تولید و تجاری‌سازی سرنگ اینفلیتور در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد / صرفه‌جویی ۴ و نیم میلیون یورویی در شرایط تحریم

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی توانستند سرنگ اینفلیتور را برای اولین بار در کشور تولید کنند که در عمل آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری (فنرگذاری) در درمان انسداد عروق بیماران قلبی کاربرد دارد.

محسن خدادادی دکترای مهندسی مکانیک گرایش کنترل دانشگاه علم و صنعت، مجری این طرح در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات آن گفت: سرنگ اینفلیتور از تجهیزات یک‌بارمصرف حوزه قلب و عروق است که در بادکردن بالن در عمل آنژیوپلاستی و استنت (stent‌گذاری (فنرگذاری)) در درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی کاربرد دارد.

او ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار عدد از این سرنگ سالانه در کشور مصرف می‌شود و یک محصول کاملاً وارداتی است؛ میانگین قیمت هر سرنگ نیز حدود ۱۵ یورو است که سالانه معادل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارز از کشور خارج می‌‌شود.

خدادادی گفت: سرنگ اینفلیتور که برای تجهیز عمل آنژیوپلاستی از آن استفاده می‌شود استنت‌گذاری یا فنرگذاری را به راحتی انجام می دهد؛ اما به شکل سرنگ و یا آمپولی که در ذهن وجود دارد نیست. در واقع سرنگی به شکل پمپ است که ماده را درون بدن پمپ می‌کند. وقتی بالن گذاری قلب انجام می شود نیاز است که این بالن با فشار ۳۰ اتمسفر باز شود که یا استنت را در محل قرار دهد و یا با بالن زنی، رگ را باز کند. این سرنگ قادر به پمپ ماده با فشار بالا به رگ است.

مجری این طرح اضافه کرد: ما اولین تولید کننده سرنگ اینفلیتور در داخل کشور هستیم و پیش از این از فرانسه، آلمان، چین و آمریکا وارد می‌شد و خروج ارز برای این سرنگ حدود 4 و نیم میلیون یورو در سال بود. اما با تولید این سرنگ در کشور و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی برای عرضه آن در بیمارستان‌ها، از خروج ارز در کشور جلوگیری می‌شود.

او با بیان این که شرکت ما اولین تولید کننده این سرنگ در کشور است ادامه داد: این محصول جزو محصولات درجه یک است که به آن ارز دولتی تعلق می‌گیرد. بزرگترین حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از محصول ما معافیت مالیاتی به عنوان یک شرکت فناور است.

او گفت: در واقع پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی باعث شده که معافیت مالیاتی داشته و بتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم؛ چون ما مجبوریم قیمت خود را پایین آورده تا بتوانیم با کسانی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، رقابت کنیم. در واقع برای این رقابت مجبوریم برخی از آپشن ها مثل معافیت مالیاتی و یا دیگر تسهیلات پارک دانشگاه آزاد را استفاده کنیم که دانشگاه نیز در این زمینه کمک های زیادی کرده است.

خدادادی با بیان این که این سرنگ هنوز در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد استفاده نمی‌شود گفت: این محصول اردیبهشت امسال وارد بازار شد و فعلا در برخی از بیمارستان ها مثل شهید رجایی و مرکز قلب ارائه می‌شود.

مجری این طرح با بیان این که در این محصول نزدیک به 20 قطعه متفاوت وجود دارد ادامه داد: بزرگترین مانع برای تولید این سرنگ اخذ مجوز در حوزه تجهیزات پزشکی بود؛ چون ما اولین تولید کننده در کشور هستیم. در اداره کل تجهیزات پزشکی استاندارد مشخصی برای آن وجود نداشت؛ بنابراین با مشکلاتی مواجه شدیم.

گفتنی است این سرنگ مشمول تحریم‌ها علیه ایران و واردات آن به کشور با چالش همراه بود. از این محصول سالانه در کشور حدود ۳۰۰ هزار عدد مصرف می‌شود و در حال حاضر محصولی کاملاً وارداتی است؛ اما پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت از محققان تولید کننده این سرنگ قرار است سهم شایانی در خروج ارز از کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031606

وب گردی

وب گردی