اولیه این دستگاه انجام شده و از مرحله همکاری با پارک‌های علم و فناوری گذشته است؛ درحال حاضر برای تجاری سازی، نیاز به سرمایه گذار وجود دارد که تا این لحظه هیچ سرمایه گذاری از داخل کشور پیشنهاد همکاری نداده است.

بدیهی است، عدم حمایت از نخبگان، مخترعان و فناوران، سبب خروج آن ها از کشور و افزایش پدیده فرار‌مغزها خواهد شد؛ پدیده ای که متاسفانه طی چند سال اخیر دانشگاه های مطرح کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند.

اما انتظار می رود که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به رویکرد جدید این دانشگاه مبنی بر توسعه فناوری و نوآوری و حمایت صاحبان ایده، نگاه وِیژه ای به مخترعان داشته باشند تا شاهد خروج آن ها از کشور نباشیم. خروجی که فقط به کام بیگانگان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031415

وب گردی

وب گردی