تجربه جهانی کاربست دانشگاه در صنعت

دانشگاه تورنتو در راستای ساماندهی پژوهش‌های خود، برنامه‌ای 5 ساله تحت عنوان «طرح استراتژیک پژوهشی دانشگاه تورنتو» را در چارچوبی انعطاف‌پذیر تعریف کرده است. این طرح به محققان این امکان را می‌دهد تا با فراهم کردن شرایط محیطی پژوهش‌های خود را در راستای پیشرفت کشورشان انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ در حال حاضر دانشگاه نسل‌های مختلف آموزش‌محور، پژوهش‌محور، کارآفرین و حل مسائل جامعه را پشت سر گذاشته و باید چشم‌انداز روشن و واضحی برای طرح‌های پژوهشی خود در جهت رسیدن به این کارکردهای چهارگانه در نظر بگیرد.

دانشگاه‌ها از ابتدای زمان تاسیس، علاوه بر اهدافی که در راستای رشد علمی و پژوهشی برای آنان تعریف شده بود؛ باید نسبت به حل مسائل جامعه و رفع نیاز بازار نیز تلاش می‌کردند. طبیعتاً باید برای داشتن خروجی مطلوب از دانشگاه‌ها چشم‌انداز و هدف کوتاه مدت و یا بلند مدت تعریف شود، در همین راستا باید برای رسیدن به خروجی مطلوب و اهداف از پیش تعیین شده مسیر مشخصی تعریف شود و دانشگاه‌ها بتوانند با حرکت در آن، به چشم‌انداز مطلوب رسیده و در راستای حل مشکلات کشور نقش‌آفرینی کنند.

دانشگاه تورنتو از جمله دانشگاه‌هایی است که برای ساماندهی پژوهش‌های خود، برنامه‌ای 5 ساله تحت عنوان «طرح استراتژیک پژوهشی دانشگاه تورنتو» را در یک چارچوبی انعطاف پذیر تعریف کرده است. این طرح به محققان این امکان را می‌دهد تا با فراهم کردن شرایط محیطی پژوهش‌های خود را در راستای پیشرفت کشورشان انجام دهند.

بازه اجرای این طرح در دانشگاه تورنتو از سال 2018 تا سال 2023 در نظر گرفته شده است.

برای هر طرح یک یا چند هدف در نظر گرفته می‌شود. نشان دادن رهبری ملی و جهانی در پژوهش و نوآوری، رشد همکاری‌ها و مشارکت در اشتغال دانشجویان، پیشبرد عدالت در حوزه تحقیق و نوآوری، حمایت از تلفیق پژوهش و نوآوری در برنامه‌های درسی دانش آموزان و حمایت از نهاد‌ها در راستای پیشرفت پژوهش و نوآوری از جمله اهداف طرح استراتژیک پژوهشی دانشگاه تورنتو به شمار می‌رود.

هفت نظام موضوعی به هم پیوسته برای این طرح تعریف شده است، این محورها در راستای تسهیل، رشد و همکاری دانشگاه تورنتو با سازمان‌های دیگر با محوریت حل مسائل محلی، ملی و جهانی تعریف شده است. برای هر نظام، محور و جامعه هدف مشخصی تعیین و بر اساس آن زیرنظام‌های موضوعی تعیین شده است. نظام موضوعات اصلی با عناوین کشف کردن، حمایت کردن، ترویج، به کار گرفتن، پیشرفت، نوآوری و ساختن تعریف شده است؛ در ادامه این گزارش به طور مفصل به زیر‌نظام‌ها و اهداف کلی طرح استراتژیک پژوهشی دانشگاه تورنتو پرداخته‌ایم.

*نظام موضوعی اول: کشف کردن

اولین نظام موضوعی این طرح، با هدف درک کلی دانشجویان از بشریت و جهان در نظر گرفته شده است. برای این موضوع 5 زیر نظام تعیین شده است که از جمله آن می‌توان به «اکتشاف و انتقاد»، «غنی‌سازی دانش بنیادی»، «ذهن، مغز، انسان»، «سیاره زمین و کیهان» و «منشأ تفاوت‌ انسان‌ها» اشاره کرد.

کشف کردن(اکتشاف و انتقاد)

اکتشاف و انتقاد از دنیای پیرامون و درک آن، از نیازهای ذاتی یک پژوهشگر به شمار می‌رود. این امر در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی به عنوان اصل اساسی دانشگاه پرتحرک شناخته می‌شود.

تحقیقاتی که با محوریت کشف کردن پیش می‌رود، در محقق دانش جدیدی ایجاد می‌کند. ایجاد دانش جدید براساس پژوهش اکتشافی، از تمامی تحقیقات مبتنی بر حل مسئله حمایت می‌کند. دانشجویان دانشگاه تورنتو در زیر نظام کشف کردن اصول ریاضی، آناتومی بدن، نحوه ارتباط ملکول‌ها و ذرات، سیستم‌های بیولوژیکی و اجتماعی را با هدف اکتشاف و انتقاد، بررسی می‌کنند.

غنی‌سازی دانش بنیادی

متخصصان در زیر نظام غنی‌سازی دانش‌های بنیادی تلاش می‌کنند دانشجویان با تمرکز بر معرفت‌شناسی‌های بومی، از ابعاد مختلف آموزش و تحقیقات درک انتقادی داشته و ابعاد مختلف تجربیات هنری و فرهنگی انسان‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

در این زیر نظام تلاش می‌شود دانشجویان از اصول اساسی و زیربنایی ساختار و تکامل عالم جسم و اجزای تشکیل دهنده آن آگاهی پیدا کنند. در پژوهش‌های این زیر نظام به هم پیوسته بودن زندگی و شرایط آن به چالش کشیده می‌شود و دانشجویان تلاش می‌کنند با ارائه مفهوم و با استفاده از ابزاری که دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، روابط بنیادی جهان را کشف و بیان کنند.

متخصصان در این زیر نظام تلاش می‌کنند دانشجویان با تمرکز بر معرفت‌شناسی‌های بومی، از ابعاد مختلف آموزش و تحقیقات درک انتقادی داشته و ابعاد مختلف تجربیات هنری و فرهنگی انسان‌ها را مورد بررسی قرار دهند. این افراد با استفاده از تخصص و توانایی‌های خود در ایجاد ایده‌های خلاقانه به کشف پیچیدگی و تنوع تجربه انسانی می پردازند.

ذهن، مغز، انسان

دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه تورنتو در زیر نظام «ذهن، مغز، انسان» ماهیت و جایگاه عقلانیت‌، خلاقیت و جنبه های اجتماعی و آنچه در انسان به معنای انسان بودن است را در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بررسی و زیر سوال می‌برند. آن‌ها موظف‌اند در این زیر نظام به بررسی و بحث در زمینه ماهیت ویژگی‌های انسان‌ها بپردازند. همچنین متخصصات در نظر دارند دانشجویان با پژوهش‌های خود آنچه که منجر به منحصر‌به‌فرد بودن ذهن انسان می‌شود را دریابند.

سیاره زمین و کیهان

دانشجویان دانشگاه تورنتو در این زیر نظام توسعه ماهواره‌های رصد زمین را هدف قرار داده‌اند، این ماهواره‌ها مؤلفه مهم تحقیق در تغییرات آب و هوا و مدیریت منابع طبیعی به‌شمار می‌روند. آن‌ها پیشرفت های مربوط به ابزار دقیق برای مشاهدات مبتنی بر فضا و ویندوزهای جدید الکترومغناطیسی را که برای نجوم زمینی در دسترس نیستند را بررسی کرده و در حال ساخت چندین تلسکوپ قدرتمند و بزرگ هستند.

منشأ تفاوت انسان‌ها

متخصصان در پژوهش‌های دانشجویی این زیر نظام به دنبال پاسخ به سؤالاتی درباره ریشه گونه‌های مختلف انسان‌ها در هنر، زبان، علم ، تمدن ، فرهنگ هستند، این موضوع طیف گسترده‌ای از افراد را شامل می‌شود. پژوهشگران علوم اجتماعی دانشگاه تورنتو با همکاری انسان شناسان و هنرمندان، تحقیقاتی در راستای کشف تحولات انسان‌ها در جهان انجام داده‌اند.

در این زیر‌نظام پژوهشی، تمامی ابعاد بیولوژیکی و اجتماعی انسان‌ها، عوامل مؤثر بر تکامل آن‌ها و حیوانات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*نظام موضوعی دوم: حمایت کردن

این زیر نظام با هدف حمایت کردن از جوامع، محیط زیست و منابع طبیعی تعریف شده است. برای این موضوع 3 زیر نظام تعیین شده که شامل «تغییرات جهانی آب و هوا»، «جوامع پایدار» و «انرژی پایدار و پاکسازی» است، تمامی دانشجویان دانشگاه تورنتو باید مقالات و پژوهش‌های خود را حول 3 محور فوق تنظیم کنند.

تغییرات جهانی آب و هوا

دانشجویان دانشگاه تورنتو در این زیر نظام تلاش می‌کنند تا پژوهش‌های خود را بر مفاهیم اندازه گیری، تکنیک‌های اطلاعاتی بازیابی زیست کره، ابزارهای نظارتی و مدل‌های محاسباتی پیچیده برای تعیین کمیت تغییرات کره زمین و تأثیرات آن بر چرخه کربن و آب‌های زمینی متمرکز کنند.

همچنین بررسی‌هایی در راستای تغییرات آب و هوا در زمینه جوامع و اکوسیستم‌های پایدار، حاکمیت جهانی و سیاست و قانون محیط زیست صورت گرفته است، دانشجویان در تلاشند تا درک کنند که چگونه می‌توان با استفاده از راه حل‌های زیست محیطی؛ چالش‌های فنی، اجتماعی و سیاسی پر‌هزینه را مرتفع کرد.

جوامع پایدار

محققان دانشگاه تورنتو در این زیر‌نظام، دانشجویانی از رشته‌های مختلف جذب می‌کنند. دانشجویان نیز موظف‌اند در عواملی که منجر به پایداری جوامع خواهد شد، بپردازند، از جمله این موارد می‌توان به حاکمیت و برنامه ریزی توسعه، دانش زیست محیطی بومی و تاریخی، تأثیرات دموکراسی، تجارت و نوآوری در زمینه حفاظت، آموزش و تغییر رفتار محیطی، کالاهای طبیعت، پایداری شهری و بهداشت محیطی جمعیت آسیب‌پذیر اشاره کرد. دانشجویان در این زیر نظام با استفاده از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر یاد می‌گیرند چگونه می‌توانند قدرت هدایت سیستم‌های انرژی پایدار را فراهم کنند؛ همچنین چگونگی تغییر الگوهای مصرف در راستای کاهش مصرف منابع و از بین بردن زباله نیز از جمله مواردی به شمار می‌رود که در این زیر نظام بر آن تاکید شده است.

انرژی پایدار و پاکسازی

محققان در این زیر نظام در حال همکاری با شرکای بخش خصوصی و دولتی هستند تا بتوانند راه حل‌های مناسبی در راستای روشنایی و انرژی پایدار در جهان ارائه دهند، از جمله آن می‌توان به فناوری باتری جدید و سلول های سوختی، انرژی خورشیدی و سوخت‌ها، فناوری شبکه هوشمند و سیستم‌های انرژی تجدید پذیر اشاره کرد.

*نظام موضوعی سوم: ترویج

در نظام موضوعی ترویج؛ افراد سالم، جوامع سالم و جهان سالم به عنوان هدف مد نظر قرار داده شده است، تمامی پژوهش‌های دانشجویی باید در قالب 3 زیر نظام «توسعه انسانی و سلامتی در طول عمر»، «پزشکی مولکولی و زیست شناسی بیماری» و «بهداشت عمومی، جهانی و سیستم‌های بهداشتی» تعریف شده باشد.

توسعه انسانی و سلامتی در طول عمر

محققان، مربیان و تیم‌های تحقیق رشته‌های مختلف دانشگاه تورنتو در طرح‌های پژوهشی دانشجویان همکاری لازم را خواهند داشت تا متخصصان در زیر نظام توسعه انسانی و سلامتی در طول عمر به دنبال آن هستند که با استفاده از پژوهش‌های دانشجویان روش‌هایی در راستای کاهش بار فردی، اجتماعی و اقتصادی بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، زوال عقل و غیره استفاده کنند.

متخصصان در زیر نظام توسعه انسانی و سلامتی در طول عمر به دنبال آن هستند که با استفاده از پژوهش‌های دانشجویان روش‌هایی در راستای کاهش بار فردی، اجتماعی و اقتصادی بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، زوال عقل و غیره استفاده کنند

اطمینان حاصل شود که سلامت از طریق طول عمر در صدر برنامه‌های تحقیق، آموزش، توسعه فناوری و سیاست‌های اجتماعی پژوهش‌های آنان قرار دارد.

متخصصان در این زیر نظام به دنبال آن هستند که با استفاده از پژوهش‌های دانشجویان روش‌هایی در راستای کاهش بار فردی، اجتماعی و اقتصادی بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، زوال عقل و غیره استفاده کنند.

پزشکی مولکولی و زیست شناسی بیماری

متخصصان دانشگاه تورنتو در این زیر نظام به دنبال نشانگرهای زیستی هستند تا با کمک آن‌ها بتوانند به صورت زودهنگام از وقوع بیماری‎های قلبی عروقی، سرطان، چاقی، دیابت و آسم پیشگیری کنند. آن‌ها در این زیر نظام تلفیق رویکردهای مهندسی و علمی را در پیش گرفته‌اند، از جمله آن می‌توان به سلول درمانی بنیادی، زیست مولکول‌های احیا کننده، مهندسی بافت و زیست شناسی مصنوعی اشاره کرد، این موارد مسیرهای جدیدی را رو به درمان و پیشگیری از بیماری‌ها خواهند گشود. دانشجویان نیز موظف‌اند تمامی تحقیقات و پژوهش‌های خود را حول محورهایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، انجام دهند.

بهداشت عمومی، جهانی و سیستم های بهداشتی

محققان دانشگاه تورنتو در این زیر نظام، علوم بهداشتی و اجتماعی کشور کانادا را بررسی کردند، دانشجویان در این زیر نظام باید در راستای درک پیوندهای پیچیده میان بیماری و سبک زندگی، فقر و وضعیت اجتماعی افراد تلاش کنند.

پایداری سیستم‌های بهداشتی و خدمات درمانی نیز یکی از چالش مهم در سراسر جهان به شمار می‌رود. محققان زیر نظام «بهداشت عمومی، جهانی و سیستم های بهداشتی» تلاش می‌کنند با هدایت پژوهش‌های دانشجویان به سؤالاتی در زمینه دسترسی، کیفیت، پایداری و کارآیی خدمات بهداشتی پاسخ دهند.

در انتها تمامی بخش‌های این زیر نظام متعهد به ایجاد دانش جدید و استفاده گسترده از آن در راستای تغییر مسیر بهداشت جهانی هستند تا بر نرخ مرگ و میر جهانی تاثیر گذاشته و میزان آن را کاهش دهند.

*نظام موضوعی چهارم: به‌کار گرفتن

این نظام موضوعی با هدف به کارگیری زبان، فرهنگ، هنر و ارزش‌ها تعریف شده که شامل 3 زیر نظام «برقراری ارتباط در عصر دیجیتال»، «به‌کارگیری ارزش‌ها در زندگی شخصی وعمومی» و «هنر، طراحی و عملکرد» است. دانشجویان موظف‌اند با هدایت متخصصان پژوهش‌های خود را در قالب 3 زیر نظام فوق ساماندهی کنند.

برقراری ارتباط در عصر دیجیتال

دانشجویان دانشگاه با استفاده از تاریخچه پژوهش‌هایی که در حوزه ارتباطات وجود دارد، در این زیر نظام باید بر چگونگی تاثیرگذاری ابزارهای دیجیتالی متنوع بر همگرایی خلاق در حوزه هنر، علم، فناوری، تجارت و آموزش متمرکز شوند.

دانشجویان در زیرنظام به دنبال چگونگی کاربردی کردن فناوری‌های جدید و گسترش آن هستند که از جمله آن می‌توان به گفتمان سیاسی و نقدهای رادیکال فرهنگی، حفظ زبان بومی، پروژه‌های هنری و ادبیات، نوآوری سلامت در تشخیص و درمان، زیست شناسی محاسباتی، سیاست گذاری اطلاعات و تعامل کامپیوتر، انسان و شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

به‌کار گرفتن ارزش‌ها در زندگی شخصی و عمومی

متخصصان در این زیر نظام تلاش می‌کنند پژوهش‌های دانشجویان بر مطالعه ارزش‌ها در زندگی شخصی و عمومی متمرکز شود، دانشجویان موظفند با استفاده از پژوهش‌هایی که در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری صورت گرفته است، ارزش‌های شخصی خود را شناخته و بدانند در آینده می‌خواهند چه نقشی را در جامعه خود ایفا کنند. پس از بررسی ارزش‌های فردی و عمومی انسان‌ها در جوامع امروز، دانشجویان می‌توانند به درک عمیقی از رفتار و جامعه انسانی دست یابند و در راستای ارتقای این جامعه نقش پررنگی ایفا کنند.

هنر ، طراحی و عملکرد

دانشمندان و مربیان دانشگاه تورنتو در این زیر نظام پژوهش‌هایی با مبنای به کارگیری ابعاد مختلف هنر در عملکرد انسان‌ها متمرکز شده‌‍اند. به عنوان مثال ارتباط ویژه‌ای میان متن نوشته شده یک نویسنده تئاتر، اجرای بازیگر از روی متن نویسنده و برداشت مخاطب از نحوه اجرای بازیگر وجود دارد. دانشجویان باید در پژوهش‌های خود در راستای چگونگی به کار‌گرفتن طراحی ذهنی نویسنده، هنر بازیگر و برداشت مخاطب و ارتباط میان این حوزه‌ها در راستای تاثیرگذاری بیشتر متمرکز شوند.

همچنین در این زیر نظام پژوهش‌های بنیادی و در راستای درک موسیقی و صدا به عنوان ابزار ایجاد ارتباط فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

*نظام موضوعی پنجم: پیشرفت

در این زیر نظام پیشرفت کشور و عدالت اجتماعی به عنوان هدف مد نظر قرار داده شده که از جمله زیر نظام‌های آن می‌توان به «اقتصاد دانش و دهکده جهانی»، «صلح، فراگیر بودن و عدالت» و «قانون، اصول اخلاق و روابط دیجیتال» اشاره کرد.

اقتصاد دانش و دهکده جهانی

متخصصان در این زیر نظام با انتقاد جدی تأثیر جهانی شدن و گسترش اطلاعات و دانش را در زندگی عمومی و خصوصی افراد مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها از دانشجویان می‌خواهند به بررسی روابط میان رسانه‌های جمعی، جامعه مدنی و شرکت‌های خصوصی بپردازند و بررسی کنند آیا همگرایی رسانه‌ها بر آزادی و دموکراسی تاثیرگذار هست یا خیر.

بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط بحران مالی و شناخت فرصت‌های تغییر شرایط از جمله مواردی است که در پژوهش‌های زیر نظام «اقتصاد و دانش جهانی» در راستای ایجاد اقتصاد و دانش پایدارتر، انسانی‌تر و عادلانه‌تر پیگیری می‌شود.

صلح، نزاع، فراگیر بودن و عدالت

دانشجویان در زیرنظام «صلح، نزاع، فراگیر بودن و عدالت» پدیده‌های گسترده مانند امپریالیسم در چین باستان، هند، یونان، روم و میراث استعماری کانادا و سایر کشورها را مورد مطالعه قرار داده ریشه‌های صلح و درگیری آن را با فرهنگ کشور خود مقایسه می‌کنند.

متخصصان در این زیر نظام بر پژوهش‌هایی در راستای یافتن علت‌های عمیق نزاع، فقر، بیماری، نابرابری، کمبود منابع، گسترش سلاح‌های گرم و سرد، ادعاهای رقابتی برای عدالت و عدم موفقیت در تصمیم گیری سیاست خارجی تاکید دارند.

دانشجویان در زیرنظام «صلح، نزاع، فراگیر بودن و عدالت» پدیده‌های گسترده مانند امپریالیسم در چین باستان، هند، یونان، روم و میراث استعماری کانادا و سایر کشورها را مورد مطالعه قرار داده ریشه‌های صلح و درگیری آن را با فرهنگ کشور خود مقایسه می‌کنند.

آن‌ها راه‌های جدید و احترام‌آمیز برای ایجاد مشارکت جوامع ارائه داده و در راستای ارتقای تخصصی نهادها در جهت پیشگیری از نزاع و اجرای عدالت می‌کوشند.

قانون ، اخلاق و روابط دیجیتال

انسان شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی دانشگاه تورنتو خاطرنشان کردند که بهترین و پایدارترین راه‌حل‌ها از یکپارچه کردن بینش‌های علمی و فناوری با نتایج تحقیقات پایه در رشته‌های مختلف به دست می‌آید.

موسساتی که دارای این بینش هستند، در صورت داشتن ظرفیت خلاقانه برای جدا شدن از کاربرد اداری سیاست‌ها و بازآفرینی سنت‌ها‎ی عمومی؛ به مؤثرترین و انسانی ترین نهادهای جامعه تبدیل خواهند شد.

*نظام موضوعی ششم: نوآوری

این زیر نظام رشد فناوری را برای آیندگان دنبال می‌کند، دانشجویان باید پژوهش‌های خود را با محوریت سه زیرنظام «شبیه سازی و تصویربرداری»، «محاسبه، تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی» و «رباتیک، فناوری‌های مستقل و پیشرفته» انجام دهند.

شبیه‌سازی و تصویرسازی

دانشجویان در این زیر نظام موظف‌ هستند بر کاربردهای فناوری‌های شبیه سازی و تصویربرداری متمرکز شوند، از جمله این فناوری‌ها می‌توان به عکاسی محاسباتی، بازیابی تصویر معنایی، ارائه تصویر غیر‌واقعی، مدل سازی مبتنی بر تصویر و ناوبری، واقعیت مجازی، تصویربرداری زیستی و غیره اشاره کرد. مطالعاتی در این زیر نظام در راستای چگونگی تغییر فناوری‌های جدید تصویربرداری دیجیتال، شیوه مستندسازی زندگی شخصی و غیره در حال انجام است.

محاسبه، تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی

دانشجویان در این زیر نظام با استفاده از خصوصیات کوانتومی اتم‌ها و فوتون‌ها؛ چگونگی رمزنگاری کوانتومی در امنیت سایبری را مورد مطالعه قرار داده‌اند. پژوهشگران این دانشگاه در حال مطالعه پیامدهای اجتماعی این نوآوری‌های تحول آمیز هستند و اطمینان می‌دهند که چارچوب سیاست‌های کانادا می تواند در تغییر فناوری و نیازهای مصرف کنندگان همگام باشد.

رباتیک، فناوری‌های مستقل و پیشرفته

دانشجویان در این زیر نظام بر چگونگی تأثیر رابطه انسان و فناوری بر رفتار، سلامت ، اقتصاد ، قانون و بیان فرهنگی متمرکز شده‌اند. زیر نظام «رباتیک، فناوری‌های مستقل و پیشرفته» از شرکت نوآورانه اجتماعی حمایت می‌کند که از جمله آن می‌توان به آزمایش فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد پروتزهای با کیفیت بالا و مناسب در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد.

*نظام موضوعی هفتم: ساختن

این زیر نظام با هدف ساختن جامعه و اجتماعات قابل زندگی در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به 3 زیرنظام «شهرهای قابل سکونت»، «حقوق بشر و تنوع» و «مهاجرت، بین‌المللی سازی، چند فرهنگی و هویت» اشاره کرد.

مهاجرت، بین‌المللی سازی، چندفرهنگی و هویت

این زیر نظام موضوعاتی که در اثر مهاجرت‌های بین‌المللی ایجاد شده را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ از جمله آن می‌توان به نابرابری مهاجران در نیروی کار، تأثیر کارگران مهاجر بر اقتصادهای توسعه یافته، ساخت اجتماعی قومیت، اسکان پناهندگان و تأثیر مهاجرت بر سلامت افراد اشاره کرد. در نهایت این زیر نظام بررسی می‌کند آیا سیاست‌های مهاجرتی مطابق با اصول عدالت و حاکمیت هست یا خیر.

شهرهای قابل سکونت

در این زیرنظام‌ تأثیرات اجتماعی و جسمی مناطق شهری از جمله فقر و رفاه، گسترش شهرها، شبکه های حمل و نقل، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، آلودگی و محیط زیست، زیرساخت‌ها ، پارک‌ها و محوطه‌سازی‌های شهری، جمعیتی، ارائه خدمات بهداشتی، تفریحی، مسکن، فرهنگ، نوآوری و آموزش در بافت شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دانشجویان در این زیر نظام موظف‌اند پژوهش‌های خود را بر پایداری و تاب‌آوری زندگی شهری متمرکز کنند. این اقدام با هدف ایجاد شهرها و مناطق شهری به صورت پایدارتر و در رفاه بیشتر انجام شده است. دانشجویان باید تلاش کنند با بررسی‌های مشکلات شهری به رفع چالش‌های این حوزه بپردازند.

حقوق بشر و تنوع

در این زیر نظام، قوانین بین‌المللی حقوق بشر باید در پژوهش‌های دانشجویان نمود پیدا کند. دانشجویان پس از مطالعه و بررسی این قوانین باید بار دیگر این قوانین را بر اساس مرزهای جامعه سیاسی و اجتماعی کنونی خود ترسیم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031616

وب گردی

وب گردی