ترکیب خلاقیت و فناوری، نسخه حل مساله

مطالعات جدید نشان می‌دهد هنگامی که معلمان فعالیت های خلاقانه، مبتنی بر پروژه و فناوری را در کلاس انجام می دهند، مزایای یادگیری و توسعه را برای دانش آموزان به‌ همراه خواهند آورد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق مشاهدات انجام شده در گزارش منتشر شده در مورد خلاقیت Gallup، تکالیف مکرر که دانش آموزان را به فکر خلاقیت می‌اندازد، به احتمال زیاد منجر به مهارت های شناختی مرتبه بالاتر نیز می شوند. این مهارت ها شامل حل مسئله، تفکر انتقادی، حفظ اطلاعات، ایجاد ارتباط بین موضوعات مختلف و یادگیری عمیق موضوع است.

در این گزارش آمده: بیش از 75 درصد معلمان که از یادگیری خلاقانه استفاده می‌کنند اعلام کردند که دانش آموزان آنها اغلب مهارت های حل مسئله بالاتری دارند.

خلاقیت همیشه یک مهارت با ارزش و قابل آموزش در مدارس و دانشکده ها نبوده است. اما از آنجا که گزارش ها نشانگر اشکالات تست های استاندارد و نیاز به خلاقیت در چهارمین انقلاب صنعتی است، اکنون به عنوان یکی از 10 مهارت برتر دانش آموزان برای رشد در دنیای پر تغییر کنونی ذکر شده است.

طبق تجزیه و تحلیل سایت LinkedIn، برترین شرکت های مهارت نرم در سال 2019 نیاز به خلاقیت را دارند. این نتایج با یافته‌های گزارش مجمع جهانی اقتصادی 2018 در مورد آینده کار، نتیجه گرفت که مهارتهای انسانی مانند خلاقیت، اصالت و ابتکار عمل احتمالاً با پیشرفت فناوری و پیشرفت در اتوماسیون افزایش خواهند یافت. با پاسخگویی به این خواسته های بازار، بیشتر مدارس به لزوم وجود دانش آموزان خلاق توجه می کنند.
راه های زیادی برای آموزش خلاقیت وجود دارد، اما در این مطالعه، گالوپ راه‌های ارائه شده در زیر را به معلمان جهت افزایش خلاقیت پیشنهاد کرده است:

1) آنچه را که باید در کلاس یاد بگیرید را انتخاب کنید.

2) روش های مختلف انجام کارها را امتحان کنید، حتی اگر ممکن است جواب ندهند.

3) راه های خاص خود را برای حل یک مساله ارائه دهید.

4) بحث در مورد موضوعات بدون پاسخ درست یا غلط.

5) ایجاد یک پروژه برای بیان آنچه آموخته اند.

6) کار روی یک پروژه چند رشته ای.

7) کار روی یک پروژه با برنامه های دنیای واقعی.

8) پروژه هایی را با افراد خارج از کلاس انجام و یا به اشتراک بگذارید.

با وجود دستمزد پرداختی کم معلمان اکثر این راه حل‌ها در مدارس عملی نمی‌شوند. تقریباً سه چهارم (75 درصد) دانش آموزان گفتند که آنها وقت کمی را برای انتخاب آنچه می‌آموزند می‌گذارند. از هر 10 نفر بیش از 4 نفر گفتند که آنها وقت بسیار کمی را صرف راه‌های خلاقانه می‌کنند.

کمک فناوری


افزودن فناوری به یادگیری خلاق، در صورت استفاده از روش های تحول آمیز، مزایای بیشتری را به همراه خواهد داشت. این شامل استفاده از تبلت یا رایانه ای ایجاد پروژه های چندرسانه ای، انجام تحقیقات، تجزیه و تحلیل اطلاعات و ایجاد پروژه های پیچیده است.

معلمانی که تکالیف مبتنی بر پروژه و فناوری را برای طیف گسترده ای از دانش آموزان بکار بردند تحول بهتر تکالیف و بالارفتن کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را نسبت به استفاده از روش‌های سنتی شاهد بودند.

صرفاً استفاده از فناوری به عنوان یک راه جایگزین (جایگزین کردن کاغذ با رایانه) به نتایج مشابهی منجر نمی شود. این مطالعه نشان داد که 85 درصد معلمان که به خلاقیت در یادگیری و استفاده از فناوری به شیوه های تحول گرا توجه دارند، اغلب دانش آموزان را درگیر حل مسئله می کنند.

این رقم در بین معلمانی که از فناوری به عنوان یک راه جایگزین استفاده می کنند نسبت به آنانی که از خلاقیت و فناوری به عنوان روش های تحول آمیز در کلاس استفاده نمی‌کنند از 75درصد به 50درصد افت کرده است.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1031620

وب گردی

وب گردی