رونق دوباره روضه‌های خانگی بعد از ماه صفر

کودکان با کمک در برگزاری روضه‌های خانگی در لذت پذیرایی از مهمانان شریک شده و روحیه مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس در آن‌ها تقویت می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، روز آخر ماه صفر است و بعد از آن ماه ربیع‌الاول آغاز می‌شود و طبیعی است که مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان که در دهه محرم و صفر هر روز بر پا می‌شد، شاید در هفته‌ها و مناسبت‌های دیگری برپا شود. اینکه جوانان و نوجوانان در هیأت‌های هفتگی با خواندن زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل و حتی دعای ندبه ارتباط همیشگی خود را با خاندان اهل بیت عصمت و طهارت حفظ کنند. این مهم، یعنی رونق و جان گرفتن دوباره روضه‌های خانگی.

مزیت روضه‌های خانگی

در اینکه روضه‌های خانگی مزیت و برکات زیادی دارد، تردیدی وجود ندارد. از جمله در روایتی آمده است که جبرئیل از طرف خدا بر پیامبر (ص) نازل شد و سخن خداوند را در مورد ثواب هزینه کردن در راه عزاداری امام حسین (ع) بیان می‌کند؛ جبرئیل امین از جانب پروردگار جلیل هبوط کرد و گفت: ای محمد، خدای علی اعلی به تو سلام می‌رساند و تو را به درود و اکرام مخصوص می‌گرداند و به تو می‌فرماید: هرکس در راه عزا و زیارت حسین بن علی (ع) به مقدار درهمی انفاق کند، ملائکه در آنچه انفاق کرده است تا روز قیامت با او دادوستد می‌کنند و به ازای هر درهم هفتاد حسنه به وی می‌دهند و خداوند برای او قصری در بهشت بنا خواهد کرد».

این‌گونه مجالس عزاداری علاوه بر آن، باعث شکل‌گیری و تقویت روابط میان افراد نیز می‌شود؛ به ویژه در محله‌های آپارتمانی که زمینه آشنایی کمتر است، قرار گرفتن در اینگونه مراسم، شناخت و همدلی بیشتری میان همسایه‌ها با همدیگر به وجود می‌آید. از دیگر برکات برگزاری روضه‌های خانگی این است که مردم به راحتی می‌توانند سؤالات دینی و دغدغه‌های فردی و اجتماعی خودشان را با روحانی مراسم به اشتراک بگذارند و بازخوردهای مناسبی را از این جهت دریافت کنند

مکانی برای تقویت روحیه اعتماد به نفس کودکان

همچنین حضور فرزندان در این گونه مراسم، باعث می‌شود که از همان دوره کودکی، گرایش‌های دینی پیدا کرده و یاد بگیرند که چگونه با اولیای الهی ارتباط برقرار کنند. به علاوه، کودکان با کمک در برگزاری این مراسم در لذت پذیرایی از مهمانان شریک شده و روحیه مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس در آن‌ها تقویت می‌شود.

در کنار همه این‌ها، در این عصری که با رشد تکنولوژی، عمق ارتباطات جامعه بشری کم شده، روضه‌های خانگی فرصت خوبی است که افراد از مشکلات و گرفتاری‌های همدیگر مطلع شوند و قدمی هر چند کوچک در برطرف کردن گرفتاری‌های دیگران بردارند. درباره ثواب گره‌ گشایی از کار مومن، امام رضا (ع) فرمود: «مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ یوْمَ الْقِیامَة»؛ هر کس گره از کار مؤمنی بگشاید (و غمی را از او بزداید)، خداوند هم در قیامت، کار بسته او را می گشاید (و اندوهش را می‌زداید).

البته غم‌زدایی از مؤمن، گاهی به کمک مالی است، گاهی به همدردی زبانی است، گاهی به رفع ظلم از او، گاهی ادای بدهکاری یا تأمین مسکن و یا حتی گوش دادن به درد دل‌های مؤمن مایه شادی اوست. بهتر است در مقابل شکایت‌ها و ناله‌های مؤمنان سنگ صبور باشیم و با کمک به بندگان خدا در دنیا، آخرت خود را آباد کنیم.

اما با وجود همه این برکات برای روضه خانگی، ممکن است برخی از این کار اجتناب کنند. اگر عاملی که مانع مراسم روضه در خانه می‌شود، هزینه‌های آن است، باید گفت که نیازی نیست که هزینه‌های گزاف و تکلف آمیزی را برای برگزاری آن در نظر گرفت، بلکه با یک پذایریی ساده (مانند چای و قند) نیز می‌‌توان از شرکت‌کنندگان مراسم پذیرایی کرد. آنچه مهم است نیت و قصد برگزارکننده آن است که برکات زیادی را برای خود مراسم، شرکت کنندگان و برگزارکننده آن به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031532

وب گردی

وب گردی