طرح مدرسه پویا در هزار و 938 مدرسه کشور اجرا می‌شود

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دستورالعمل مدرسه پویا در سال جاری تحت عنوان طرح تکمیلی حیات پویا به استان‌ها ابلاغ شده است، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در این راستا منتعقد شده است، طرح مدرسه پویا در هزار و 938 مدرسه به اجرا در می‌آید.

محمد جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به سیاست‌‌گذاری حوزه ورزشی و تربیت بدنی در آموزش و پرورش اظهار کرد: سیاست‌هایی که برای اجرای برنامه‌ها و خط مشی‌های مختلف در حوزه ورزشی و تربیت‌بدنی در نظر گرفته می‌شود،‌ بر اساس سند تحول بنیادین است. این سیاست‌ها بر 7 محور متمرکز شده است از جمله این موارد می‌توان به برنامه محور بودن، مدرسه محور بودن، فراگیر محور بودن،‌ کیفیت محور بودن، اخلاق محور، علمی و تخصصی بودن فعالیت‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌ بر اساس این 7 محور مدل مفهومی برای اجرای درس تربیت بدنی تعریف شده است، برای اجرای درس 2 ساعته تربیت بدنی در مدارس، نیروی انسانی تربیت بدنی ساماندهی شده است. همچنین محتوای دروس بازنگری شده و فضاهای کلاس‌های تربیت بدنی در راستای پروژه مهر تجهیز و بازسازی شده است.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش بر ارتقای سرانه حرکتی دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: در راستای ارتقای سرانه حرکتی دانش‌آموزان، المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای، حیات پویا و نرمش صبحگاهی را در مدارس تعریف کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در سال جاری طرح حیات پویا در برخی از مدارس تکمیل خواهد شد، این طرح به عنوان مدرسه پویا شناخته می‌شود. در مدرسه پویا چند دسته ماموریت تعریف می‌شود که از جمله آن می‌توان به فعالیت حین مدرسه، قبل از مدرسه یا بعد از آن اشاره کرد. نقش خانواده در ایجاد و تقویت مدرسه پویا بسیار تاثیرگذار است.

جعفری افزود:‌ در حال حاضر نصب دیواره‌های سنگ‌نوردی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین پوستر حرکات کششی با همکاری وزارت بهداشت تدوین و تهیه شده است،‌ دانش‌آموزان با استفاده از این پوستر می‌توانند در حد یک یا سه دقیقه در کلاس درس حرکات کششی انجام دهند و برای فراگیری مطالب مختلف درسی آماده شوند. دستورالعمل مدرسه پویا در سال جاری تحت عنوان طرح تکمیلی حیات پویا به استان‌ها ابلاغ شده است، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در این راستا منتعقد شده است، طرح مدرسه پویا هزار و 938 مدرسه به اجرا در می‌آید.

وی در راستای ارتقای سرانه فضای ورزشی مدارس گفت: سالن‌هایی در داخل و خارج از مدرسه ایجاد می‌شود، به استناد زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری کلاس‌های درس تربیت بدنی در اماکن بلااستفاده، زیرزمین‌ها یا انباری‌ها ایجاد خواهد شد، ابلاغ اعتبار تجهیزات به استان‌ها ارائه شده و استان‌ها نسبت به تجهیز آن اقدام کرده‌اند؛ اولویت این اقدام با مدارس ابتدایی دخترانه خواهد بود.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش درباره بازنگری محتوای دروس تربیت بدنی گفت: متولی محتوای درس تربیت بدنی در مدارس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش است، در این سازمان گروهی تحت عنوان تربیت بدنی و سلامت مشغول به فعالیت است.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر کتاب راهنمای معلم در این حوزه تالیف و به استان‌ها فرستاده شده است. اما به دلیل بازنگری محتوا معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش وزارتخانه کارگروه‌هایی تشکیل داده و بر اساس آن گروه‌های آموزشی استان‌ها نیز فعال شده‌اند تا اشکالات موجود در کتب راهنما را به ما اعلام کند. کارگروه سلامت و تربیت بدنی سازمان پژوهش از نظرات همکاران در سراسر کشور استفاده خواهد کرد تا پس از صدر مجوزهای لازم از سوی سازمان پژوهش، باقدامات لازم در راستای بازنگری این کتاب صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031448

وب گردی

وب گردی